Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/38029
Название: THE IMAGE OF THE “ALIEN/OTHER” IN THE CONTEXT OF THE DEVELOPMENT OF IMAGOLOGY AS AN INTERDISCIPLINARY SCIENCE
Другие названия: Образ «чужого/іншого» в контексті становлення імагології як міждисциплінарної науки
Авторы: Slobodian, N. V.
Nesterchuk, K. M.
Библиографическое описание: Slobodian N. V., Nesterchuk K. M. THE IMAGE OF THE “ALIEN/OTHER” IN THE CONTEXT OF THE DEVELOPMENT OF IMAGOLOGY AS AN INTERDISCIPLINARY SCIENCE // Закарпатські філологічні студії : журнал. Ужгород : Гельветика. 2025. Вип. 42 Т. 2. С. 311-316. DOI : https://doi.org/10.32782/tps2663-4880/2025.42.2.49
Дата публикации: 2025
Издательство: Гельветика
Ключевые слова: imagology
“own/alien”
“alien/other”
intercultural communication
interethnic stereotype
national image
імагологія
«свій/чужий»
«чужий/інший»
міжкультурна комунікація
міжетнічний стереотип
національний образ
Краткий осмотр (реферат): The article examines the development of imagology as an interdisciplinary humanities discipline and analyzes its key concept – the image of the “alien/other”. It is emphasized that imagology emerged in the context of literary comparativism in the 1950s and later evolved into a field focused on the study of interethnic stereotypes, representations of national images, and the mechanisms of their formation in literature, folklore, and the arts in general. Particular attention is paid to the opposition “own/alien” as a universal binary structure of thought, which historically originates from primitive consciousness and remains relevant in contemporary social, political, and cultural discourses. Based on the concepts of T. Todorov, D.‑A. Pageaux, G. Dizerinka, J. Leerssen, and other scholars, the article highlights various approaches to analyzing national images and their representations. It is noted that relying on the methodology of such disciplines as comparative literature, historical hermeneutics, and discourse analysis, contemporary imagological research focuses on the reception of images that carry both aesthetic and political dimensions. It is demonstrated that the value characteristics of the “one’s own” and the “aliens” partially coincide with those inherent in worldview categories during the mythological era. The “own/alien” opposition, rooted in archaic worldviews, continues to be relevant in today’s globalized world, undergoing transformations but not losing its significance. The article analyzes current scholarly works on the history of Ukrainian folkloristics that address the issue of interethnic communication. The focus is placed on the fact that intercultural interactions, which unfolded over a long historical period, served as the foundation for the formation of ethno-stereotypes and biased perceptions of representatives of other ethnic groups. Examples from Ukrainian folklore – in particular, the image of the German – confirm the persistence of ethno-stereotypes and their dependence on historical and social contexts. Based on research in Ukrainian folklore, the article reveals stereotypical perceptions of the “German” as a stable image of the “other” with a clear semantic charge. The article concludes that imagology is a relevant discipline that contributes to a deeper understanding of the mechanisms of identity construction, intercultural interaction, and the formation of ethnocultural images in collective consciousness.
У статті розглянуто процес становлення імагології як міждисциплінарної гуманітарної науки та проаналізовано ключове для неї поняття – образ «чужого/іншого». Наголошено, що імагологія виникла у контексті літературної компаративістики 50-х рр. ХХ ст. та надалі трансформувалась у напрямок дослідження міжетнічних стереотипів, репрезентацій національних образів та механізмів їх формування в літературі, фольклорі та мистецтві загалом. Особливу увагу приділено опозиції «свій/чужий» як універсальній бінарній структурі мислення, що історично бере початок із первісної свідомості та зберігає релевантність у сучасних суспільних, політичних і культурних дискурсах. На основі концепцій Ц. Тодорова, Д.-А. Пажо, Г. Дізеринка, Дж. Лірсена та інших дослідників висвітлено різноманітні підходи до аналізу національних образів та їх репрезентацій. Зазначено, що, спираючись на методологію таких наук, як компаративістики, історичної герменевтики та дискурс-аналізу, сучасні дослідження в сфері імагології зосереджуються на рецепції образів, які мають як естетичну, так і політичну складову. Доведено, що ціннісні характеристики «своїх» і «чужих» частково збігаються із тими, що були притаманні світоглядним категоріям у міфологічну епоху. Опозиція «свій/чужий», закладена ще в архаїчному світогляді, продовжує залишатися релевантною в сучасному глобалізованому світі, видозмінюючись, але не втрачаючи своєї актуальності. .
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/38029
ISSN: 2663-4880
2663-4899
Располагается в коллекциях:Статті

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Slobodian_Nesterchuk_Zakarp_fil_st.pdf603,38 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.