Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/28754
Название: Формування професійної компетентності офіцерів поліції до профілактики правопорушень неповнолітніх
Другие названия: Formation of professional competence of police officers to prevent juvenile delinquency
Авторы: Шкляр, Анатолій
Shaklier, Anatoli
Библиографическое описание: Шкляр А. Формування професійної компетентності офіцерів поліції до профілактики правопорушень неповнолітніх : дис. ... наук. ступеня д-ра філософії : 01 : 011 / Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2022. 335 с.
Дата публикации: 2022
Ключевые слова: професійна компетентність
офіцери поліції
профілактика
правопорушення неповнолітніх
ювенальна превенція
тренінг
активні методи навчання
неперервна неформальна освіта
Краткий осмотр (реферат): Дисертацію присвячено проблемі формування професійної компетентності офіцерів поліції до профілактики правопорушень неповнолітніх. У ході наукового пошуку з’ясовано, що правопорушення є протиправним, суспільно небезпечним чи суспільно шкідливим діянням дієздатного суб’єкта, що спричиняє юридичну відповідальність. Розглянуто причини поведінки з відхиленнями, які спричиняють протиправну поведінку і, як наслідок, вчинення правопорушень неповнолітніми. Їх розподілено на групи, як-от: пов’язані з психічними та психофізіологічними розладами; соціального та психологічного характеру; пов’язані з віковими кризами. Встановлено, що на поведінку з відхиленнями впливає комплекс чинників, зокрема, соціальні, індивідуальні, особистісні тощо. Охарактеризовано особливості неповнолітніх правопорушників на основі врахування їхньої культурно-освітньої, емоційно-вольової та морально-етичної сфер. Найпоширенішими видами злочинів, які скоюють неповнолітні, є крадіжки, правопорушення, пов’язані з незаконним обігом наркотичних засобів та психотропних речовин. У авторському трактуванні профілактика правопорушень у підлітковому середовищі є спеціально організованим процесом, спрямованим на недопущення конфлікту неповнолітнього із законом, усунення причин та умов, що сприяють появі відхилень у поведінці та вчиненню ним злочинів, створення соціально-педагогічних умов для формування високоморальної особистості. Встановлено, що співробітники Національної поліції України здійснюють профілактику правопорушень неповнолітніх як на загальному, так і на індивідуальному рівнях. Загальна профілактика передбачає комплекс заходів правового й виховного характеру, спрямованих на усунення причин і умов, що сприяють учиненню правопорушень неповнолітніх. Метою індивідуальної профілактики правопорушень неповнолітніх є виправлення та перевиховання чи зміна їхньої криміногенної орієнтації. До заходів індивідуальної профілактики віднесено ретельне вивчення особистісних якостей неповнолітніх та вироблення раціональних методів організації, контролю, визначення ефекту індивідуального профілактичного впливу. Унаслідок аналізу наукових джерел та вивчення практики, доведено важливість формування професійної компетентності співробітників національної поліції до профілактики правопорушень неповнолітніх, а також наголошено на потребі активного використання в цьому процесі тренінгових технологій. На підставі аналізу психологічної, педагогічної, юридичної літератури обґрунтовано авторське трактування наукової дефініції «професійна компетентність офіцера поліції до профілактики правопорушень неповнолітніх», яке розуміємо як складний феномен, що охоплює мотиваційно-ціннісний, когнітивно-практичний та особистісно-рефлексивний компоненти, передбачає взаємозв’язок професійно-особистісних якостей особистості співробітника поліції з професійними знаннями, вміннями та навичками, які допомагають ефективно здійснювати профілактику правопорушень неповнолітніх. До кожного компоненту підібрано відповідні показники, як-от: наявність інтересу та ціннісних орієнтацій до здійснення профілактики правопорушень неповнолітніх; наявність мотивації до проведення профілактичних заходів із неповнолітніми правопорушниками; системність, повнота і ґрунтовність знань, необхідних для здійснення профілактичної діяльності з неповнолітніми правопорушниками; наявність комплексу спеціальних профілактичних умінь; сформованість особистісних та професійно значущих якостей, які впливають на результат профілактики правопорушень неповнолітніх; наявність рефлексії. Професійна компетентність офіцера поліції до профілактики правопорушень характеризується рівневою градацією (високим, середнім та низьким). Запропоновано впровадити модель для підвищення результативності та якості діяльності