Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13771
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorСкріль, Ірина Валентинівна-
dc.date.accessioned2020-03-11T11:14:15Z-
dc.date.available2020-03-11T11:14:15Z-
dc.date.issued2020-01-28-
dc.identifier.citationСкріль І. В. Формування професійно орієнтованої англомовної лексичної компетентності в говорінні у майбутніх фахівців готельно-ресторанної справи з використанням автентичних відеоматеріалів : автореф. дис. на здобуття наук. ступення канд. пед. наук : 13.00.02 / Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2020. 24 с.uk_UA
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13771-
dc.descriptionЗахист відбувся 28 лютого об 11.00 на засіданні спеціалізованої вченої ради К 58.053.05 Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка за адресою: 46027, м. Тернопіль, вул. м. Кривоноса, 2, зала засідань. Із дисертацією можна ознайомитися на офіційному сайті http://www.tnpu.edu.ua та в бібліотеці Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка за адресою: 46027, м. Тернопіль, вул. м. Кривоноса, 2.uk_UA
dc.description.abstractУ роботі теоретично обґрунтовано та розроблено методику формування професійно орієнтованої англомовної лексичної компетентності в говорінні у майбутніх фахівців готельно-ресторанної справи з використанням автентичних відеоматеріалів. Розкрито сутність ключових понять дослідження, визначено структуру професійно орієнтованої англомовної лексичної компетентності в говорінні у майбутніх фахівців готельно-ресторанної справи. Відібрано підходи до формування професійно орієнтованої англомовної лексичної компетентності в говорінні у майбутніх фахівців готельно-ресторанної справи з використанням автентичних відеоматеріалів й обґрунтовано принципи цього процесу. Проаналізовано значний методичний потенціал автентичних відеоматеріалів як ефективного засобу формування професійно орієнтованої англомовної лексичної компетентності в говорінні у ситуаціях професійно орієнтованого усного спілкування. Сконструйовано зміст формування професійно орієнтованої англомовної лексичної компетентності в говорінні у майбутніх фахівців готельно-ресторанної справи, здійснено відбір лексичних одиниць та відеофонограм на основі визначених критеріїв. Окреслено етапи формування професійно орієнтованої англомовної лексичної компетентності в говорінні у таких фахівців та запропоновано відповідну підсистему вправ. Розроблено лінгводидактичну модель формування професійно орієнтованої англомовної лексичної компетентності в говорінні у майбутніх фахівців готельно-ресторанної справи з використанням автентичних відеоматеріалів. Обґрунтовано мету, завдання, гіпотезу, характер, етапи, хід методичного експерименту, висвітлено зміст експериментального навчання. Інтерпретовано отримані дані оцінювання рівнів сформованості цільової компетентності в учасників експерименту, укладено методичні рекомендації.uk_UA
dc.description.abstractВ работе теоретически обоснована и разработана методика формирования профессионально ориентированной англоязычной лексической компетентности в говорении у будущих специалистов гостинично-ресторанного дела с использованием аутентичных видеоматериалов. Раскрыта сущность ключевых понятий исследования, определена структура профессионально ориентированной англоязычной лексической компетентности в говорении у будущих специалистов гостинично-ресторанного дела. Отобраны подходы к формированию профессионально ориентированной англоязычной лексической компетентности в говорении у будущих специалистов гостинично-ресторанного дела с использованием аутентичных видеоматериалов и обоснованы принципы этого процесса. Проанализирован значительный методический потенциал аутентичных видеоматериалов в качестве эффективного средства формирования профессионально ориентированной англоязычной лексической компетентности в говорении в ситуациях профессионально ориентированного устного общения. Сконструировано содержание формирования профессионально ориентированной англоязычной лексической компетентности в говорении у будущих специалистов гостинично-ресторанного дела, осуществлен отбор лексических единиц и видеофонограмм на основе определенных критериев. Выделены этапы формирования профессионально ориентированной англоязычной лексической компетентности в говорении у таких специалистов и предложена соответствующая подсистема упражнений. Разработана лингводидактическая модель формирования профессионально ориентированной англоязычной лексической компетентности в говорении у будущих специалистов гостинично-ресторанного дела с использованием аутентичных видеоматериалов. Обоснованы цель, задачи, гипотеза, характер, этапы, ход методического эксперимента, освещено содержание экспериментального обучения. Интерпретированы полученные данные оценки уровней сформированности целевой компетентности у участников эксперимента, разрабованы методические рекомендации.uk_UA
dc.description.abstractThe thesis deals with the problem of building professionally-oriented English lexical competence in prospective hotel and catering specialists’ speaking with use of authentic video materials. The research provides theoretical substantiation and practical elaboration of the effectiveness of methodology of building professionally-oriented English lexical competence in prospective hotel and catering specialists’ speaking with use of authentic video materials. The essence of key research concepts have been highlighted, the structure of professionally-oriented English lexical competence in prospective hotel and catering specialists’ speaking has been specified and its components (lexical knowledge, lexical abilities (receptive and reproductive), lexical awareness) have been presented. The approaches of building professionally-oriented English lexical competence in prospective hotel and catering specialists’ speaking with use of authentic video materials has been chosen (communicative, interactive, student-centered and sociolinguistic) and the principles (general ones: situation, communicative activity, communicative