Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/11916
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorБілянська, Ірина Петрівна-
dc.date.accessioned2019-01-14T08:17:09Z-
dc.date.available2019-01-14T08:17:09Z-
dc.date.issued2018-09-28-
dc.identifier.citationБілянська, І. П. Формування англомовної аудитивної компетентності майбутнії учителів із використанням аудіокниг художніх творів : автореф. дис. на здоб. наук. ступ. канд. пед. наук : 13.00.02 - теорія та методика навчання (германські мови) / Білянська Ірина Петрівна ; Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. - Тернопіль, 2018. - 21 с.uk_UA
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/11916-
dc.descriptionЗахист відбувся 29 жовтня 2018 р. об 11:00 на засіданні спеціалізованої вченої ради К 58.053.05 Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка за адресою: 46027, м. Тернопіль, вул. М. Кривоноса, 2, зала засідань. Із дисертацією можна ознайомитися на офіційному сайті http://www.tnpu.edu.ua та в бібліотеці Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка за адресою: 46027, м. Тернопіль, вул. М. Кривоноса, 2.uk_UA
dc.description.abstractУ дисертації теоретично обґрунтовано, розроблено та експериментально перевірено методику формування англомовної аудитивної компетентності майбутніх учителів із використанням аудіокниг художніх творів. Проаналізовано сучасний стан дослідження проблеми формування іншомовної аудитивної компетентності та виокремлено теоретичні і практичні аспекти, що лягли в основу розробленої методики. Визначено психолінгвістичні та методичні передумови формування англомовної аудитивної компетентності майбутніх учителів із використанням аудіокниг художніх творів. Проаналізовано дискурсивні особливості аудіокниг сучасних англомовних оповідань, виокремлено їх основні характеристики та виявлено причини труднощів аудіювання цих творів. Доведено залежність сприйняття художніх творів від стійкої та тимчасової аперцепції і визначено чинники, що впливають на ефективність сприйняття на слух та розуміння художніх творів (об’єктивні, суб’єктивні, об’єктивно-суб’єктивні). Виокремлено основні види аудіювання аудіокниг художніх творів (навчальне, автономне, дистантне, контактне, інтенсивне та екстенсивне). Визначено критерії відбору аудіокниг художніх творів як навчального матеріалу для інтенсивного (професійне озвучення, високохудожність, репрезентативність, змістовий критерій, доступність та посильність, різноманітність, тематичність, актуальність тематики) та екстенсивного (професійне озвучення, відповідність жанру та змісту художніх творів інтересам студентів, доступність та посильність) аудіювання. Здійснено відбір 27 сучасних англомовних оповідань, що відповідають таким критеріям і можуть бути рекомендовані для інтенсивного та екстенсивного аудіювання. Визначено етапи формування англомовної аудитивної компетентності майбутніх учителів із використанням аудіокниг художніх творів. У межах трьох основних етапів (підготовчий, основний, завершальний) виділено 8 підетапів роботи із аудіокнигами (підготовчо-розвивальний, орієнтаційно-мотиваційний, аудиторне та самостійне прослуховування, інтерактивний, навчальний, тренувальний, рефлексивний). Розроблено систему вправ, яка складається із 6 підсистем, що включають 6 груп та 18 підгруп вправ, а також щоденник аудіювання. Запропоновано циклічну модель організації процесу навчання аудіювання ХТ, яка поєднує інтенсивне та екстенсивне аудіювання і включає 3 цикли навчання. Ефективність розробленої методики доведено експериментально. Виявлено доцільність формування лексичних навичок аудіювання, інтонаційних та слухо-вимовних навичок студентів під час роботи з аудіокнигами художніх творів. Укладено методичні рекомендації для викладачів щодо навчання майбутніх учителів аудіювання аудіокниг художніх творів.uk_UA
dc.description.abstractThe dissertation is devoted to the problem of pre-service English teachers’ listening competence development through fiction audiobooks. In particular, the methodology of teaching university students to listen to contemporary short stories effectively has been developed and experimentally tested. It is aimed at preparing future English teachers for autonomous listening to fiction. On the basis of recent research into listening competence development the theoretical and practical aspects that formed the basis of the developed methodological procedure for teaching listening skills have been determined. Psycho-linguistic issues, in particular cognitive processes and psychological mechanisms of listening, have been analysed. Preconditions of English listening competence development of future teachers by means of audiobooks have been singled out. Also, listening comprehension dependence on person’s relatively stable and temporary apperception has been proved and three groups of factors influencing the effectiveness of listening to fiction (objective, subjective, objectively-subjective) have been determined and characterized. It is revealed that listening to an audiobook should result into its “projection” in the recepient’s mind, which can be materialized through a secondary text. The discursive features of contemporary short stories in audiobook format have been analyzed, their main characteristics have been outlined and the reasons of listening difficulties have been revealed. It is proved that listening to fiction is a complex form of listening and requires appropriate skills and abilities to manage this process effectively. The complicators which make it even more difficult are singlied out (prolonged duration (over 30 min), very fast pace (over 180 words / min), unfamiliar composition, unfamiliar realities, a large number of precision words and linguistic stylistic means, unfamiliar accent, peculiarities of a speaker's diction, distracting sounds, deviation from linguistic norms, unfamiliar dialect, availability of information requiring specific background knowledge, monotony / lack of professional narration and recording, irony, sarcasm). The main types of audiobooks listening practice have been determined (instructional, autonomous, one-way (distant), two-way (contact), intensive, extensive listening). The selection criteria for the fiction audiobooks have been characterized and diferentiated for intensive (professional narration and recording, a high level of artistic value, representativeness, a content criterion, the degree of accessibility and simplicity, diversity, contemporary topics, relevance of the subject matter) and extensive listening (professional narration and recording, correspondence of the genre and the content of short stories to students’ interests, the degree of accessibility and simplicity). 27 contemporary short stories that meet the specified criteria are selected and can be recommended for intensive and extensive listening practice. Three main stages (preparatory, basic, final) and 8 sub-stages (preparatory, orientationally-motivational, formal and informal listening, interactive, instructional, training, reflexive) of listening competence development of pre-service English teachers with the help of audiobooks have been determined. Each key stage of the developed sequence includes in class and out-of class work. The system of exercises consists of 6 sub-systems which include 6 groups and 18 sub-groups of exercises. It involves complex work on lexical, perception and articulatory skills, development of reflexive skills with the help of a listening diary. The cyclic model of audiobook listening instruction has been proposed. It combines intensive and extensive listening practice, includes 3 training cycles (initial, middle, advanced) based on a rationally selected authentic material objective complexity of which grows gradually. The effectiveness of the developed methodological procedure has been verified experimentally. The expediency of purposeful work on systematic development of lexical, perception and articulatory skills during each audiobook listening session is proved. It is concluded that effective listening to fiction demands not only rich vocabulary but also well-developed perceptive skills. As works of fiction contain a great deal of implicit information and stylistic devices, it is important to be able to concentrate on their contents but not their auditory reception. Methodological guidelines have been developed in order to facilitate effective listening competence development of pre-service teachers by means of fiction audiobooks.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherТернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюкаuk_UA
dc.subjectангломовна аудитивна компетентністьuk_UA
dc.subjectаудіокнигиuk_UA
dc.subjectаудіюванняuk_UA
dc.subjectритерії відбору художніх творівuk_UA
dc.subjectмайбутні учителі англійської мовиuk_UA
dc.subjectмодель навчанняuk_UA
dc.subjectсистема вправuk_UA
dc.subjectсучасні англомовні оповіданняuk_UA
dc.subjectхудожній твірuk_UA
dc.subjectщоденник аудіюванняuk_UA
dc.subjectEnglish listening competenceuk_UA
dc.subjectaudiobooksuk_UA
dc.subjectlisteninguk_UA
dc.subjectselection criteriauk_UA
dc.subjectpre-service English teachersuk_UA
dc.subjecta model of listening instructionuk_UA
dc.subjecta system of exercisesuk_UA
dc.subjectcontemporary English short storiesuk_UA
dc.subjectfictionuk_UA
dc.subjecta listening diaryuk_UA
dc.titleФормування англомовної аудитивної компетентності майбутнії учителів із використанням аудіокниг художніх творівuk_UA
dc.title.alternativePre-service Teachers’ English Listening Competence Development Through Fiction Audiobooksuk_UA
dc.typeThesisuk_UA
Располагается в коллекциях:13.00.02 - Теорія та методика навчання

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Aref_Biljanska.pdf430,71 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.