Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/36772
Название: | Формування інтересу до читання в дітей старшого дошкільного віку |
Другие названия: | The formatiion of interest in reading among older preschool children |
Авторы: | Останіна, Ганна |
Библиографическое описание: | Останіна Г. Формування інтересу до читання в дітей старшого дошкільного віку // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка = Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Series : Pedagogy. Тернопіль : Гельветика, 2025. № 1. С. 51-57. DOI : https://doi.org/10.32782/2415-3605.25.1.6 |
Дата публикации: | 2025 |
Издательство: | Гельветика |
Ключевые слова: | діти дошкільного віку педагогічні умови метод читання інтерес розвивальне середовище preschool children pedagogical conditions method reading interest developmental environment |
Серия/номер: | Педагогіка; |
Краткий осмотр (реферат): | Актуальність дослідження зумовлена необхідністю пошуку ефективних методичних підходів до залучення
дітей до читання в умовах сучасного освітнього простору. Формування стійкого інтересу до читання є важливим чинником у підготовці дітей до шкільного навчання, оскільки воно сприяє розвитку мовленнєвих навичок,
розширенню словникового запасу та формуванню творчого мислення.
У сучасному світі, де цифрові технології значно впливають на дозвілля дітей, традиційне читання поступово
втрачає свою популярність, що може негативно позначитися на розвитку мовлення, уяви й емоційної сфери. У
статті проведено аналіз сучасних досліджень і публікацій із проблеми дошкільного читання, зокрема праць, що
висвітлюють жанрову специфіку дитячої літератури, психологічні та педагогічні аспекти її сприйняття, а
також методи розвитку читацької активності. Зокрема, досліджено питання використання інтерактивних та
інноваційних методик, що сприяють зацікавленості дітей літературними творами. Також розглянуто наукові
підходи до проблеми залучення дітей дошкільного віку до читання художньої літератури, аналізуються чинники,
що впливають на формування читацького інтересу, а також окреслюються ефективні методи стимулювання
читацької активності.
Мета дослідження – визначити й обґрунтувати педагогічні умови, методи та прийоми, що сприяють розвитку інтересу до читання в дітей старшого дошкільного віку. У статті розглянуто, як організація літературної
діяльності в умовах дошкільного навчального закладу може стимулювати інтерес до читання і сприяти розвитку вміння сприймати й осмислювати художні твори.
Результати дослідження. У статті проаналізовано твори українських письменників, рекомендовані програмою «Українське дошкілля», що сприяють розвитку читацьких інтересів у дошкільників. Розглянуто методичні
підходи, що включають інтерактивні форми роботи з художніми творами, використання ігрових методів, театралізацію і активну участь батьків у процесі заохочення до читання. Результати дослідження засвідчили, що
використання художнього слова, емоційно забарвленого читання, театралізації та інтерактивних технологій
сприяє підвищенню інтересу дітей до читання, формуванню в них стійкої мотивації до самостійного ознайомлення з літературними творами. Установлено, що важливими умовами розвитку інтересу до читання є емоційне залучення дитини у процес слухання і обговорення творів, створення сприятливого мовленнєвого середовища, активна взаємодія дорослого та дитини у процесі читання The relevance of the research is determined by the need to find effective methodological approaches to engage children in reading within the modern educational environment. The formation of a stable interest in reading is an important factor in preparing children for school education, as it contributes to the development of language skills, the expansion of vocabulary, and the formation of creative thinking. In today’s world, where digital technologies significantly affect children’s leisure, traditional reading is gradually losing its popularity, which may negatively influence the development of speech, imagination, and emotional domains. The article provides an analysis of current studies and publications on preschool reading, particularly those that highlight the genre-specific features of children's literature, its psychological and pedagogical aspects of perception, and methods for developing reading activity. Special attention is given to the use of interactive and innovative techniques that encourage children's interest in literary works. The paper explores scientific approaches to involving preschoolers in reading fiction, analyzes the factors influencing the formation of reading interest, and outlines effective strategies for stimulating reading activity. The aim of the study is to identify and substantiate pedagogical conditions, methods, and techniques that promote the development of reading interest among senior preschool children. The article examines how the organization of literary activities in preschool educational settings can stimulate interest in reading and enhance the ability to perceive and interpret literary texts. The article analyzes works by Ukrainian authors recommended by the Ukrainian Preschool program, which support the development of children’s reading interests. Methodological approaches are considered, including interactive methods of working with literary texts, game-based techniques, dramatization, and active parental involvement in fostering a love for reading. The results of the research demonstrate that the use of literary language, emotionally expressive reading, dramatization, and interactive technologies significantly enhances children’s interest in reading and motivates independent engagement with books. It was found that key conditions for developing reading interest include emotional involvement during listening and discussion, the creation of a supportive linguistic environment, and active adult–child interaction during the reading process. |
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): | https://journals.tnpu.ternopil.ua/index.php/pedagogy/issue/view/156 http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/36772 |
ISSN: | 2415-3605 2311-6382 |
Располагается в коллекциях: | Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2025, № 1 |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
6_OSTANINA.pdf | 319,18 kB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.