Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/24415
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorЗадорожна, Ірина Павлівна-
dc.date.accessioned2022-01-31T09:34:32Z-
dc.date.available2022-01-31T09:34:32Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationЗадорожна І.Використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчанні іноземних мов: можливості, проблеми та шляхи їх вирішення // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2021. № 2 (106). С. 232-244.uk_UA
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/24415-
dc.description.abstractУ статті обгрунтовано переваги широкого залучення онлайн навчання до процесу оволодіння іноземною мовою: зростання мотивації та зменшення рівня хвилювання учнів/студентів в умовах застосування синхронного та асинхронного онлайн спілкування; можливість створення сприятливого, студентоцентрованого навчального середовища. Проаналізовано особливості використання інформаційно- комунікаційних технологій у розвиткові вмінь читання, аудіювання, говоріння, письма, інтегрованого формування мовленнєвих навичок та вмінь. З’ясовано, що в умовах змішаної та дистанційної форм навчальний процес повинен бути спрямований на розвиток автономії учнів/студентів.uk_UA
dc.description.abstractВ статье обоснованы преимущества широкого вовлечения онлайн обучения в процесс овладения иностранным языком: увеличение мотивации и уменьшение уровня тревожности учащихся в условиях использования синхронного и асинхронного онлайн общения; возможность создания благоприятной студентоцентрированной учебной среды. Проанализированы особенности использования информационно- коммуникационных технологий в развитии умений чтения, аудирования, говорения и письма, интегрированного формирования речевых навыков и умений. Сделан вывод, что в условиях смешанной и дистанционной форм учебный процесс должен быть направлен на развитие автономии учащихся.uk_UA
dc.description.abstractThe article aims at analyzing the opportuninies of using information and communication technologies in the formation of listening, reading, speaking and writing skills, as well as the main problems and ways to solve them in hybrid and distance learning.The main advantages of the involvement of online learning in the process of mastering a foreign language (increase of motivation and decrease of level of anxiety within the application of synchronous and asynchronous online communication; the opportunity to create a favorable, student-centered learning environment) are substantiated. Peculiarities of using information and communication technologies in the formation of reading skills (use of modern sites, authentic fiction, specially developed tests based on the texts read etc.; taking into account the peculiarities of hypertext and cognitive load on the reader; providing readers with comments, recommendations, effective strategies, links to reference books online; teacher’s participation in checking the results of intensive reading; pre-reading and post-reading discussions); listening skills (use of authentic audiotexts (including audiobooks), videos (including popular science movies, etc.), podcasts, songs, etc.); providing students with tapescripts after listening or watching; implementing intensive and extensive listening online without teacher’s active participation; introducing listening strategies and encouraging students to use them; involvement of mobile devices; pre- and post-listening discussion); speaking skills (the need for more synchronous classes (online or in the classroom), prompt teacher’s feedback, providing students with speech patterns that they can focus on when preparing their own monologues, dialogues; feasibility of recording online classes for further analysis (under the guidance of a teacher) of students’ spoken production and spoken interaction, self-analysis and mutual analysis); writing skills (collaborative writing; use of automated assessment systems, electronic corpora of texts; prompt teacher’s feedback); integrated formation of skills and abilities. It was found that blended and distance learning must be aimed at developing students’ autonomy. Further investigation should focus on the features of a quality online course.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.subjectіноземні мовиuk_UA
dc.subjectінформаційно-комунікаційні технологіїuk_UA
dc.subjectнавчання аудіюванняuk_UA
dc.subjectнавчання читанняuk_UA
dc.subjectнавчання говорінняuk_UA
dc.subjectнавчання письмаuk_UA
dc.subjectстудентиuk_UA
dc.subjectучніuk_UA
dc.subjectзмішане навчанняuk_UA
dc.subjectдистанційне навчанняuk_UA
dc.subjectиностранные языкиuk_UA
dc.subjectинформационно-коммуникационные технологииuk_UA
dc.subjectобучение аудированиюuk_UA
dc.subjectобучение чтениюuk_UA
dc.subjectобучение говорениюuk_UA
dc.subjectобучение письмуuk_UA
dc.subjectстудентыuk_UA
dc.subjectученикиuk_UA
dc.subjectсмешанное обучениеuk_UA
dc.subjectдистанционное обучениеuk_UA
dc.subjectforeign languagesuk_UA
dc.subjectinformation and communication technologiesuk_UA
dc.subjectteaching readinguk_UA
dc.subjectteaching listeninguk_UA
dc.subjectteaching speakinguk_UA
dc.subjectteaching writinguk_UA
dc.subjectstudentsuk_UA
dc.subjectpupilsuk_UA
dc.subjecthybrid learninguk_UA
dc.subjectdistance learninguk_UA
dc.titleВикористання інформаційно-комунікаційних технологій у навчанні іноземних мов: можливості, проблеми та шляхи їх вирішенняuk_UA
dc.title.alternativeUse of Information and Communication Technologies in Teaching Foreign Languages: Opportunities, Problems and Solutionsuk_UA
dc.title.alternativeИспользование информационно-коммуникационных технологий в обучении иностранным языкам: возможности, проблемы и пути их решеuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Статті

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Zadorozhna_I.pdf915,02 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.