офіцерів поліції до профілактики правопорушень неповнолітніх. Її ефективність досягнуто через реалізацію комплексу організаційно-педагогічних умов, які розуміємо як взаємопов’язаний комплекс спеціально впроваджених заходів у неформальне навчання співробітників поліції, що забезпечить досягнення ними належного рівня сформованої професійної компетентності до профілактики правопорушень неповнолітніх. Обрано чотири організаційно-педагогічні умови: формування мотивації до здійснення профілактики протиправної поведінки неповнолітніх за допомогою розробки стратегії копінг-поведінки; організація індивідуальної профілактичної роботи з неповнолітніми правопорушниками; використання активних групових методів при проведенні тренінгів з офіцерами ювенальної поліції; розвиток умінь і навичок впевненої поведінки поліцейських засобами тренінгу. Під час обрання першої організаційно-педагогічної умови було враховано, що саме за допомогою вибору певної копінг-стратегії підвищується мотивація до роботи з неповнолітніми правопорушниками. Обрання другої організаційно-педагогічної умови обумовлено тим, що при можливості вибору індивідуальної або групової профілактичної бесіди з неповнолітніми правопорушниками перевага надається індивідуальній. Вибір третьої організаційно-педагогічної умови зумовлений тим, що активне застосування ігрових методів та прийомів нейролінгвістичного програмування при проведенні серії тренінгів зі співробітниками ювенальної превенції «Тренінг розвитку особистісної ефективності»; «Тренінг сенситивності» позитивно впливає на формування означеної компетентності. Четверта організаційно-педагогічна умова передбачає розвиток упевненості та дає змогу співробітникам Національної поліції України ефективно впливати на поведінку неповнолітніх правопорушників при реалізації своїх професійних функцій. Авторська модель формування професійної компетентності офіцерів поліції до профілактики правопорушень неповнолітніх у структурному контексті охоплює комплекс взаємопов’язаних між собою блоків – організаційно-цільового, змістово-процесуального й оціночно-результативного. Організаційно-цільовий блок представлено метою, завданнями, методологічними підходами і принципами; змістово-процесуальний блок – етапами, формами і методами підготовки, комплексом розроблених тренінгів; оціночно-результативний блок – компонентами, рівнями і результатом. Для перевірки ефективності авторського підходу до формування професійної компетентності офіцерів поліції до профілактики правопорушень неповнолітніх в експериментальних групах впроваджувалися модель і організаційно-педагогічні умови, які передбачали: проведення циклу лекцій і тренінгів. Тренінгові заняття з поліцейськими ювенальної превенції експериментальної групи проходили на основі організації соціального середовища; організації здорового способу життя; активізації особистісних ресурсів; мінімізації негативних наслідків девіантної поведінки; методу надання допомоги; активного соціального навчання соціально-важливим навичкам та з використанням ігрових методів. Унаслідок організації формувального етапу експерименту у офіцерів поліції ювенальної превенції експериментальної групи досягнуто суттєвого вдосконалення всіх компонентів (мотиваційно-ціннісного, когнітивно-практичного, особистісно-рефлексивного) професійної компетентності до профілактики правопорушень неповнолітніх, натомість у контрольній групі не зафіксовано значущих й математично достовірних позитивних результатів. Практичне значення результатів дослідження полягає в розробці інструментарію для діагностики професійної компетентності офіцерів поліції до профілактики правопорушень неповнолітніх; розробці комплексу авторських тренінгів (тренінг профілактики правопорушень неповнолітніх; тренінг розвитку особистісної ефективності (особистісно-професійних якостей); тренінг сенситивності; тренінг розвитку умінь і навичок упевненої поведінки; тренінг формування іміджу успішного поліцейського), спрямованих на вдосконалення у офіцерів поліції професійної компетентності до профілактики правопорушень неповнолітніх. Результати дослідження можуть бути використані у професійній та післядипломній підготовці працівників Національної поліції України у ЗВО МВС України, для розробки програм теоретичної і практичної підготовки майбутніх працівників Національної поліції України до профілактики правопорушень неповнолітніх. Основні положення, узагальнення та висновки можуть бути використані для написання монографій, підручників, навчально-методичних посібників, виконанні магістерських, бакалаврських й курсових робіт.
