Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8284
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorКожокар, Марина-
dc.date.accessioned2017-10-19T11:43:51Z-
dc.date.available2017-10-19T11:43:51Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationКожокар, М. Виховання студентської молоді в поліетнічних товариствах Чернівецького університету (1875–1914) / Марина Кожокар // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка. – 2017. – № 2. – С. 32–38. – Бібліогр. в кінці ст.uk_UA
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8284-
dc.description.abstractРозглянуто основні структурні компоненти виховання студентів в поліетнічних товариствах Чернівецького університету періоду Австро-Угорщини. Проаналізовані системоутворюючі чинники вказаного процесу в контексті виховання представника молоді в інтернаціональному консервативному об’єднанні «Austriа» та товаристві «Академічна читальня», що діяли у провідному закладі освіти Буковини. Засвідчено, що з перших днів діяльності університету з’явилась та зберігалась тенденція появи академічних об’єднань, в організації та діяльності яких активно брали участь представники професорсько-викладацького складу. Вказано, що засадничим завданням діяльності товариств такого формату стало формування «австрійського студента»: відданого короні, вихованого і дисциплінованого, елітного молодого представника нації. Відзначено, що університетські товариства здебільшого виконували роль освітньо-розважальних клубів з бібліотекою і певною загальною метою ‒ спілкування з цікавими особистостями та обговорення подій у затишній атмосфері. Наголошено на значній ролі перших поліетічних товариств студентів Чернівецького університету щодо виховання освіченого, здатного згуртуватись заради великої мети, передового молодого населення краю.uk_UA
dc.description.abstractРассмотрены основные структурные компоненты воспитания студентов в полиэтнических обществах Черновицкого университета в период Австро-Венгрии. Проанализированы системоформирующие факторы этого процесса в контексте воспитания молодежи в интернациональном консервативном объединении «Austriа» и обществе «Академическая читальня», что действовали в ведущем учебном заведении Буковины. Доказано, что с первых дней деятельности университета появилась и сохранилась тенденция появления академических объединений, в организации и деятельности которых активно участвовали представители профессорско-преподавательского состава. Указано, что основополагающим заданием деятельности обществ такого формата стало формирование «австрийского студента»: преданного короне, воспитанного и дисциплинированного, элитного молодого представителя нации. Сделан вывод, что университетские общества преимущественно исполняли роль образовательно-развлекательных клубов с библиотекой и определенной общей целью ‒ общения с интересными личностями и обсуждения событий в уютной атмосфере. Отмечена существенная роль первых полиэтнических обществ студентов Черновицкого университета в воспитании образованной, способной сплотиться ради большой цели, передовой молодежи.uk_UA
dc.description.abstractThe author considers the main structural components of the students’ upbringing in poly-ethnic associations of Chernivtsi University, namely, defines the purpose, tasks, means and features of educational activities in them. The researcher analyzes these system-forming factors in the context of bringing up a representative of the youth in the international conservative associations «Austria» and «the Academic Reading Room», which were operating at the most powerful Bukovynian educational institution during the Austro-Hungarian and Romanian periods. It has been acknowledged that from the first days of the university’s activity there was a tendency of the emergence of academic associations. The representatives of the teaching staff actively participated in the organization and activities of these associations. In addition, the core task of the societies of such a format was the creation of an «Austrian student» – a devoted to the crown, educated and disciplined, elite young representative of the nation. Moreover, such representatives embodied the entire population of the Austro-Hungarian Empire, such a nationally impoverished nation, without its own customs and traditions of. The study emphasized that, despite the absence of officially established areas of «Austria’s» activity, the analysis of the content of educational work allowed the author to distinguish their leading course that is cultural and educational orientation. Accordingly, education was carried out through general lectures and conversations with mandatory discussion of the report topic, the joint celebration of state and religious holidays with the official and entertaining part. The author concludes that associations mostly played the role of educational and entertainment clubs with a modern library and a certain general purpose – communication with interesting personalities and discussion of events in a cozy atmosphere. However, the author stresses the impossibility of leveling out the role of the first poly-ethnic societies of students of Chernivtsi University in the direction of bringing up an educated, able to rally for the sake of the great goal, advanced young people of the region.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherТернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюкаuk_UA
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка;-
dc.subjectЧернівецький університетuk_UA
dc.subjectстатутuk_UA
dc.subjectметаuk_UA
dc.subjectвихованняuk_UA
dc.subjectстудентиuk_UA
dc.subjectтовариство.uk_UA
dc.titleВиховання студентської молоді в поліетнічних товариствах Чернівецького університету (1875–1914)uk_UA
dc.title.alternativeВоспитание студенческой молодежи в полиетнических обществах Черновицкого университета (1875–1914)uk_UA
dc.title.alternativeStudent`s Upbringing in Poli-Ethnic Organizations of Chernivtsi University (1875–1914)uk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2017, № 2

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Kozhokar.pdf587,47 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.