Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13842
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorКуца, Ольга Павлівна-
dc.date.accessioned2020-03-18T16:23:29Z-
dc.date.available2020-03-18T16:23:29Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationКуца О. П. Повісті «Під тихий вечір» Б. Лепкого і «Вікторія» К. Гамсуна: парадигма «Страченої молодости» // Кременецькі компаративні студії : науковий часопис. Кременець, 2018. Вип. VІІI. С. 90-99uk_UA
dc.identifier.issn2311-262X-
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13842-
dc.description.abstractУ статті проаналізовано світоглядно-образні простори повістей Б. Лепкого «Під тихий вечір» та К. Гамсуна «Вікторія». Встановлено споріднені тематико-проблематичні комплекси у творах. Розглянуто засади художнього творення парадигми «страченої молодости», простежено стильове вираження модерністського лірико-розповідного тону у повістях. Акцентовано на лепківському і гамсунівському художньо-образному тлумаченні причин «страченої молодости» Христини і Михайла, Вікторії та Юганнеса. З‘ясовано ідейно-смислові функції колористики, яка у повістях обох письменників постає одним із найважливіших засобів реалізації художнього задуму.uk_UA
dc.description.abstractThe article analyzes the world-view-shaped spaces of B. Lepky‘s "Toward a Quiet Eveninп" and K. Hamsun‘s "Victoria". The related thematicproblematic complexes were established in the stories: between the home teacher Mykhailo and the countess Cristina a "silent drama" arose, which B. Lepky draws beyond the personal limits, and, typing, transforms into a national problem. In "Victoria" the "drama" center is concentrated primarily in the space of emotions and psychology of the main characters. The story of B. Lepky is complicated by many plot elements – the compositional complexity of "Victoria" is due to the interweaving of an objective narrative with complex narratives and lyric indents. The ideological principles of the paradigm of "lost youth" are considered, the stylistic expression of the modernist lyrical and narrative tone in the stories is traced. The emphasis is on B. Lepky and K. Hamsun‘s artistic interpretation of the causes of "lost youth" of Cristina and Mykhailo, Victoria and Johannes: writers do not put personal happiness in full dependence on social circumstances, but deduced it from personal will and individual psychology ("characte").uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.subjectпарадигма «страченої молодости»uk_UA
dc.subjectповістьuk_UA
dc.subjectдрамаuk_UA
dc.subjectмодернізмuk_UA
dc.subjectсимволікаuk_UA
dc.subjectліризмuk_UA
dc.subjectколористикаuk_UA
dc.subjectparadigm of «lost youth»uk_UA
dc.subjectstoryuk_UA
dc.subjectdramauk_UA
dc.subjectsymbolismuk_UA
dc.subjectmodernismuk_UA
dc.subjectlyricismuk_UA
dc.subjectcolorismuk_UA
dc.titleПовісті «Під тихий вечір» Б. Лепкого і «Вікторія» К. Гамсуна: парадигма «Страченої молодости»uk_UA
dc.title.alternativeThe stories “Toward a Quiet Evening” by B. Lepky and “Victoria” by K. Hamsun: the paradigm of “lost youth”uk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Статті

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Kutsa_article_lepkuj.pdf573,87 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.