Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/24363
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorПотюк, Ірина Євгенівна-
dc.date.accessioned2022-01-28T09:52:31Z-
dc.date.available2022-01-28T09:52:31Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationПотюк І. Є. Використання цифрових технологій в навчальному середовищі закладів вищої освіти: офлайн та онлайн формати // Наукові записки Національного університету «Острозька академія »: Сер. Філологія. Острог : НаУОА, 2021. Вип. 11(79). С. 219– 221uk_UA
dc.identifier.issn2519-2558-
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/24363-
dc.descriptionDOI : 10.25264/2519-2558-2021-11(79)-219-221uk_UA
dc.description.abstractСтаттю присвячено актуальній проблемі впровадження цифрових технологій у галузі освіти з метою формування в її системі самостійної, відповідальної, соціально активної особистості. Проаналізовано специфіку оволодіння цифровою компетентністю, яка сьогодні є невід’ємним компонентом професійної підготовки студента, і внаслідок застосування цифрових технологій забезпечує майбутніх фахівців відповідними знаннями, формує в них вміння орієнтуватися в інформаційному просторі та працювати в динамічних умовах. Обґрунтовано теоретичні аспекти дослідження, визначено основні інтенсифікатори трансформаційних процесів в освіті, охарактеризовано шість рівнів розвитку цифрової компетентності відповідно до специфіки професійних задач, виду та рівня освітньої підготовки. Розкрито поняття «цифрова компетентність», «цифрові технології», «цифровізація». Обґрунтовано доцільність застосування цифрових технологій для підвищення ефективності практичної підготовки майбутніх фахівців у закладах вищої освіти. Виділено найбільш поширені цифрові технології та систематизовано їх у таксономію у контексті формування цифрової компетентності майбутніх фахівців.uk_UA
dc.description.abstractThe article is devoted to the up-to-date problem of introduction of digital technologies by their integration in higher education teaching and learning for the purpose of formation of the independent, responsible, socially active personality. The specifics of mastering digital competence, which today is an integral component of students’ training, and due to the use of digital technologies provides future professionals with relevant knowledge, forms their ability to adequately use digital information and work in a dynamic environment. The features of the use of digital technologies in the professional offline/online activities of future specialists are discussed; the overall positive impact of use of technologies in students learning process and outcomes aimed to promote students’ active engagement and participation in the learning process inside and outside the classroom id admitted. The data also revealed digital technologies to support more transmissive ways of teaching, facilitating students individually to access, share and publish information, and significantly lesser used to promote collaborative and cooperative learning. The potential benefits of digital technologies in the classroom are revealed and can be taken to mean digital processing systems that encourage active learning, knowledge construction, inquiry, and exploration, and which also allow for remote communication as well as data sharing to take place between teachers and/or learners in different physical classroom locations. Theoretical aspects of the research are substantiated; the main intensifiers of transformation processes in education are determined; six levels of digital competence development are characterized in accordance with the specifics of professional tasks, type and level of educational training. The concepts of "digital competence", "digital technologies", "digitalization" are disclosed. The effectiveness of using digital technologies in order to increase the efficiency of practical training of future professionals in higher education institutions is substantiated. The most widespread digital technologies are singled out and systematized into taxonomy in the context of formation of digital competence of future specialists.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherНаУОАuk_UA
dc.relation.ispartofseriesФілологія;-
dc.subjectпрофесійна компетентністьuk_UA
dc.subjectцифрова компетентністьuk_UA
dc.subjectцифрові технологіїuk_UA
dc.subjectінформатизація освітиuk_UA
dc.subjectофлайн/ онлайн режим навчанняuk_UA
dc.subjectосвітнє середовищеuk_UA
dc.subjectцифровізаціяuk_UA
dc.subjectprofessional competenceuk_UA
dc.subjectdigital competenceuk_UA
dc.subjectdigital technologiesuk_UA
dc.subjectinformatization of educationuk_UA
dc.subjectoffline / online learninguk_UA
dc.subjecteducational environmentuk_UA
dc.subjectdigitizationuk_UA
dc.titleВикористання цифрових технологій в навчальному середовищі закладів вищої освіти: офлайн та онлайн форматиuk_UA
dc.title.alternativeUSE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF HIGHER EDUCATION: OFFLINE AND ONLINE LEARNINGuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Статті

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Potyk_Ostr_Akad.pdf251,45 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.