Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13453
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorБурак, Мар’яна Ігорівна-
dc.contributor.authorBurak, M. I.-
dc.date.accessioned2020-02-10T13:46:57Z-
dc.date.available2020-02-10T13:46:57Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationБурак М. І. Взаємопов’язане формування у майбутніх викладачів англійської мови професійно орієнтованої компетентності в говорінні та інформаційно-комунікаційної компетентності : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2019. 247 с.uk_UA
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13453-
dc.description.abstractУ роботі теоретично обґрунтовано та розроблено методику взаємопов’язаного формування у майбутніх викладачів англійської мови професійно орієнтованої компетентності в говорінні та інформаційно-комунікаційної компетентності. З’ясовано сутність та структуру ключових компетентностей; визначено психологічні, дидактичні та методичні передумови дослідження; обґрунтовано зміст відповідного навчання. Доведено доцільність використання веб-квестів, спрямованих на результат, який студенти отримують у процесі ділової гри чи демонструють шляхом презентації. Обґрунтовано критерії відбору навчального матеріалу, а також сучасних інформаційно-комунікаційних технологій. Виділено три етапи взаємопов’язаного формування у майбутніх викладачів англійської мови професійно орієнтованої компетентності в говорінні та інформаційно-комунікаційної компетентності: вступний, підготовчий та основний. Запропоновано систему вправ і завдань, яка співвідноситься з виділеними етапами і містить шість груп вправ і завдань. Сконструйовано лінгводидактичну модель в єдності цільового, методологічного, змістового, організаційно-процесуального, оцінювально-результативного компонентів. Проведено експеримент, у ході якого доведено ефективність запропонованої методики, та укладено методичні рекомендації для викладачів.uk_UA
dc.description.abstractThe dissertation is devoted to the problem of integrated formation of professionally oriented speaking competence and information-communicative competence of prospective university teachers of English. The analysis of psychological and methodological prerequisites demonstrated the importance of developing divergent thinking and focusing on webquests with the use of presentations and role plays as an effective tool of this process. It has been found out that the integrated formation of professionally oriented speaking competence and information-communicative competence of prospective university teachers of English should proceed on the ideas of communicative, socio-cognitive and integrated approaches. Within these approaches the following principles have been determined: communicative activity, authenticity, social context, reflection, implementation of interdisciplinary ties, dominant role of speaking, teaching with information and technology bias aimed at building professionally oriented speaking competence. The content of integrated formation of professionally oriented speaking competence and information-communicative competence of prospective university teachers of English in unity of objective and procedural aspects has been clarified. The selection criteria of teaching materials (printed texts, phonograms and digital-video recording) have been grounded: authenticity, motivational value, relevance to the topics, novelty, variability, compliance with students’ level of English communicative competence, topicality, authoritative sources, potential for building information-communicative competence. On the basis of the defined selection criteria of information and communication technologies (general expediency, relative simplicity of application, accessibility, potential for the development of speaking skills, promising outlook) it has been concluded about suitability for the formation of professionally oriented speaking competence and information-communicative competence of the following services and programmes: YouTube, Google Hangouts, Google Classroom, Skype. The three stages of integrated formation of professionally oriented speaking competence and information-communicative competence of prospective university teachers of English have been outlined: introductory (if necessary), aimed at teaching students to work with the service or programme which will be used at the preparatory and/or main stages; preparatory (implies two sub-stages - receptive-analytical and reproductive-synthetic), on which students mainly during individual work familiarize themselves with the material offered via a certain service, analyze, generalize and process it concerning the creation of signposts and development of the skills to produce argumentative utterance; the main stage aimed at developing monologue and dialogue skills. Along with the formation of speaking competence on the introductory and main stages a purposeful development of information-communicative competence takes place employing the latest information and communication technologies, encouragement of students to use the technologies in learning process and in simulated professional situations as well. The system of exercises and assignments, which corresponds to the outlined stages and has two subsystems (for the formation of professional oriented knowledge and skills, development of skills to analyze information, skills to reason utterances; for development of professionally oriented speaking skills) has been suggested. The linguo-didactic model of integrated formation of professionally oriented speaking competence and information-communicative competence of prospective university teachers of English has been designed. The evaluation criteria of levels of professionally oriented speaking competence and information-communicative competence of prospective university teachers of English and their quantitative indicators have been elaborated. The effectiveness of the developed methodological procedure has been verified experimentally.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.subjectмайбутні викладачі англійської мовиuk_UA
dc.subjectпрофесійно орієнтована компетентність в говорінніuk_UA
dc.subjectінформаційно-комунікаційна компетентністьuk_UA
dc.subjectінформаційно-комунікаційні технологіїuk_UA
dc.subjectвебквестuk_UA
dc.subjectсистема вправ і завданьuk_UA
dc.subjectпрезентаціяuk_UA
dc.subjectділова граuk_UA
dc.subjectprospective teacher trainees majoring in Englishuk_UA
dc.subjectprofessionally oriented speaking competenceuk_UA
dc.subjectinformation-communicative competenceuk_UA
dc.subjectinformation and communication technologiesuk_UA
dc.subjectwebquestuk_UA
dc.subjectsystem of exercise and assignmentsuk_UA
dc.subjectpresentationuk_UA
dc.subjectrole playuk_UA
dc.titleВзаємопов’язане формування у майбутніх викладачів англійської мови професійно орієнтованої компетентності в говорінні та інформаційно-комунікаційної компетентностіuk_UA
dc.title.alternativeIntegrated building of professionally oriented speaking competence and information-communicative competence of prospective teacher trainees majoring in Englishuk_UA
dc.typeThesisuk_UA
Располагается в коллекциях:Педагогічні науки

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Dis_Burak_M.pdf3,53 MBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.