value, immersion; specific ones: consideration of ESP target language level, reliance on communicative strategies and conversational formulas, simultaneous activation of visual and auditory channels) of this process have been defined. The considerable teaching potential of authentic video materials as an effective tool of building professionally-oriented English lexical competence in speaking has been proved. The content of building professionally-oriented English lexical competence in prospective hotel and catering specialists’ speaking that includes objective and procedural aspects has been designed. The components of objective aspect are hotel and catering sphere, types of communication, functional styles of communication, situations of professionally-oriented hotel and catering specialists’ communication, their roles, nonverbal means of communication, communicative aims and purposes, themes, problems, problem solving; language material (lexical, phonetic, grammatical), speaking material (texts, conversational formulas, communicative strategies), sociolinguistic material, learning cognitive, mnemic and compensatory strategies. The procedural aspect encompasses speaking lexical abilities and skills, exercises and assignments to develop them, knowledge how to operate communicative strategies, about culture of English conversation and communicative behaviour, abilities and skills to apply sociolinguistic material (skills to recognize, understand and interpret cultural and emotionally coloured authentic professional discourse presented in authentic video materials), exercises and assignments to develop them, sociolinguistic knowledge (usage of hotel and catering vocabulary, set phrases, knowledge of national and cultural semantics, linguistic markers of social contacts in the situations of professionally-oriented communication), skills to apply language material (lexis of hotel and catering), exercises to develop them. The selection of lexical units and video records on the basis of the defined criteria has been performed. Video records as the tools of students’ immersion into the situations of professionally-oriented communication are selected according to the following criteria: authenticity, professional orientation and validity, topic reference, functional and target appropriateness, topicality, lexical density, motivational value, compliance with students’ language level, credibility and accessibility of the sources, volume (180-250 words for a monologue; 250-300 words for a dialogue), length (up to 10-12 min.) and speed (220-250 words per min for B2). Lexical units and terms are processed according to the criteria: professional orientation, importance, topic reference, functional and target appropriateness, frequency, combination and word building capacity. The following stages of building professionally-oriented English lexical competence in prospective hotel and catering specialists’ speaking with use of authentic video materials have been determined: introduction, consolidation, production. The elaborated subsystem of exercises for building professionally-oriented English lexical competence in prospective hotel and catering specialists’ speaking with use of authentic video materials consists of five groups and ten subgroups which correlate with the aforementioned stages. The suggested subsystem of exercises for building professionally-oriented English lexical competence in prospective hotel and catering specialists’ speaking with use of authentic video materials is described and the samples of exercises from the outlined groups are presented. The effectiveness of the developed methodology of building professionally-oriented English lexical competence in prospective hotel and catering specialists’ speaking with use of authentic video materials has been proved and validated experimentally. Based on theoretical study and the findings resulted from the experimental validation, the recommendations for English language teachers have been compiled.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherВекторuk_UA
dc.subjectмайбутні фахівці готельно-ресторанної справиuk_UA
dc.subjectпрофесійно орієнтована англомовна лексична компетентність в говорінніuk_UA
dc.subjectавтентичні відеоматеріалиuk_UA
dc.subjectлексичні одиниціuk_UA
dc.subjectтерміниuk_UA
dc.subjectситуації професійно орієнтованого усного спілкуванняuk_UA
dc.subjectетапи навчанняuk_UA
dc.subjectпідсистема вправuk_UA
dc.subjectбудущие специалисты гостинично-ресторанного делаuk_UA
dc.subjectпрофессионально ориентированная англоязычная лексическая компетентность в говоренииuk_UA
dc.subjectаутентичные видеоматериалыuk_UA
dc.subjectлексические единицыuk_UA
dc.subjectсрокиuk_UA
dc.subjectситуации профессионально ориентированного устного общенияuk_UA
dc.subjectэтапы обученияuk_UA
dc.subjectподсистема упражненийuk_UA
dc.subjectprospective hotel and catering specialistsuk_UA
dc.subjectprofessionally-oriented English lexical competence in speakinguk_UA
dc.subjectauthentic video materialsuk_UA
dc.subjectlexical unitsuk_UA
dc.subjecttermsuk_UA
dc.subjectsituations of professionally-oriented communicationuk_UA
dc.subjectstages of teachinguk_UA
dc.subjectsubsystem of exercisesuk_UA
dc.titleФормування професійно орієнтованої англомовної лексичної компетентності в говорінні у майбутніх фахівців готельно-ресторанної справи з використанням автентичних відеоматеріалівuk_UA
dc.title.alternativeФормирование профессионально ориентированной англоязычной лексической компетентности в говорении у будущих специалистов гостинично-ресторанного дела с использованием аутентичных видеоматериаловuk_UA
dc.title.alternativeBuilding Professionally-Oriented English Lexical Competence in Prospective Hotel and Catering Specialists’ Speaking with Use of Authentic Video Materialsuk_UA
dc.typeThesisuk_UA
Располагается в коллекциях:13.00.02 - Теорія та методика навчання

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Aref_Skril.pdf609,72 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.