Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/30964
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorГорбатюк, Роман Михайлович-
dc.contributor.authorБілан, Наталія-
dc.date.accessioned2023-11-17T09:56:31Z-
dc.date.available2023-11-17T09:56:31Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationГорбатюк Р., Білан Н. Модель формування іншомовної компетентності майбутніх інженерів-енергетиків // Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. Умань : Уманський державний педагогічний університет ім. П. Тичини, 2023. Вип. 1. С. 129–137. DOI : https://doi.org/10.31499/2307-4906.1.2023.276953uk_UA
dc.identifier.issn2307-4906-
dc.identifier.urihttp://znp.udpu.edu.ua/article/view/276953-
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/30964-
dc.description.abstractУ статті представлено модель формування іншомовної компетентності майбутніх інженерів-енергетиків. Визначено та проаналізовано її основні компоненти, обґрунтовано їх зворотний взаємозв’язок і взаємодію. Встановлено, що розроблена модель належить до групи структурно-функціональних. Виявлено, що структурність моделі визначається комплексом взаємопов’язаних і взаємодоповнювальних елементів, які об’єднані у мотиваційно-цільовий, дидактично-методологічний, змістово-процесуальний, оцінювально-результативний блоки, а її функціональність характеризується сукупністю властивостей, які розкривають здатність виконувати низку функцій.uk_UA
dc.description.abstractThe paper presents the model of the formation of future energy engineers’ foreign language competence, which conditionally reproduces the process of step-by-step learning of a foreign language for professional purposes and the development of practical knowledge and skills of receptive and productive types of linguistic activity under specifically created conditions due to the use of a range of specially selected didactic and methodological toolkit of informational, audiovisual and visual type focusing on project learning technologies. Based on the results of the research, its main components were determined and analyzed, and their inverse relationship and interaction were substantiated too. It was established that the developed model belongs to the structural and functional group. It was found that the structure of the model is determined by a complex of interconnected and complementary elements, which are combined into four blocks: motivational-target (goal, task, social order), didactic-methodological (approaches and principles of learning), content-processual (stages of foreign language training, pedagogical conditions, methods, technologies, forms, means of education), evaluation-resultative (components, levels), formation of foreign language competence, result). The functionality of the model is characterized by a set of properties that reveal its ability to perform a number of functions, in particular: educational, organizational, technological, managerial, cognitive, developmental, communicative, competent, controlling. The model design of foreign language competence formation for the future energy engineers was carried out taking into account the specifics of the professional training of higher education graduates specializing in the field of knowledge 14 Electrical engineering and the specifics of their future professional activities. It has been determined that the implementation of the suggested structural and functional model into the educational process of students’ foreign language learning results in the formation of a foreign language competence of would-be specialists in the field of power engineering, who are able to perform all the types of engineering activity using the relevant metalanguage in their professional environment.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherУманський державний педагогічний університет ім. П. Тичиниuk_UA
dc.subjectмодельuk_UA
dc.subjectструктурно-функціональна модельuk_UA
dc.subjectформуванняuk_UA
dc.subjectіншомовна підготовкаuk_UA
dc.subjectіноземна моваuk_UA
dc.subjectіншомовна компетентністьuk_UA
dc.subjectмайбутні інженери-енергетикиuk_UA
dc.subjectздобувачі вищої освітиuk_UA
dc.subjectосвітнє середовищеuk_UA
dc.subjectзнанняuk_UA
dc.subjectmodeluk_UA
dc.subjectstructural and functional modeluk_UA
dc.subjectformationuk_UA
dc.subjectforeign language traininguk_UA
dc.subjectforeign languageuk_UA
dc.subjectforeign language competenceuk_UA
dc.subjectfuture energy engineersuk_UA
dc.subjecthigher education applicantsuk_UA
dc.subjecteducation environmentuk_UA
dc.subjectknowledgeuk_UA
dc.titleМодель формування іншомовної компетентності майбутніх інженерів-енергетиківuk_UA
dc.title.alternativeTHE MODEL OF FOREIGN LANGUAGE COMPETENCE FORMATION OF FUTURE ENERGY ENGINEERSuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Статті

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
10_Horbatiuk_The_model.pdf977,96 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.