Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/9356
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorГараган, Дарія-
dc.contributor.authorРешетуха, Тетяна Василівна-
dc.date.accessioned2018-06-25T08:33:42Z-
dc.date.available2018-06-25T08:33:42Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationГараган, Д. Стосунки між редактором та автором у видавництві навчальної літератури (на прикладі видавництв м. Тернопіль) / Дарія Гараган, Тетяна Решетуха // Медіапростір. - 2017. - Спецвип. № 10. - С. 44–50. - Бібліогр. наприкінці ст.uk_UA
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/9356-
dc.description.abstractСтосунки між працівниками у сфері видавничої справи та редагування залишаються недостатньо дослідженими, хоча їхній вплив на якість підготовки видань, ефективність редакційно-видавничої підготовки, як, зрештою, на успішне функціонування видавництва загалом видається очевидним. У статті зроблено спробу з’ясувати вплив етичних норм на взаємини між редактором та автором у видавництвах навчальної літератури, оскільки тут їх продуктивна співпраця є визначальною для якісної підготовки видання. Узагальнено класифікації редакторів та авторів, проаналізовано стосунки між певним типом редактора й автором. Здійснений прогноз ймовірності виникнення конфліктних ситуацій дозволить передбачити й мінімізувати кількість конфліктів, а відтак збільшить ефективність редакційно-видавничого процесу та якість майбутнього видання. З метою унаочнити результати дослідження проведено анкетування авторів та редакторів видавництв навчальної літератури. Переважна більшість опитаних не надає значної ваги побудові взаємин, не вважає за потрібне встановлювати тісний психологічний контакт, а при виникненні конфліктів ігнорує їх. Це зумовило потребу сформулювати практичні рекомендації, дотримання яких допоможе учасникам редакційно-видавничого процесу запобігати виникненню конфліктних ситуацій чи вдало їхдолати.uk_UA
dc.description.abstractВзаимоотношения занятых издательским делом и редактированием остаются недостаточно исследованными, хотя их влияние на качество подготовки изданий, эффективность редакционно-издательской подготовки, как, впрочем, на успешное функционирование издательства в целом очевидно. Мы пытались выяснить влияние этических норм на взаимоотношения между редактором и автором в издательствах учебной литературы, поскольку продуктивное сотрудничество автора и редактора является определяющим для качественной подготовки такого вида изданий. В работе обобщены существующие классификации редакторов и авторов, проанализированы отношения между определенным типом редактора и автором, а также спрогнозирована вероятность возникновения конфликтных ситуаций. Это позволит предусмотреть и минимизировать количество конфликтов, увеличив эффективность редакционно-издательского процесса и качество будущего издания. В ходе исследования проведено анкетирование авторов и редакторов издательств учебной литературы. Оно показало, что подавляющее большинство опрошенных не придают большого значения построению взаимоотношений, не считают нужным устанавливать тесный психологический контакт, дружеские отношения, а возникшие конфликты пытаются игнорировать или оставляют без решения. Это обусловило необходимость сформулировать практические рекомендации, соблюдение которых поможет участникам редакционно-издательского процесса предотвращать возникновение конфликтных ситуаций, а также удачно их преодолевать.uk_UA
dc.description.abstractThe relationship between those engaged in publishing and editing remains insufficiently researched, although their impact on the quality of publishing, the effectiveness of editorial and pub- lishing training, as well as the successful pursuit of publishing is generally apparent. We tried to find out the influence of ethical norms on the relationship between the editor and the author in the publishing houses of educational literature because here productive cooperation between the author and the editor is crucial for the qualitative preparation of the publication. Publishing theorists offer different classifications of psychological types of editors and authors. The editors are grouped according to criteria such as the quality of the author's editing, the degree of participation in the creation of the work, and the editor's attitude towards the author with whom he collaborates. The authors, though, classified according to the quality of their written texts and their inclusion in the editorial and publishing process. We summarized the proposed classifications, analyzed the relationship between a certain type of editor and author, and predicted the probability of conflict situations, which would predict and minimize the number of conflicts, and thus increase the efficiency of the editorial and publishing process and the quality of the future edition. To illustrate the results of the survey, the questionnaire of authors and editors of educational literature publishing about their official relations was conducted, which was conducted in two pub- lishing houses of the educational textbooks of Ternopil: «Pidrychnyky i posibnyky» and «Navchalna knyga – Bogdan». It has shown that many editors do not realize that their ability to manage the edito- rial and publishing process depends on the communicative skills of how high-quality and demand- driven the book publishing market will eventually become the future edition. The vast majority of editors and authors do not attach much importance to building relationships, they do not consider it necessary to establish close psychological contact, friendly relations, and when conflicts arise, most part of them try to ignore conflicts or do not consider it necessary to resolve the conflicts that they encounter with the authors. This led to the need to formulate practical recommendations, the observance of which will help the members of the editorial and publishing process to prevent conflict situations or overcome them successfully. First, the editor is a key link in the editorial and publishing process and his ability to build relationships with the author depends on the probability of conflicts between them and the search for solutions to them; secondly, both the editor and the author must adhere to traditional ethical values, which will help to avoid conflicts and promote effective coopera- tion; third, the competent editor should know the methodology of conflict science and use it in their future work.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherТернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюкаuk_UA
dc.subjectавторuk_UA
dc.subjectредакторuk_UA
dc.subjectредакційно-видавничий процесuk_UA
dc.subjectконфліктuk_UA
dc.subjectетика ділових стосунківuk_UA
dc.subjectредакционно-издательский процессuk_UA
dc.subjectконфликтuk_UA
dc.subjectэтика деловых отношенийuk_UA
dc.titleСтосунки між редактором та автором у видавництві навчальної літератури (на прикладі видавництв м. Тернопіль)uk_UA
dc.title.alternativeВзаимоотношения между редактором и автором в издательствах учебной литературы (на примере издательств г. Тернополь)uk_UA
dc.title.alternativeRelationship Between the Editor and the Author in Publishing Housets of Educational Literature (on the example of Ternopil publishing education literature)uk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Медіапростір. 2017. Вип. 10

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
7Harahan.pdf158,16 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.