Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/18599
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorДелікатна, Наталія Миколаївна-
dc.contributor.authorDelikatna, N. M.-
dc.date.accessioned2021-05-12T07:18:14Z-
dc.date.available2021-05-12T07:18:14Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationДелікатна Н. М. Формування конструктивно-проєктивних умінь у майбутніх вчителів початкової школи : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.09 / Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2021. 234 с.uk_UA
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/18599-
dc.description.abstractУ дисертації на основі всебічного студіювання проблеми формування конструктивно-проєктивних умінь у майбутніх учителів початкової школи розроблено й обґрунтовано відповідну дидактичну модель. Визначено зміст і структуру конструктивно-проєктивних умінь майбутніх учителів початкової школи. Виявлено дидактичний потенціал психолого-педагогічних дисциплін щодо формування конструктивно-проєктивних умінь у майбутніх учителів початкової школи, визначено сукупність дидактичних умов як основи моделювання процесу формування досліджуваного феномена, Розроблено критерійно-діагностувальний інструментарій для вияву сформованості конструктивно-проєктивних умінь у майбутніх учителів початкової школи, представлено програму експериментальної роботи з імплементації авторської моделі в освітній процес вищої педагогічної школи, проаналізовано й узагальнено результати експериментальної роботи.uk_UA
dc.description.abstractВ диссертации на основе всестороннего изучения проблемы формирования конструктивно-проективных умений у будущих учителей начальной школы разработана и обоснована соответствующая дидактическая модель. Определены содержание и структура конструктивно-проективных умений у будущих учителей начальной школы. Выявлен дидактический потенциал психолого-педагогических дисциплин относительно формирования конструктивно-проективных умений у будущих учителей начальной школы, совокупность дидактических условий как основы моделирования процесса формирования исследуемого феномена. Разработан критериально-диагностический инструментарий для определения сформированности конструктивно-проективных умений у будущих учителей начальной школы, представлена программа экспериментальной работы по имплементации авторской модели в образовательный процесс высшей школы, проанализированы и обобщены результаты экспериментальной работы.uk_UA
dc.description.abstractThe thesis is aimed at investigating the problem of forming future primary school teachers’ constructive and project skills. The research topicality is substantiated, the object, the subject, the aim and the tasks of research are determined, the hypothesis is formulated, the scientific novelty, theoretical and practical value are defined, the information about approbation and implementation of obtained results is presented in the Introduction. In the first part – “Theoretical foundations of forming constructive and project skills of future primary school teachers” – the essence of the notion of “future primary school teachers’ constructive and project skills” is specified in the context of the problem under investigation, the content and structure of future primary school teachers’ constructive and project skills as a subject of pedagogical and psychological research is found out, the peculiarities of professional training of future primary school teachers at higher educational establishments of Ukraine are determined. In the second part – “Substantiation of didactic model of forming future primary school teachers’ constructive and project skills” – the didactic potential of psychological and pedagogical disciplines in the process of forming of constructive and project skills of future primary school teachers is revealed, the complex of didactic conditions as a basis for modeling process of forming constructive and project skills of future primary school teachers is determined, the didactic model of forming future primary school teachers’ constructive and project skills is developed and substantiated. The conducted research enables to determine and formulate the complex of didactic conditions as a basis for modeling process of forming constructive and project skills of future primary school teachers In the third part – “Experimental investigation of the effectiveness of the studied model” – the criteria and indicators aimed at measuring the levels of future primary school teachers’ constructive and project skills are defined, diagnostic tools for measuring the levels of future primary school teachers’ constructive and project skills are selected and described. To the main criteria and indicators of structural and proactive skills' expression in future elementary school teachers attributed: motivational (value orientations; motivation to carry out educational activities; motivational orientations in interpersonal communications and timber orientations), cognitive (acquired in the preparation of theoretical knowledge, skills, the competencies defined in the state standard), the proactive activity (the presence of skills to communicate constructively with others; to attract others to various activities; to solve conflict situations; creatively acting; understand the interlocutor) and reflexive (ability to reflect and adequately assess themselves). The programme of experimental work aimed at implementing the developed didactic model of forming future primary school teachers’ constructive and project skills and the results of the experimental work are presented.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.subjectмайбутні учителі початкової школиuk_UA
dc.subjectконструктивно-проєктивні вмінняuk_UA
dc.subjectдидактичні умовиuk_UA
dc.subjectдидактична модель формування конструктивно-проєктивних уміньuk_UA
dc.subjectбудущие учителя начальной школыuk_UA
dc.subjectконструктивно-проективные уменияuk_UA
dc.subjectдидактические условияuk_UA
dc.subjectдидактическая модель формирования конструктивно-проективных уменийuk_UA
dc.subjectfuture primary school teachersuk_UA
dc.subjectconstructive and project skillsuk_UA
dc.subjectdidactic conditionsuk_UA
dc.subjectdidactic model of forming future primary school teachers’ constructive and project skillsuk_UA
dc.titleФормування конструктивно-проєктивних умінь у майбутніх вчителів початкової школиuk_UA
dc.title.alternativeФормирование конструктивно-проективных умений у будущих учителей начальной школыuk_UA
dc.title.alternativeFormation of future primary school teachers’ constructive and project skillsuk_UA
dc.typeThesisuk_UA
Располагается в коллекциях:Педагогічні науки

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Dis_Delikatna_N.M.pdf3,68 MBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.