Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/26048
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorVaniuha, Liudmyla-
dc.contributor.authorZharkova, Iryna-
dc.contributor.authorMarkovych, Mariya-
dc.contributor.authorPryidun, Stepan-
dc.contributor.authorDrevnitskyi, Yuriy-
dc.date.accessioned2022-06-21T07:39:08Z-
dc.date.available2022-06-21T07:39:08Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationAnalysis of prerequisites and conditions for the foundation of an aircraft engine enterprise in Ukraine / L. Vaniuha et all. // History of science and technology. Vol. 12. Issue 1. P. 169-185uk_UA
dc.identifier.issn2415-7430-
dc.identifier.issn2415-7422-
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/26048-
dc.descriptionDOI : 10.32703/2415-7422-2022-12-1-169-185uk_UA
dc.description.abstractWorld War I proved air forces to be a critical driver for warfare outcomes. Mastery of the latest technology appeared to be crucial to the battle’s success. The combat capabilities of airplanes improved manifold due to the increased power of aircraft engines, thus initiating a new era in aeronautics. By July 1917, the aviation of the Russian Empire included 91 air squadrons and 5 units of heavy multiengine aircraft known as Ilya Muromets. Several enterprises, including the town of Aleksandrovsk, were manufacturing engines for these planes. The origin of engine production in Aleksandrovsk was associated with the establishment of a branch of Petrograd Joint Stock Company of Electromechanical Structures called Deka. The article aims at analyzing the prerequisites and conditions for the foundation of an aircraft engine enterprise in Ukraine. While drafting the article, the authors relied on chronological, historiographical, and other historical methods of research, which have been widely used both in considering the contribution and influence of certain individuals and reviewing the stages of creation and development of separate enterprises, as well as specific industries. Based on the retrospective analysis, the prerequisites and conditions of the foundation of the aircraft engine enterprise in Aleksandrovsk, Ukraine, were considered. There was a severe gap between the Russian Empire and European countries in the development pace of the aviation industry during World War I. This prompted the Russian Empire to raise foreign capital, as well as attract technologies and specialists to develop aircraft engineering and other industries. By 1917, the plant had gained the status of Russia’s largest engine-building enterprise in terms of building area and one of the best in equipment. It is evident that the beginning of aircraft engine production in Aleksandrovsk relates to the establishment of a branch of Petrograd Joint Stock Company of Electromechanical Structures and the plant’s purchase from the Moznaim brothers.uk_UA
dc.description.abstractПерша світова війна показала, що авіація стала серйозним чинником успіху у бойових діях. Для успішного ведення війни тепер особливо необхідним стало володіння новітньою технікою. Бойові можливості літаків багаторазово покращали через підвищення потужності авіаційних моторів, завдяки чому починалася нова ера в повітроплаванні. У липні 1917 року в авіації Російської імперії налічувався 91 авіазагін та 5 загонів важких багатомоторних літаків “Ілля Муромець”. Двигуни для цих літаків виробляли кілька підприємств, у тому числі в місті Олександрівськ. Початок моторного виробництва в Олександрівську пов'язаний із створенням тут філії Петроградського акціонерного товариства електромеханічних споруд “ДЕКА”. Метою статті є аналіз передумов та умов створення в Україні авіамоторного підприємства. При підготовці матеріалів статті, автори використовували хронологічний, історіографічний, та інші історичні методи досліджень, які знайшли широке застосування, як при розгляді внеску та впливу як окремих особистостей, так і огляду етапів створення та розвитку як окремих підприємств, так і окремих галузей промисловості. На основі ретроспективного аналізу розглянуто передумови та умови створення в Україні авіамоторного підприємства в Олександрівську. У роки Першої світової війни мало місце серйозне відставання Російської імперії від європейських країн у темпах розвитку авіагалузі. Це стимулювало Російську імперію до залучення іноземного капіталу, технологій та фахівців для розвитку авіабудування та інших галузей промисловості. Завдяки цьому до 1917 завод стає найбільшим моторобудівним підприємством Росії за площею капітальних будівель і одним з кращих по оснащенню. Показано, що початок авіамоторного виробництва в Олександрівську пов'язаний із створенням тут філії Петроградського акціонерного товариства електромеханічних споруд та покупкою заводу у братів Mознаім.uk_UA
dc.language.isoenuk_UA
dc.subjectRussian Empireuk_UA
dc.subjecthistory of technologyuk_UA
dc.subjectaircraft engineeringuk_UA
dc.subjectIlya Muromets aircraftuk_UA
dc.subjectfirst aircraft engineuk_UA
dc.subjectbomberuk_UA
dc.subjectРосійська імперіяuk_UA
dc.subjectісторія технікиuk_UA
dc.subjectавіабудуванняuk_UA
dc.subjectлітак “Ілля Муромець”uk_UA
dc.subjectперший авіадвигунuk_UA
dc.subjectбомбардувальникuk_UA
dc.titleAnalysis of prerequisites and conditions for the foundation of an aircraft engine enterprise in Ukraineuk_UA
dc.title.alternativeАналіз передумов та умов створення в Україні авіамоторного підприємстваuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Статті (міжфакультетні)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Zarkova_Article_Text.pdf836,15 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.