The dissertation is devoted to the problem of forming the professional competence of police officers for the prevention of juvenile delinquency. In the course of a scientific search, it was found that the offense is an illegal, socially dangerous or socially harmful act of an able-bodied subject that causes legal liability. There are considered the causes of deviant behavior, which cause illegal behavior and, as a result, the commission of offenses by minors. They are divided into groups such as: related to mental and psychophysiological disorders; of a social and psychological nature; related to age crises. It has been established that behavior with deviations is influenced by a complex of factors. It is caused, in particular, by social, individual, personal, etc. The peculiarities of juvenile offenders are characterized based on taking into account their cultural and educational, emotional and volitional and moral and ethical spheres. The most common types of crimes committed by minors are theft, offenses related to the illegal circulation of narcotic drugs and psychotropic substances. In the author’s interpretation, the prevention of delinquency in the adolescent environment is a specially organized process. It is aimed at preventing minors from conflicting with the law, eliminating the causes and conditions that contribute to the appearance of deviations in behavior. It also influences the commission of crimes, and the creation of social and pedagogical conditions for the formation of a highly moral personality. It was established that the employees of the National Police of Ukraine carry out the prevention of juvenile delinquencies both at the general and individual levels. General prevention involves a set of legal and educational measures aimed at eliminating the causes and conditions that contribute to the commission of juvenile delinquencies. The goal of individual prevention of juvenile delinquency is to correct and re-educate or change their criminogenic orientation. Measures of individual prevention include a thorough study of the personal qualities of minors. They are alspo aimed at the development of rational methods of organization, control, and determination of the effect of individual preventive influence. As a result of the analysis of scientific sources and the study of practice, it was proven the importance of the formation of professional competence of national police officers for the prevention of juvenile delinquencies. It was also emphasized the need for the active use of training technologies in this process. On the basis of the analysis of psychological, pedagogical, and legal literature, the author’s interpretation of the scientific definition is substantiated “professional competence of a police officer for the prevention of juvenile delinquency”. It is understood as a complex phenomenon that includes motivational-value, cognitive-practical, and personal-reflective components. It implies a relationship professional and personal qualities of a police officer with professional knowledge, abilities and skills that help to effectively prevent juvenile delinquency. There were selected appropriate indicators for each component, such as: the presence of interest and value orientations in the prevention of juvenile delinquency; availability of motivation to carry out preventive measures with juvenile offenders; systematicity, completeness and thoroughness of the knowledge necessary for the implementation of preventive activities with juvenile offenders; availability of a set of special preventive skills; the formation of personal and professionally significant qualities that affect the result of prevention of juvenile delinquency; the presence of reflection. It is characterized the professional competence of a police officer for crime prevention by level gradation (high, medium and low). It is proposed to implement a model to improve the effectiveness and quality of the activities of police officers for the prevention of juvenile delinquencies. Its effectiveness was achieved through the implementation of a set of organizational and pedagogical conditions. They are understood as an interconnected set of specially implemented measures in the informal training of police officers. They will ensure the achievement of the appropriate level of formed professional competence for the prevention of juvenile delinquencies. There were chosen four organizational and pedagogical conditions: formation of motivation to prevent illegal behavior of minors by developing a strategy of coping behavior; organization of individual preventive work with juvenile offenders; the use of active group methods when conducting trainings with juvenile police officers; development of abilities and skills of confident behavior of police officers by means of training. It was taken into account that the motivation to work with juvenile delinquents increases with the help of choosing a certain coping strategy. It was useful while choosing the first organizational and pedagogical condition. The choice of the second organizational and pedagogical condition is due to the fact that individual preference is given while choosing an individual or group preventive conversation with juvenile delinquents,. The choice of the third organizational and pedagogical condition is due to the fact that the active use of game methods and techniques of neurolinguistic programming during a series of trainings with employees of juvenile prevention “Training for the development of personal effectiveness”; “Sensitivity training” has a positive effect on the formation of the specified competence. The fourth organizational and pedagogical condition provides for the development of confidence. It enables employees of the National Police of Ukraine to effectively influence the behavior of juvenile offenders in the performance of their professional functions. The author’s model of the formation of professional competence of police officers for the prevention of juvenile delinquency in the structural context includes a complex of interconnected blocks – organizational-target, content-procedural, and evaluation-resultative. The organizational-target block is represented by the goal, tasks, methodological approaches and principles; content-procedural block – stages, forms and methods of training, a complex of developed trainings; assessment-result block – components, levels and result. There were implemented a model organizational and pedagogical conditions in experimental groups. It was conducted to test the effectiveness of the tauthor’s approach to the formation of the professional competence of police officers for the prevention of juvenile delinquency. These models included: conducting a cycle of lectures and trainings. Training sessions with police officers of juvenile prevention of the experimental group took place on the basis of the organization of the social environment; organization of a healthy lifestyle; activation of personal resources; minimizing the negative consequences of deviant behavior; the method of providing assistance; active social learning of socially important skills and using game methods. As a result of the organization of the formative stage of the experiment, the juvenile prevention police officers of the experimental group achieved a significant improvement in all components (motivational-value, cognitive-practical, personal-reflective) of professional competence for the prevention of juvenile delinquency. On the other hand, no significant and mathematically reliable positive results were recorded in the control group. The practical significance of the research results lies in the development of a toolkit for diagnosing the professional competence of police officers for the prevention of juvenile delinquency; development of a set of original trainings (training on the prevention of juvenile delinquency; training on the development of personal effectiveness (personal and professional qualities); training on sensitivity; training on the development of skills and skills of confident behavior; training on the formation of the image of a successful police officer) aimed at improving the professional competence of police officers for the prevention of offenses minors The results of the study can be used in the professional and post-graduate training of the National Police of Ukraine at the Ministry of Internal Affairs of Ukraine. It will be useful for the development of programs for theoretical and practical training of future National Police of Ukraine in the prevention of juvenile delinquency. The main provisions, generalizations and conclusions can be used for writing monographs, textbooks, educational and methodical manuals, and for completing master’s, bachelor’s and course theses.
Описание: Захист відбувся 02 березня 2023 р. об 11:00 в 24 аудиторії (головний корпус)
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/28754
Располагается в коллекциях:Педагогічні науки

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Dis_Shkljar.pdf4,12 MBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.