Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8295
Название: | Педагогічні аспекти реалізації особистісно орієнтованого підходу при підготовці майбутніх учителів технологій |
Другие названия: | Педагогические аспекты реализации личностно ориентированного подхода при подготовке будущих учителей технологий Motivation as a Key Factor of Willingness’ Formation of the Future Foreign Languages Teachers’ to Professional and Personal Self-Development |
Авторы: | Шурин, Олена |
Библиографическое описание: | Шурин, О. Педагогічні аспекти реалізації особистісно орієнтованого підходу при підготовці майбутніх учителів технологій / Олена Шурин // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка. – 2017. – № 2. – С. 109–115. – Бібліогр. в кінці ст. |
Дата публикации: | 2017 |
Издательство: | Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка |
Ключевые слова: | особистісно орієнтований підхід підготовка майбутніх учителів технологій особистісно орієнтоване навчання освітній процес |
Серия/номер: | Педагогіка; |
Краткий осмотр (реферат): | Розглянуто педагогічні аспекти реалізації особистісно орієнтованого підходу при підготовці майбутніх учителів технологій. Здійснено теоретичний аналіз досліджень підготовки вчителя до професійної діяльності, зокрема вчителя технологій. Проаналізовано тлумачення особистісного підходу у словниках. Досліджено його обгрунтування у наукових доробках вчених-науковців. Окреслено основні позиції для розуміння сутності особистісно орієнтованого навчання. Визначено ознаки особистісно орієнтованого навчання. Акцентовано увагу на принципі природовідповідності як основному принципі особистісно орієнтованого навчання. Визначено основні завдання та висвітлено вихідні положення побудови особистісно орієнтованої системи навчання. Окреслено критерії ефективної організації особистісно орієнтованого навчання. Означено підходи особистісно орієнтованої освіти. Виокремлено головні методичні компоненти особистісно орієнтованого навчання дотримання яких забезпечує дійовість підходу та виділені найбільш значимі умови його реалізації при підготовці майбутніх учителів технологій. З’ясовано, що ефективність особистісно орієнтованого навчання значною мірою залежить від підготовки майбутніх педагогів до його здійснення та розвитку і формування у них творчої активності, творчої ініціативи, пошуку. Виділені найбільш значимі умови реалізації особистісно орієнтованого підходу при підготовці майбутніх учителів технологій. Конкретизовано методичні засади реалізації особистісно орієнтованого підходу в процесі професійної підготовки майбутніх учителів технологій. Рассмотрены педагогические аспекты реализации личностно ориентированного подхода при подготовке будущих учителей технологий. Осуществлен теоретический анализ исследований подготовки учителя к профессиональной деятельности, в частности учителя технологий. Проанализированы толкование личностного подхода в словарях. Исследованы его обоснование в научных доработках ученых-ученых. Определены основные позиции для понимания сущности личностно ориентированного обучения. Определены признаки личностно ориентированного обучения. Акцентировано внимание на принципе природосообразности как основном принципе личностно ориентированного обучения. Определены основные задачи и освещены исходные положения построения личностно ориентированной системы обучения. Определены критерии эффективной организации личностно ориентированного обучения. Отмечено подходы личностно ориентированного образования. Выделены главные методические компоненты личностно ориентированного обучения соблюдение которых обеспечивает действенность подхода и выделены наиболее значимые условия его реализации при подготовке будущих учителей технологий. Установлено, что эффективность личностно ориентированного обучения во многом зависит от подготовки будущих педагогов к его осуществлению и развития и формирования у них творческой активности, творческой инициативы, поиска. Выделены наиболее значимые условия реализации личностно ориентированного подхода при подготовке будущих учителей технологий. Конкретизированы методические основы реализации личностно ориентированного подхода в процессе профессиональной подготовки будущих учителей технологий. The pedagogical aspects of the implementation of the personality oriented approach in training future technology teachers are considered. The theoretical analysis of scientific studies in the area of professional training of the future teacher, the technology teacher in particular, is carried out. The dictionary interpretation of the personality oriented approach is analyzed. The study of the substantiation of this method in scientific works has been carried out. The main positions for understanding of the essence of personality oriented education are outlined, namely ensuring the disclosure of the individuality of each student, his abilities, inclinations, interests, value orientations and subjective experience; Realization of the educational process taking into account personal abilities of students; Creation of conditions for self-development, self-expression and self-improvement of future specialists; Deeper, holistic understanding of the student's personality in the educational process. The features of personality oriented education are determined. The emphasis is made on the principle of natural conformity as the basic principle of personality oriented education. There have been determined the basic tasks and the initial provisions of the construction of the personality oriented system of education, which envisages the creation of a suitable educational environment, democratization of the teacher-student relations, as well as the activation of each student in order to develop his personal and professional abilities and qualities, strengthening his subjective functions. The criteria of effective organization of personality oriented education are outlined. The approaches of personality oriented education, namely individual, social-psychological, age, activity, system-psychological, multilevel, differentiated and subjective-personal, are defined. There have been highlighted the main methodical components of the personality oriented training, observance of which ensures the effectiveness of the approach. There have also been highlighted the most significant conditions of its implementation in training future technology teachers. It is determined that the effectiveness of personality oriented education depends to a large extent on the readiness of future teachers to implement it and to develop their creativity, creative initiative, and establish the need to search for them. The most significant conditions for the implementation of the person-centered approach in training future technology teachers are singled out. The methodical principles of the realization of the personality oriented approach in the process of professional training of future technology teachers are specified. |
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): | http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8295 |
Располагается в коллекциях: | Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2017, № 2 |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
Shuryn.pdf | 517,58 kB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.