Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/36891
Название: | Формування ціннісних орієнтацій майбутніх соціальних працівників засобами нових медіа |
Другие названия: | FORMATION OF VALUE ORIENTATIONS OF FUTURE SOCIAL WORKERS THROUGH NEW MEDIA |
Авторы: | Мураховський, Денис |
Библиографическое описание: | Мураховський Д. Формування ціннісних орієнтацій майбутніх соціальних працівників засобами нових медіа // Social Work and Education. Ternopil : Vector, 2025. Vol. 12. No. 2. P. 268-275. DOI : 10.25128/2520-6230.25.2.12 |
Дата публикации: | 2025 |
Издательство: | Vektor |
Ключевые слова: | ціннісні орієнтації соціальна робота нові медіа професійна підготовка медіаграмотність цифрове середовище етична свідомість цифрова освіта соціалізація value orientations social work new media professional training media literacy digital environment ethical awareness digital education |
Краткий осмотр (реферат): | У статті розглянуто актуальну проблему формування ціннісних орієнтацій студентів спеціальності «Соціальна робота» в умовах цифровізації та зростаючої ролі інформаційно-комунікаційного середовища. Ціннісні орієнтації є ключовою складовою професійної ідентичності соціального працівника, що визначає його здатність приймати морально виважені рішення, дотримуватися етичних стандартів і бути відповідальним у взаємодії з клієнтами та громадою. Сьогодні нові медіа — соціальні мережі, відеоплатформи, блоги, подкасти — виступають не лише каналом передачі інформації, а й самостійним середовищем, у якому формуються переконання, етичні установки та професійна позиція студентської молоді.
Метою дослідження є проаналізувати особливості впливу нових медіа на формування ціннісних орієнтацій майбутніх соціальних працівників.
У роботі окреслено як позитивні аспекти впливу нових медіа, так і ризики. Нові медіа розглядаються як простір етичного вибору, де майбутні соціальні працівники не лише споживають, а й продукують контент, відображаючи власну ціннісну систему. Проаналізовано конкретні механізми інтеграції цифрового контенту в освітній процес: використання соціальних мереж у професійній комунікації, перегляд тематичних відео та подкастів, участь у цифрових просвітницьких ініціативах, створення власних соціальних проєктів онлайн. Акцент зроблено на важливості розвитку медіаграмотності, етичної рефлексії, здатності розпізнавати маніпулятивний контент і формувати усвідомлене ставлення до професійної діяльності в цифровому контексті.
Зроблено висновок, що нові медіа можуть бути не лише викликом, а й ресурсом для професійного зростання майбутніх соціальних працівників за умови їх осмисленого та критичного використання. Запропоновано практичні рекомендації щодо створення цифрового освітнього простору, який сприятиме формуванню ціннісно socialization; орієнтованих, етично свідомих фахівців. The article addresses the pressing issue of forming value orientations among students majoring in social work under the conditions of digitalization and the growing role of the information and communication environment. Value orientations are a key component of a social worker's professional identity, determining their ability to make ethically sound decisions, adhere to professional standards, and act responsibly in interactions with clients and communities. Today, new media—social networks, video platforms, blogs, podcasts—serve not only as channels for information dissemination but also as independent environments where students’ beliefs, ethical stances, and professional identities are shaped. The purpose of the study is to analyze the specific ways in which new media influence the formation of value orientations in future social workers. The objectives of the study are: to define theoretical approaches to understanding the essence of value orientations in the context of professional education; to analyze the role of new media as a factor of student socialization; and to identify the opportunities and risks of using digital platforms in the process of shaping professional values. The methodological basis of the study includes the analysis of academic literature, content analysis, comparative methods, and interpretation of empirical data (including findings from UNESCO, the Council of Europe, Pew Research Center, etc.). The paper outlines both the positive aspects of new media (increased access to knowledge, development of critical thinking, stimulation of empathy) and associated risks (fragmented perception of reality, information “bubbles”, reduced ethical sensitivity, and the influence of misinformation). New media are presented as a space of ethical choice, where future social workers not only consume but also create content, reflecting their personal value systems. The study analyzes specific mechanisms for integrating digital content into the educational process: the use of social networks in professional communication, viewing of thematic videos and podcasts, participation in digital awareness campaigns, and the creation of personal social projects online. Emphasis is placed on the importance of developing media literacy, ethical reflection, the ability to recognize manipulative content, and the formation of a conscious attitude toward professional activity in the digital context. The article concludes that new media can serve not only as a challenge but also as a resource for the professional development of future social workers —provided they are used thoughtfully and critically. Practical recommendations are offered for educators, university administrations, students, and the professional community regarding the creation of a digital educational space that supports the development of value-oriented, ethically aware specialists in the field of social work. |
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): | https://journals.uran.ua/swe/issue/view/19234 http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/36891 |
ISSN: | 2520-6230 2520-6451 |
Располагается в коллекциях: | Social Work and Education Vol. 12. No. 2 (2025) |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
5_MURAKHOVSKYI.pdf | 665,88 kB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.