Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/23681
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorКисельов, Юрій-
dc.contributor.authorПарахненко, Владислав-
dc.date.accessioned2021-12-07T09:22:55Z-
dc.date.available2021-12-07T09:22:55Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationКисельов Ю., Парахненко В. Географічні закономірності поширення інвазійної флори залізниць Кіровоградської області // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Географія. Тернопіль : Тайп, 2021. №2 (51). С. 38-48uk_UA
dc.identifier.issn2311-3383-
dc.identifier.issn2519-4577-
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/23681-
dc.descriptionDOI : https://doi.org/10.25128/2519-4577.21.2.5uk_UA
dc.description.abstractФітоінвазії становлять одну з важливих геоекологічних проблем сьогодення. Серед екотопів, що правлять за місцезростання інвазійних видів, помітне місце посідають залізничні шляхи. Найбільше поширення серед інвазійних видів залізниць Кіровоградської області одержали покритонасіннєві, й при тому трав’янисті, рослини. Найбільш загрозливим інвазійним видом є амброзія полинолиста, яка росте вздовж залізниць на теренах усієї області. Крім того, на заході досліджуваної території значне поширення має ґринделія розчепірена, на сході – свербига східна.uk_UA
dc.description.abstractФитоинвазии представляют собой одну из важнейших геоэкологических проблем нашего времени, поскольку они нарушают видовой состав и структуру природных фитоценозов, приводя, в конечном итоге, к обеднению растительного компонента ландшафтов и уменьшению биоразнообразия. Одним из ведучих факторов распространения адвентивных и, в частности, инвазивных видов являются железнодорожные перевозки, вследствие которых на пути попадают семена и органы растений, способных приживаться и постепенно вытеснять аборигенную флору. Хотя среди инвазивной флоры Кировоградской области присутствуют представители разных систематических групп и жизненных форм растений, всё же явно преобладают покрытосеменные и – в то же время – травянистые растения. Наиболее распространённым представителем инвазивной флоры железных дорог исследуемого региона является амброзия полыннолистная, также широко распространены гринделия растопыренная (на западе Кировоградской области) и свербига восточная (на востоке региона). Из семейств цветковых растений наиболее широко представлены Астровые (Сложноцветные), значительное место занимают Капустные (Крестоцветные), Тонконоговые (Злаки), Бобовые и др. Факторы, способствующие натурализации инвазивных видов и быстрому вытеснению ими аборигенной флоры, различны. Главными из них являются эврибионтность, неприхотливость к условиям места обитания, значительные размеры надземной фитомассы. Внутреннее разнообразие в инвазивной флоре железных дорог региона обусловлено, главным образом, влиянием фактора секторности природных условий в пределах довольно вытянутой с запада на восток территории. Поэтому – при наличии чётко выраженных общих черт, характеризующих инвазивную флору области, – заметны и различия, связанные с преобладанием влаголюбивых растений в западной части региона и сухоустойчивых – в восточной. Практическое использование результатов исследования связано с возможностью усовершенствования системы мероприятий по борьбе с фитоинвазиями с учётом географических особенностей пространственного распространения отдельных видов.uk_UA
dc.description.abstractDevelopment of transport capable to overcome distances of the planetary level, was caused to more intensive, than early, expansion allied, especially invasive, species of plants that become concurrent for aboriginal flora. Phytoinvasions are one of the most important geoecological problems of our time, as they disrupt the species composition and structure of natural phytocenoses, ultimately leading to the impoverishment of the plant component of landscapes and the reduction of biodiversity. One of leading factors in the spread of adventitious and, in particular, invasive species is rail transport, as a result of which seeds and organs of plants capable of taking root and gradually displacing the aboriginal flora get in the way. Although among the invasive flora of Kirovohrad region there are representatives of different systematic groups and life forms of plants, still clearly dominated by angiosperms and - at the same time - herbaceous plants. Main peculiarities of the space differentiation are described by the examples of railway stations of Holovanivsk and Znamianka situated consequently in the West and the East of the Kirovohrad region. The most common representative of the invasive flora of the railways of the studied region is ragweed, also widespread grindelia spread (in the west of the Kirovograd region) and sweet silique (in the east of the region). Of the families of flowering plants, the most widely represented are Aster (Compositae), a significant place is occupied by Cabbage (Cruciferous), Thin-legged (Cereals), Legumes and others. Factors contributing to the naturalization of invasive species and their rapid displacement of aboriginal flora are various. The main ones are eurybiont, unpretentious to the conditions of the habitat, the significant size of the aboveground phytomass. The internal diversity in the invasive flora of the region's railways is mainly due to the influence of the factor of the sectoral nature of natural conditions within the territory rather elongated from west to east. Therefore, in the presence of clear common features characterizing the invasive flora of the region, the differences associated with predominance of moisture-loving plants in the western part of the region and drought-resistant plants in the eastern part are noticeable. The practical use of the study results is associated with the possibility of improving the system of measures to combat phytoinvasions, taking into account the geographical features of the spatial distribution of individual species. Results of the investigation may be used during realizing tasks of ecologization of land using, especially defining priorities in the struggle with invasive species of the plants of railways. Discovered internal differentiation in expansion different allied species in Kirovohrad region gives a ground for defining the most important factors of distortion natural biodiversity in its different parts. Studying space peculiarities of expansion allied flora has a significance for create concrete actions directed to renewing initial space composition of phytocenosis and landscapes distorted by invasions.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherТайпuk_UA
dc.relation.ispartofseriesГеографія;-
dc.subjectінвазійна флораuk_UA
dc.subjectзалізничні шляхиuk_UA
dc.subjectКіровоградська областьuk_UA
dc.subjectадвентизаціяuk_UA
dc.subjectамброзія полинолистаuk_UA
dc.subjectґринделія розчепіренаuk_UA
dc.subjectсвербига східнаuk_UA
dc.subjectинвазивная флораuk_UA
dc.subjectжелезнодорожные путиuk_UA
dc.subjectКировоградская областьuk_UA
dc.subjectадвентизацияuk_UA
dc.subjectамброзия полыннолистнаяuk_UA
dc.subjectгринделия растопыреннаяuk_UA
dc.subjectсвербига восточнаяuk_UA
dc.subjectinvasive florauk_UA
dc.subjectrailway tracksuk_UA
dc.subjectKirovohrad regionuk_UA
dc.subjectadventitiauk_UA
dc.subjectragweeduk_UA
dc.subjectgrindelia spreaduk_UA
dc.subjectitching easternuk_UA
dc.titleГеографічні закономірності поширення інвазійної флори залізниць Кіровоградської областіuk_UA
dc.title.alternativeГеографические закономерности распространения инвазивной флоры железных дорог Кировоградской областиuk_UA
dc.title.alternativeGEOGRAPHICAL PRINCIPLES OF DISTRIBUTION OF INVASIVE FLORA OF RAILWAYS IN KIROVOHRAD REGIONuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Географія. 2021. № 2 (51)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
5_Kyselov_Parakhnenko.pdf295,36 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.