Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/10240
Название: Специфіка діахронного підходу до вивчення лінгвокультурного концепту
Другие названия: Специфика диахронического подхода к изучению лингвокультурного концепта
SPECIFICATION OF THE DIACHRONIC APPROACH TO LINGUVOCULTURAL CONCEPT STUDIES
Авторы: Ладика, Ольга Володимирівна
Библиографическое описание: Ладика, О. Специфіка діахронного підходу до вивчення лінгвокультурного концепту / Ольга Ладика // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. Володимира Гнатюка. Сер. Мовознавство. - 2017. - Вип. 2(28). - С. 50–55. - Бібліогр. наприкінці ст.
Дата публикации: 2017
Издательство: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Ключевые слова: лінгвокультурологія
діахронія
концепт
концептуальний аналіз
семантика
лингвокультурология
диахрония
концепт
концептуальный анализ
семантика
linguaculture
diachronic research
concept
conceptual analysis
semantics
Серия/номер: Мовознавство;
Краткий осмотр (реферат): статті розглянуті можливості застосування методики діахронного дослідження мовних явищ у практиці концептуального аналізу. Психологічна реальність когнітивного знання, яке репрезентується вербальними засобами і представлене в аксіологічній моделі суспільства, яка постійно змінюється, спирається на генетичну інформацію, яку несуть у собі концепти національної свідомості. На прикладі розгляду еволюції лінгвокультурного концепту AMERICAN DREAM пропонується застосування діахронного підходу в методиці вивчення концептів.
В статье рассматриваются возможности использования методики диахронического исследования языковых явлений в практике концептуального анализа. Психологическая реальность когнитивного знания, которое репрезентируется вербальными средствами и представлено в аксиологической модели общества, которое постоянно меняется, опираеться на генетическую информацию, которою несут в себе концепты национального сознания. На примере рассмотрения эволюции лингвокультурного концепта AMERICAN DREAM предлагается применение диахронического подхода в методике изучения концептов.
The article deals with the possibilities of the usage of the methodology of diachronic investigation of language phenomena in the practice of conceptual analysis. Psychological reality of cognitive knowledge, which is represented by verbal means and presented in constantly changing axiological society model, is based on genetic information carried by the concepts of archaistic consciousness. The proposed research is dedicated to the study of the AMERICAN DREAM linguacultural concept in its diachronic development (16th – mid. 20th century) in the American language world picture. Within the framework of the research a linguacultural concept has been determined as a cultural multi-functional phenomenon which accumulates the knowledge about a certain fragment of reality in the collective consciousness of the linguacultural unity. It serves as a mirror for cultural values, is objectivated by means of language elements and is linguaculturally marked. In the process of research it is proved that the AMERICAN DREAM linguacultural concept gradually develops its semantics and is explicitly reflected by the place of an individual in the world and the estimation of the surrounding reality.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/10240
ISSN: 978-966-7425-97-5
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Мовознавство. 2017. Вип. 2 (28)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
9Ladyka.pdf95,7 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.