Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/16480
Название: | Соціальний аніматор як суб’єкт соціокультурної діяльності |
Авторы: | Олійник, Галина Михайлівна Главацька, Ольга Леонідівна Брижак, Надія Юріївна |
Библиографическое описание: | Олійник Г. М., Главацька О. Л., Брижак Н. Ю. Соціальний аніматор як суб’єкт соціокультурної діяльності // Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія: Педагогіка та психологія. Мукачево, 2020. Вип. 1 (11). С. 157–159. |
Дата публикации: | 2020 |
Ключевые слова: | аніматор соціальний педагог соціальний аніматор соціокультурна діяльність фахівець анімаційної діяльності аниматор социальный педагог социальный аниматор социокультурная деятельность специалист анимационной деятельности animator social pedagogue social animator sociocultural activity animation specialist |
Краткий осмотр (реферат): | У статті розкрито зміст поняття «соціальний аніматор». Наукова новизна дослідження полягає у визначенні теоретико-методологічних засад соціального аніматора як суб’єкта соціокультурної діяльності. Авторами досліджено, що соціальний аніматор має на меті соціокультурне формування особистості – залучення до нових культурних цінностей, соціальних та культурних норм тощо. Проаналізовано загальні вимоги, які висуваються у професійній роботі до соціальних аніматорів. Застосовано загальнонаукові та спеціальні методи досліджень: аналіз, синтез, систематизація, узагальнення психолого-педагогічної і навчально-методичної літератури з метою комплексного вивчення різних поглядів з досліджуваної проблеми, визначення основних понять дослідження. В статье раскрыто содержание понятия «социальный аниматор». Научная новизна исследования заключается в определении теоретико-методологических основ социального аниматора как субъекта социально-культурной деятельности. Авторами исследовано, что социальный аниматор имеет целью социокультурное формирования личности - привлечение к новым культурных ценностей, социальных и культурных норм и тому подобное. Проанализированы общие требования, предъявляемые в профессиональной работе в социальных аниматоров. Применены общенаучные и специальные методы исследований: анализ, синтез, систематизация, обобщение психолого-педагогической и учебно-методической литературы с целью комплексного изучения различных взглядов по исследуемой проблеме, определение основных понятий исследования. The subject of socio-cultural activity is a social animator, perceived as a member of the group participating in its life and not just passively observing its functioning; responsible for the cultural and social improvement, conditions under which a person would be attracted to the knowledge of cultural; helps establish positive relationships; stimulates creative activity. Social animators works in the field of culture, school aesthetic care and leisure facilities for children and young people, social services, rehabilitation centers. The main function of a social animator is to ogranize cultural, meaningful leisure by engaging citizens in the communication process; practical work in social services, rehabilitation centers, health facilities, for children for the purpose of aesthetic development, the formation of social behavior, health-healing, positive consciousness, psychology and training. V. Bocharova, I, Bulgina, B. Wolfov, T. Halperina, Yu. Zhukov, V. Quarterly, V. Kiselev, N. Kiselova, Y. Krasilnikova, L. Kurilo, F. Lavrov, Ye. Manbekova are the foreign scientists exploring various aspects of the activity. In the national science this problem is poorly researched and animation is mostly understood in the context of leisure direction (O. Bezpalko, M. Holovatyi, A. Kapska, M. Panasyuk and others). Social animator does not act as a pear leader but as a consultant, advisor or assistant, which helps create the conditions for awakening thoughts, decision-making and action. It is determined that in the professional activity the social animator implements specific functions, namely: diagnostic, prognostic, organizing, mediating, propaganda, preventive, social-pedagogical, informative-educational. It has been researched that the social animator aims at socio-cultural formation of the personality under new cultural values, social and cultural norms, etc., which are not included in the school curriculum. The general requirements that are put forward in the professional work of social animators have been analyzed. It has been emphasized that social groups which need the help of a social animator are: children left without parental care, migrants, at risk pears, people of elderly age and with disabilities. |
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): | http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/16480 |
Располагается в коллекциях: | Статті |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
Oliynyk_ Glavacka_Bryzhak.pdf | 478,47 kB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.