Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/3845
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorЗаболотна, Оксана Адольфівна-
dc.date.accessioned2014-02-14T13:38:05Z-
dc.date.available2014-02-14T13:38:05Z-
dc.date.issued2013-12-23-
dc.identifier.citationЗаболотна, О. А. Альтернативна освіта дітей та молоді шкільного віку у країнах Європейського Союзу [Текст] : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня док. пед.наук :13.00.01 - загальна педагогіка та історія педагогіки / О. А. Заболотна ; ТНПУ ім. В. Гнатюка. – Тернопіль, 2014. – 35 с.uk_UA
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/3845-
dc.descriptionЗахист відбудеться 30 січня 2014 року об 11.00 год. на засіданні спеціалізованої вченої ради Д.58. 053. 01 у Тернопільському національному педагогічному університеті імені Володимира Гнатюка (зала засідань, вул. М. Кривоноса, 2, м. Тернопіль, 46027). З дисертацією можна ознайомитись у бібліотеці Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка за адресою: вул. М. Кривоноса, 2, м. Тернопіль, 46027.uk_UA
dc.description.abstractДисертація на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук зі спеціальності 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіка. – Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Міністерство освіти і науки України. – Тернопіль, 2014. У дисертації на основі системного підходу обґрунтовано теоретичні засади розвитку альтернативної освіти, узагальнено практику діяльності альтернативних шкіл у країнах Європейського Союзу та визначено перспективи використання їхнього конструктивного досвіду в українській середній освіті. У роботі обґрунтовано теоретичні засади шкільної альтернативної освіти у країнах ЄС, простежено ґенезис альтернативної освіти у цих країнах, а також визначено сучасний стан розвитку альтернативної середньої освіти у Європі. Здійснено системний аналіз функціонування альтернативних шкіл у країнах ЄС, розкрито стратегії практичної реалізації ідей альтернативної педагогіки в закладах шкільної освіти, охарактеризовано форми і методи, які застосовуються в практиці функціонування альтернативних шкіл у країнах ЄС. Систематизовано організаційно-педагогічні механізми моніторингу якості шкільної альтернативної освіти, визначено тенденції розвитку альтернативної освіти у країнах ЄС, визначено причини незначного поширення освітніх альтернатив в Україні; надано рекомендації щодо застосування відповідного європейського досвіду в українському освітньому просторі.uk_UA
dc.description.abstractДиссертация на соискание ученой степени доктора педагогических наук по специальности 13.00.01 – общая педагогика и история педагогики. – Тернопольский национальный педагогический университет имени Владимира Гнатюка, Министерство образования и науки Украины, Тернополь, 2014. В диссертации на основании системного подхода осуществлено теоретическое обоснование и новое решение научной проблемы организации, содержания, форм и методов альтернативного образования в странах-членах ЕС. В работе обоснованы теоретические основы школьного альтернативного образования в странах ЕС, исследован генезис альтернативного образования, определено современное состояние развития альтернативного среднего образования в Европе. Осуществлен системный анализ функционирования альтернативных школ в странах ЕС, раскрыты стратегии практической реализации идей альтернативной педагогики в средних образовательных учреждениях, охарактеризованы формы и методы, используемые в практике функционирования альтернативных школ в странах. Систематизированы организационно-педагогические механизмы мониторинга качества школьного альтернативного образования, определены тенденции развития альтернативного образования в странах ЕС, а также причины незначительного распространения альтернативных школ в Украине. Разработаны рекомендации по использованию соответствующего европейского опыта в украинском образовательном пространстве.uk_UA
dc.description.abstractScientific thesis for the Degree of the Doctor of Pedagogical Sciences in the speciality 13.00.01 – General Pedagogy and History of Pedagogy.–Ternopil Volodymyr Hnatyuk National Pedagogical University, Ministry of Education and Science of Ukraine, Ternopil, 2014. The thesis suggests theoretical grounds and new solutions to the organization, content, forms and methods of alternative education in the European Union member states. Terminology of the alternative education comparative educational research has been defined. The author’s definitions have been given for the following terms: alternative education, alternative school, alternative pedagogy etc. Philosophical grounds to alternative education have been analyzed. Conceptual theoretical basis to alternative pedagogy has been shown. Main theoretical positions supported by critical pedagogy, transgressive pedagogy, emancipation pedagogy, and holistic pedagogy have been taken into account in presenting alternative pedagogy and the basis to alternative education. Periods of the alternative education developments have been characterized. Political, economical, educational reasons for its transformation have been shown against the historical background in Europe between late 19th – early 21st centuries. Structural and content characteristics of alternative education have been systematized. Modern alternative schools have been proved to be mainly private institutions with unique author’s systems supporting holistic dialogue approach in active democratic creative learning. Waldorf schools, Montessori schools, Freinet schools, Camphill schools, Neille Schools, and Sudbury Valley schools systems have been characterized. Comparative educational analysis of the legislation regulating alternative education institutions in the EU member states has been made. Instruments of keeping up with national and European standards in the EU alternative school education have been have been described. Visualization, bricolage, transdicsiplinarity, and multiple intelligence have been presented as the main strategies defining the character of alternative school functioning. Alternative school teachers were given a questionnaire for finding out the most frequently used forms and methods. Forms of alternative education have been illustrated with examples from visited alternative schools; methods used at alternative schools have been described and classified. The list of alternative schools in the EU member states has been produced; their current state has been presented as a result of statistical analysis. Innovation potential of alternative schools in reforming education in Europe has been shown. System research conducted at the epistemology, philosophy, practical and analytical levels helped to define the prospects of the alternative education development in the EU member states, and in Ukraine. Balance between conventional and alternative sectors in educational systems has been presented as the main prospect. EU member states have been classifies as to the role of the state in regulating alternative schools functioning as well as their support and freedom. The reasons for the low quantity of alternative schools in Ukraine have been presented as: imperfect legislation regulating alternative schools functioning (legislation level), week methodology support caused by lack of translated works by alternative education researchers (methodology level), lack of organizational support from the state, regional and local governments (administrative level); most schools passive position in the desire for change, innovation, and educational alternatives (school level). Recommendations as for using the experience of EU countries alternative schools have been suggested for the implementation in Ukrainian educational system. The recommendations have been given at the legislation, methodology, administrative, and school levels. If taken, the steps may contribute to raising the quality of school education in Ukraine.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherТернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюкаuk_UA
dc.titleАльтернативна освіта дітей та молоді шкільного віку у країнах Європейського Союзуuk_UA
dc.title.alternativeАльтернативное образование детей и молодежи школьного возраста в странах Европейского Союзаuk_UA
dc.title.alternativeAlternative Education of School Age Children and Youth in the European Union Member Statesuk_UA
dc.typeThesisuk_UA
dc.typeThesisuk_UA
Располагается в коллекциях:13.00.01 - Загальна педагогіка та історія педагогіки

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
ZabolotnaO.pdf395,81 kBUnknownПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.