Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/11919
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorКодлюк, Ігор Васильович-
dc.date.accessioned2019-01-14T08:28:37Z-
dc.date.available2019-01-14T08:28:37Z-
dc.date.issued2018-09-29-
dc.identifier.citationКодлюк, І. В. Формування англомовної компетентності в діалогічному мовленні майбутніх фахівців з туризму в коледжах : автореф. дис. на здоб. наук. ступ. канд. пед. наук : 13.00.02 - теорія та методика навчання (германські мови) / Кодлюк Ігор Васильович ; Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. - Тернопіль, 2018. - 22 с.uk_UA
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/11919-
dc.descriptionЗахист відбувся 29 жовтня 2018 р. о 13.30 на засіданні спеціалізованої вченої ради К 58.053.05 Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка за адресою: вул. М. Кривоноса, 2, м. Тернопіль, 46027 (зала засідань). Із дисертацією можна ознайомитися на офіційному сайті http://www.tnpu.edu.ua та в бібліотеці Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка за адресою: вул. М. Кривоноса, 2, м. Тернопіль, 46027.uk_UA
dc.description.abstractУ роботі проаналізовано стан зазначеної проблеми в сучасних наукових дослідженнях; охарактеризовано теоретичні основи діалогічного мовлення; уточнено сутність і структуру англомовної компетентності в діалогічному мовленні майбутніх фахівців із туристичного обслуговування; розкрито зміст навчання англомовного діалогічного мовлення студентів у коледжах. Розроблено методику формування англомовної компетентності в діалогічному мовленні майбутніх фахівців із туристичного обслуговування, яка відображена у відповідній моделі. Структурними компонентами моделі є такі блоки: цільовий (мета, теоретичні підходи, принципи навчання); змістово-процесуальний (етапи навчання діалогічного мовлення та підсистема вправ: І етап - "реплікування" (умовно-мовленнєві рецептивно-репродуктивні та репродуктивні вправи), II етап -укладання діалогічних єдностей (умовно-мовленнєві рецептивно-продуктивні вправи), III етап - укладання мінідіалогів (мовленнєві рецептивно-продуктивні вправи з керуванням), IV етап - укладання діалогів певних функціональних типів (мовленнєві рецептивно-продуктивні вправи без керування); методи навчання інтерактивні, методи проектів, кейс-метод; засоби навчання; навчальні дисципліни –"Англійська мова за професійним спрямуванням"; критеріально-результативний (компоненти англомовної компетентності в діалогічному мовленні – мовна, мовленнєва, лінгвосоціокультурна, навчально-стратегічна; критерії та рівні її сформованості; очікуваний результат). Результативність розробленої методики доведена експериментально.uk_UA
dc.description.abstractThe thesis deals with the problem of formation of English competence in dialogical speech (ECDS) of future specialists in Tourism. The research of the mentioned problem up to date has been monitored; theoretical bases of dialogical speech as a kind of foreign language activity of future specialists in Tourism have been described; the content of English dialogical speech of future specialists in Tourism in colleges has been revealed for this purpose. The author's definition of the basic concept of the investigation has been provided – English competence in dialogical speech of future specialists in Tourism is an integrated quality of a personality. It is a component of a professional competence in a foreign language, including professionally oriented (professional) knowledge, as well as that concerning theoretical bases of a dialogue (subject); required phonetic, lexical and grammar skills associated with both listening and speaking; an ability to initiate a dialogue, respond to replicas of the interlocutor, encourage him to continue the conversation taking into account local linguistic and cultural features of the speaker. The structural components of this competence are speech, linguistic, linguosociocultural, study (and strategic) competences. The methodology of ECDS of future specialists in Tourism formation has been developed, which is reflected in the model. The following blocks are structural components of the model: aim oriented (purpose, theoretical approaches, principles of teaching); content and procedure oriented (stages of teaching of dialogical speech and subsystem of exercises: I stage – «turn-taking» (precommunicative reproductive exercises), II stage – making up dialogical units (precommunicative receptive-productive exercises), ІІІ stage – making up microdialogues (communicative receptive-productive exercises with control), IV stage – making up dialogues of certain functional types (communicative receptive-productive exercises without control); methods of teaching – interactive, method of projects, case method; means of teaching – technical – non-technical, verbal – nonverbal – verbal-figurative; courses – English for Professional Purposes; based on criteria and result (components of ECDS – language, speech, linguosociocultural, study (and strategic) competences; criteria and levels of its formation; expected result). The diagnostic toolkit for the development of ECDS of future specialists in Tourism in colleges has been developed. It is established that B1 + (advanced) proficiency level in a foreign language (incl. English language dialogue) of college students is expected, taking into account the requirements of the Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment; the objects of diagnostics ECDS are its structural components – language, speech, linguistic and linguosociocultural, study (and strategic) competences; the criteria for the formation of ECDS of future specialists in Tourism have been determined (use of the relevant lexical and grammatical material in the speech; the number of formulated replicas, their expediency, the proportion of the initiative replicas; the achievement of the communicative goal, which consists in realization of speech intentions of the speaker and communicative tasks within the framework of the created communicative situation; the adequacy of the created dialogue to its functional type, the ability to control the speech situation, the relevance of using of speech formulas and clichés, and practical use of cultural knowledge). The effectiveness of the developed methodology has been proved experimentally.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherТернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюкаuk_UA
dc.subjectангломовна компетентністьв діалогічному мовленніuk_UA
dc.subjectмайбутні фахівці з туризмуuk_UA
dc.subjectколеджіuk_UA
dc.subjectтуристичне обслуговуванняuk_UA
dc.subjectпідсистема вправuk_UA
dc.subjectкомунікативні ситуаціїuk_UA
dc.subjectдіагностичний інструментарійuk_UA
dc.subjectEnglish competence in dialogical speechuk_UA
dc.subjectfuture specialists in Tourismuk_UA
dc.subjectcollegesuk_UA
dc.subjectTourismuk_UA
dc.subjectsubsystem of exercisesuk_UA
dc.subjectcommunicative situationsuk_UA
dc.subjectdiagnostic toolkituk_UA
dc.titleФормування англомовної компетентності в діалогічному мовленні майбутніх фахівців з туризму в коледжахuk_UA
dc.title.alternativeFormation of English competence in dialogical speech of future specialists in Tourism in collegesuk_UA
dc.typeThesisuk_UA
Располагается в коллекциях:13.00.02 - Теорія та методика навчання

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Aref_Kodljuk.pdf615,43 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.