Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/11397
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorЧижик, Тетяна Григорівна-
dc.contributor.authorChyzhyk, T. G.-
dc.date.accessioned2018-11-15T07:38:22Z-
dc.date.available2018-11-15T07:38:22Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationЧижик, Т. Г. Організаційно-педагогічні засади фізичної підготовки молодших школярів (1947-1991 рр.) : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 - загальна педагогіка та історія педагогіки / Чижик Тетяна Григорівна ; Комунальний вищий навч. заклад "Херсонська академія неперервної освіти" Херсонської обл. ради ; Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка ; наук. кер. В. В. Кузьменко. – Херсон ; Тернопіль, 2018. - 270 с. - Бібліогр.:с. 216–247.uk_UA
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/11397-
dc.description.abstractУ дисертації подано комплексне дослідження організаційно-педагогічних засад фізичної підготовки молодших школярів з 1947 до 1991 рр. Окреслено історіографію проблеми та визначено сутність базових понять «фізична підготовка», «фізична підготовка молодших школярів», «організаційно- педагогічні засади фізичної підготовки молодших школярів». Обгрунтовано періодизацію в історії розвитку складноструктурованої системи фізичної підготовки учнів початкової школи України у 1947-1991 рр. Визначено зовнішні та внутрішні причини та основні тенденції реформування змісту та організації фізичної підготовки учнів початкової школи. З’ясовано можливості реактуалізації продуктивних ідей вітчизняного досвіду в умовах сучасності.uk_UA
dc.description.abstractВ диссертации представлено комплексное исследование организационно- педагогических основ физической подготовки младших школьников с 1947 до 1991 гг. Очерчены историография проблемы и определена сущность базовых понятий «физическая подготовка», «физическая подготовка младших школьников», «организационно-педагогические основы физической подготовки младших школьников». Обоснована периодизация в истории развития сложно структурированной системы физической подготовки учащихся начальной школы Украины в 1947-1991 гг. Определены внешние и внутренние причины и основные тенденции реформирования содержания и организации физической подготовки учащихся начальной школы. Выяснено возможности реактуализации продуктивных идей отечественного опыта в условиях современности.uk_UA
dc.description.abstractIn this thesis, we present complex research of organizational and pedagogical bases of physical training of primary school students from 1947 to 1991. The historiography of the problem is outlined and the essence of the basic concepts "physical training", "physical training of primary school students ", "organizational and pedagogical bases of physical training of primary school students " is determined. The periodisation in the history of the complex structured system of physical training of primary school students in Ukraine in 1947-1991 was substantiated. The external and internal reasons and main tendencies of the content reforming and organization of physical training of primary school students are determined. The possibilities of reactualization of productive experience in present were found out. The object of the research is the development of physical training of primary school students in the school education theory and practice in Ukraine. The subject of research is the content and organization of physical training of primary school students in Ukrainian elementary schools in 1947-1991. The purpose of the research is to substantiate the principles of the genesis of physical training of primary school students on the basis of a retrospective analysis in the period 1947-1991 and to find out the possibilities of using historical and pedagogical experience in the educational process of a modern elementary school. Scientific novelty and theoretical value of research is that for the first time in the national historical and pedagogical science, scientific and pedagogical problem of development of the theory and practice of physical training of primary schoolchildren in a historical retrospective are investigated in a complex as the social pedagogical phenomenon and open dynamic system; a periodisation in the history of development of system of physical training of students of elementary school in Ukraine in 1947-1991 is substantiated: I period (1947-1959) - system recovery of physical training of students of elementary school; II period (1959-1971) - a sportization of school education; III period (1971-1984) - theoretically-reforming (in terms of content and evaluation of the results of physical training) IV period (1984-1991) - formation of pedagogical system of physical training of primary school students ; the reasons (external socio-political conditions, internal educational-normative and organizational-methodical factors, constant attention of the state to providing the proper level of physical training of students), the main tendencies of the reform of the content and the organization of physical training of primary school students in the specified chronological limits (constructive changes in the development of elementary education, pedagogical science and practice of physical training, the growth of requirements for primary school teachers, the continuous improvement of forms and methods physically training students, the wavy shift of accents on tasks and functions); The essence of the concept "organizational and pedagogical bases of physical training of primary school students " is clarified; the choice of the priority forms and means of physical training of primary school students in 1947-1991 is characterized; outlined possibilities of reactualization of productive ideas of historical and pedagogical experience of organization of physical training of pupils of primary school age. The potential of the process of physical training of primary school students has been specified towards the formation of a coherent personality; the contribution of Ukrainian scholars, state figures and practising teachers to the development of the theory and practice of education and upbringing are defined. The practical significance is the development of methodological recommendations for the organization of physical training of pupils of grades 1-4 containing theoretical background and practical exercises. Recommendations can be used in the educational process of the primary school, the system of preparation and advanced training of primary and secondary school teachers, as well as for their self- education.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.subjectфізична підготовкаuk_UA
dc.subjectорганізаційно-педагогічні засадиuk_UA
dc.subjectмолодший шкільний вікuk_UA
dc.subjectреактуалізаціяuk_UA
dc.subjectспортизаціяuk_UA
dc.subjectфізична підготовка молодших школярівuk_UA
dc.subjectфизическая подготовкаuk_UA
dc.subjectорганизационно-педагогические основыuk_UA
dc.subjectмладший школьный возрастuk_UA
dc.subjectреактуализацияuk_UA
dc.subjectспортизацияuk_UA
dc.subjectфизическая подготовка младших школьниковuk_UA
dc.subjectphysical traininguk_UA
dc.subjectprimary school ageuk_UA
dc.subjectorganizational and pedagogical principlesuk_UA
dc.subjectphysical cultureuk_UA
dc.subjectphysical educationuk_UA
dc.titleОрганізаційно-педагогічні засади фізичної підготовки молодших школярів (1947-1991 рр.)uk_UA
dc.title.alternativeОрганизационно-педагогические основы физической подготовки младших школьников (1947-1991 гг.)uk_UA
dc.title.alternativeOrganizational and pedagogical bases of physical training of primary school students (1947-1991)uk_UA
dc.typeThesisuk_UA
Располагается в коллекциях:Педагогічні науки

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Dis_Chyzhyk.pdf1,63 MBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.