Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13849
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorЛановик, Мар'яна Богданівна-
dc.contributor.authorЛановик, Зоряна Богданівна-
dc.date.accessioned2020-03-19T12:43:39Z-
dc.date.available2020-03-19T12:43:39Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationЛановик М., Лановик З. «Східні поеми» П.Куліша на перехресті азіатського містицизму і європейського романтизму // Слово і Час : науково-теоретичний журнал. Київ : Фенікс, 2019. № 8 (704) Серпень. С. 57-75uk_UA
dc.identifier.issn0236-1477-
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13849-
dc.descriptionDOI : 10.33608/0236-1477.2019.08.56-75uk_UA
dc.description.abstractУ статті проаналізовано поеми П. Куліша «Маруся Богуславка», «Байда, князь Вишневецький», «Магомет і Хадиза» з погляду їх орієнтального підґрунтя. Основними джерелами «Східних поем» є релігійні містичні системи (іслам, суфізм), твори європейського романтизму (Дж. Байрона, П. Б. Шеллі) та філософія Спінози. Найяскравіше це втілилося в кордоцентричній доктрині. Найбільше концепція Серця репрезентована в образі Жінки (категорія вічної жіночності). Східний ракурс увиразнюється на тематичному рівні (концепти Істини, Любові, Вічності). Особливості поетики виявляються у містичному мисленні. Мова поем алегорична, загадкова, таємнича, що провокує подвійний сенс чи багатозначність інтерпретації, спонукає до розкодування авторської образності та притчевості. Орієнтальний ракурс відкриває нові шляхи для розуміння Кулішевих поем, його філософської доктрини й особистої життєвої позиції.uk_UA
dc.description.abstractIn the paper the analysis of the main Panteleimon Kulish’s epic poems “Marusya Bohuslavka”, “Baida, Prince Vyshnevetsky”, “Muhammad and Hadiza” is accomplished from the point of view of their oriental background. The idea of the eastern orientation of P. Kulish originates from the works of precursors V. Shchurat, V. Ivashkiv and others. The main attention is drawn to the fact that Kulish was acquainted with eastern cultures and religion systems (especially Near East and Middle East as the first Bible translator) and often used eastern concepts in his philosophic and artistic works. In his ‘Eastern poems’ the influence of different factors is traced at the levels of ideology and artistic imagery. It is proved that the main sources of Kulish’s creativity were the eastern religious mystical systems (such as Islam, Sufism) as well as European Romantic works by Lord Byron, P. B. Shelley that were created under the same influence of the eastern philosophic doctrines as well as philosophy by Spinoza. The most vivid it is embodied in Kulish’s cordocentric doctrine which is contrasting with ratiocentric European philosophies. Accentuation at the concept of the Heart and emotional sphere especially bright is performed in the image of Woman which is interpreted as the eastern category of eternal feminine. Also the eastern focus is underlined at the thematic level (concepts of Truth, Love, and Eternity). The main poetical peculiarities of the analyzed poems are found in the mystical thinking and the belief in the sacred power of the Word. So the language of the poems is very allegoric, enigmatic, mysterious, it rather covers the main meaning then reveals it. So it provoke double meaning or multiplicity of the interpretation and demands to read the poems searching a certain code or cipher for decoding of the author’s imagery and parabolic meaning. That is why the poems leave the feeling of paradox thinking and difficult for understanding which also reproach them with alike poems by Lord Byron and P. B. Shelley (‘Revolt of Islam’). It is confirmed that probably this combination of Asian mysticism and European philosophies was the main reason why some critics accuse Kulish as ‘not synthetic’ personality (S. Efremov). But oriental focus reveals the new way for the understanding and interpretation of Kulish’s poems, his philosophic doctrine and personal life position.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherФеніксuk_UA
dc.subjectП. Кулішuk_UA
dc.subjectсхідні поемиuk_UA
dc.subjectромантизмuk_UA
dc.subjectіслам,uk_UA
dc.subjectсуфізмuk_UA
dc.subjectмістицизмuk_UA
dc.subjectкордоцентризмuk_UA
dc.subjectфілософіяuk_UA
dc.subjectпоетикаuk_UA
dc.subjectP. Kulish,uk_UA
dc.subjecteastern poemsuk_UA
dc.subjectromanticismuk_UA
dc.subjectIslamuk_UA
dc.subjectSufismuk_UA
dc.subjectmysticismuk_UA
dc.subjectcordocentricuk_UA
dc.subjectphilosophyuk_UA
dc.subjectpoeticsuk_UA
dc.title«Східні поеми» П.Куліша на перехресті азіатського містицизму і європейського романтизмуuk_UA
dc.title.alternative"Eastern Poems" by P. Kulish at the Crossroads of Asian Mysticism and European Romanticismuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Статті

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Lanovyk_Eastern_poems.pdf18,8 MBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.