Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/9056
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorСтепанюк, Надежда Михайловна-
dc.date.accessioned2018-05-23T06:50:26Z-
dc.date.available2018-05-23T06:50:26Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationСтепанюк, А. В. Екологізація змісту професійної підготовки майбутніх учителів біології / А. В. Степанюк // Педагогічний дискурс : збірник наукових праць. – Хмельницький, 2017. – Вип. 22. – С. 159-164.uk_UA
dc.identifier.issn2309-9127-
dc.identifier.issn2313-8769-
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/9056-
dc.description.abstractУ статті автором обґрунтовано доцільність посилення екологізації змісту підготовки майбутніх учителів біології шляхом імплементації ідей концепції збалансованого розвитку, Вокремлено основні положення цієї концепції, які доцільно включати до змісту підготовки майбутніх учителів. Визначено можливі шляхи інтегрування освіти для сталого розвитку і професійної підготовки вчителів біології - через формування світогляду на засадах концепції сталого розвитку засобом навчального матеріалу дисциплін природничого та методичного спрямування та впровадження нових підходів освіти для сталого розвитку, що реалізують можливості суб’єктів освітньої діяльності висловлювати та відстоювати власну точку зору, мислити критично, робити ґрунтовний вибір між альтернативами, вчитись працювати в команді, домовлятися та поважати демократичні рішення тощо. Розроблено методичну систему імплементації ідей освіти для сталого розвитку у зміст природничо-наукової підготовки майбутніх учителів біології, основними компонентами якої є комплекс вибіркових навчальних дисциплін «Біоетика», «Методика вивчення предмета «Уроки для сталого розвитку», «Еколого-натуралістична діяльність школярів». Обгрунтована доцільність їх вивчення.uk_UA
dc.description.abstractThe author substantiates the appropriateness of ecologization of the content of professional training of future biology teachers strengthening by implementing the ideas of sustainable development concept. The main foundations of this concept which should be included in the content of future teachers training have been singled out. It has been defined possible ways of integrating of education for sustainable development and professional training of biology teachers through the formation of ideology on the basis of sustainable development by means of educational material of academic disciplines of natural sciences and methodical direction and implementing of new approaches to education for sustainable development, which actualize subjects of educational activities opportunities to express and defend their own point of view, to think critically, to make detailed choice between alternatives, learn to work in a team, negotiate and respect the democratic decisions of others. The methodical system for implementing of education ideas for sustainable development into the content of natural and scientific training of future biology teachers has been created. Its system formatii -factor is the idea of combining active approach to obtaining scientific knowledge by students about patterns of organization and functioning of nature with their ethical reflection and the establishment of personal significance in everyday life. The main components of this system are the following selective subjects «Bioethics», «Methods of Studying of the Subject», «Lessons for Sustainable Developments, «Ecological and Naturalistic Activity of Students». It has been revealed specific features of these disciplines syllabuses, which lie in the goal dualism of their mastering: the formation of ecological culture of modem biology teacher and his readiness for activity based on the ideas of sustainable development concept. Their inclusion into the variable component of the curriculum for future biology teachers helps to create a learning environment that allows increasing the level of environmental education of future biology teachers and forming their ability to implement the ideas of sustainable development into the educational process of a secondary school. It has been established that the proposed approach to improve the ecological orientation of future biology teachers training contributes to the formation of both their key general subject competences (social, multicultural, information, communication, self-development and self-education) and professional competence of the teacher, which is a combination of knowledge, skills and personal qualities that provide a high level of self professional activity, self-examination of its results, self-knowledge and self-improvement.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.subjectекологіяuk_UA
dc.subjectпідготовка вчителя біологіїuk_UA
dc.subjectосвіта для сталого розвиткуuk_UA
dc.subjectметодична системаuk_UA
dc.subjectбіоетикаuk_UA
dc.subjectеколого-натуралістична діяльністьuk_UA
dc.subjectecologyuk_UA
dc.subjectbiology teacher traininguk_UA
dc.subjecteducation for sustainable developmentuk_UA
dc.subjectmethodical systemuk_UA
dc.subjectbioethicsuk_UA
dc.subjectecological and naturalistic activityuk_UA
dc.titleЕкологізація змісту професійної підготовки майбутніх учителів біологіїuk_UA
dc.title.alternativeEcologization of the Content of Professional Training of Future Biology Teachersuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Статті

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Stepanyk1.pdf3,2 MBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.