Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/10305
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorПалихата, Елеонора Ярославівна-
dc.date.accessioned2018-10-09T08:02:33Z-
dc.date.available2018-10-09T08:02:33Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationПалихата, Е. Я.Пізнавально-виховне спрямування процесу вивчення розставлення видільних розділових знаків у реченнях зі звертаннями / Е. Я. Палихата // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. Володимира Гнатюка. Сер. Літературознавство. - 2017. - Вип. 47 : Богдан Лепкий у полікультурному дискурсі Європи та Америки : матеріали міжнар. наук. конф. до 145-річчя з дня народж. Б. Лепкого. - С. 363–373. - Бібліогр. наприкінці ст.uk_UA
dc.identifier.isbn9-7425-09-6-
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/10305-
dc.description.abstractУ статті йдеться про пізнавальні та виховні можливості уроку української мови, що забезпечуються вивченням ускладнюючих компонентів речення в основній школі за допомогою дидактичного матеріалу, взятого із поетичних творів Богдана Лепкого. Висвітлено ознаки роздільних і видільних розділових знаків і правила про їхнє розставлення у реченнях зі звертаннями. Для прикладів виділення звертання на початку, в середині й у кінці речення комами чи знаком оклику використано речення із поезій Богдана Лепкого. Запропоновано поетапно розміщені завдання для системи вправ, спрямованої на формування пунктуаційних умінь.uk_UA
dc.description.abstractThe article deals with the cognitive and educational opportunities of the Ukrainian language lesson, since the purpose of each of them is education, development and upbringing. During the processing of the complex components of the sentence in the primary school in accordance with the program in the Ukrainian language there is deepening, improvement, expansion of punctuation knowledge and the formation of appropriate skills related to the placement of excerpt punctuation marks in sentences with addressing. We suggest using poetic works of Bogdan Lepky as a dedactic material. There is highlighted an explanation of the teacher, which contains information about the features of separate and excerpt punctuation marks, that will facilitate the profound understanding of punctuation. There is listed their features, which are aimed at developing skills and skills for their recognition and differentiation. The theoretical and practical material presented in the table will help to better understand and remember the punctogram “Punctuation marks in the sentences with addressing”. In addition to the rules, it contains examples of sentences with extended and unextended addressing taken from the poetic works of Bohdan Lepky. To fix the studied material about excerpt an addressing at the beginning, in the middle and at the end of the sentence with commas or an exclamation mark a task is suggested for exercises with appropriate didactic content, taken from the poetic works of Bohdan Lepky. The proposed tasks create a system of exercises, which ensures the consistency and continuity of consolidation of the language material, learned about punctuation marks in the sentences with addressing according to the stages of the lesson learning process. The used sentences from Bohdan Lepky poetry possess not only cognitive but also developmental and educational potential. Consequently, teachers have all opportunities to use them in Ukrainian lessons and thus honor the glorious memory of the Ukrainian poet.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherТернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюкаuk_UA
dc.relation.ispartofseriesЛітературознавство;-
dc.subjectзвертанняuk_UA
dc.subjectвидільні розділові знакиuk_UA
dc.subjectпунктуаційні завданняuk_UA
dc.subjectпоезії Богдана Лепкогоuk_UA
dc.subjectaddressinguk_UA
dc.subjectexcerpt punctuation marksuk_UA
dc.subjectpunctuation tasksuk_UA
dc.subjectpoetry of Bohdan Lepkyuk_UA
dc.titleПізнавально-виховне спрямування процесу вивчення розставлення видільних розділових знаків у реченнях зі звертаннямиuk_UA
dc.title.alternativeCognitive-educational direction of the process of studying the placement of excerpt punctuation marks in the sentences with addressinguk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Літературознавство. 2017. Вип. 47

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
32Palykhata.pdf99,77 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.