Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/11394
Название: Формування англомовної аудитивної компетентності майбутніх учителів із використанням аудіокниг художніх творів
Другие названия: Формирование англоязычной аудитивной компетентности будущих учителей с использованием аудиокниг художественных произведений
Pre-service Teachers’ English Listening Competence Development Through Fiction Audiobooks
Авторы: Білянська, Ірина Петрівна
Bilyans'ka, I. P.
Библиографическое описание: Білянська І. П. Формування англомовної аудитивної компетентності майбутніх учителів із використанням аудіокниг художніх творів : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 – теорія та методика навчання (германські мови) / Білянська Ірина Петрівна ; Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка ; наук. кер. І. П. Задорожна – Тернопіль, 2018. – 317 с. – Бібліогр. : с. 209-243.
Дата публикации: 2018
Ключевые слова: англомовна аудитивна компетентність
аудіокниги
аудіювання
критерії відбору художніх творів
майбутні учителі англійської мов
модель навчання
система вправ
сучасні англомовні оповідання
художній твір
щоденник аудіювання
англоязычная аудитивная компетентность
аудиокниги
аудирование
критерии отбора художественных произведений
будущие учителя английского языка
модель обучения
система упражнений
современные англоязычные рассказы
художественное произведение
дневник аудирования
English listening competence
audiobook
listening
selection criteri
pre-service English teachers
a model of listening instruction
a system of exercise
contemporary English short stories
fiction
a listening diary
Краткий осмотр (реферат): У дисертації теоретично обґрунтовано, розроблено та експериментально перевірено методику формування англомовної аудитивної компетентності майбутніх учителів із використанням аудіокниг художніх творів. Проаналізовано сучасний стан дослідження проблеми формування іншомовної аудитивної компетентності та виокремлено теоретичні і практичні аспекти, що лягли в основу розробленої методики. Визначено психолінгвістичні та методичні передумови формування англомовної аудитивної компетентності майбутніх учителів із використанням аудіокниг художніх творів. Проаналізовано дискурсивні особливості аудіокниг сучасних англомовних оповідань, виокремлено їх основні характеристики та виявлено причини труднощів аудіювання цих творів. Доведено залежність сприйняття художніх творів від стійкої та тимчасової аперцепції і визначено чинники, що впливають на ефективність сприйняття на слух та розуміння художніх творів (об’єктивні, суб’єктивні, об’єктивно-суб’єктивні). Виокремлено основні види аудіювання аудіокниг художніх творів (навчальне, автономне, дистантне, контактне, інтенсивне та екстенсивне). Визначено критерії відбору аудіокниг художніх творів як навчального матеріалу для інтенсивного (професійне озвучення, високохудожність, репрезентативність, змістовий критерій, доступність та посильність, різноманітність, тематичність, актуальність тематики) та екстенсивного (професійне озвучення, відповідність жанру та змісту художніх творів інтересам студентів, доступність та посильність) аудіювання. Здійснено відбір 27 сучасних англомовних оповідань, що відповідають таким критеріям і можуть бути рекомендовані для інтенсивного та екстенсивного аудіювання. Визначено етапи формування англомовної аудитивної компетентності майбутніх учителів із використанням аудіокниг художніх творів. У межах трьох основних етапів (підготовчий, основний, завершальний) виділено 8 підетапів роботи із аудіокнигами (підготовчо-розвивальний, орієнтаційно-мотиваційний, аудиторне та самостійне прослуховування, інтерактивний, навчальний, тренувальний, рефлексивний). Розроблено систему вправ, яка складається із 6 підсистем, що включають 6 груп та 18 підгруп вправ, а також щоденник аудіювання. Запропоновано циклічну модель організації процесу навчання аудіювання ХТ, яка поєднує інтенсивне та екстенсивне аудіювання і включає 3 цикли навчання. Ефективність розробленої методики доведено експериментально. Виявлено доцільність формування лексичних навичок аудіювання, інтонаційних та слухо-вимовних навичок студентів під час роботи з аудіокнигами художніх творів. Укладено методичні рекомендації для викладачів щодо навчання майбутніх учителів аудіювання аудіокниг художніх творів.
В диссертации теоретичестки обоснована, разработана и экспериментально проверена методика формирования англоязычной аудитивной компетентности будущих учителей с использованием аудиокниг художественных произведений. Проанализировано современное состояние исследования проблемы формирования иноязычной аудитивной компетентности; выделены теоретические и практические аспекты, которые легли в основу разработанной методики. Определены психолингвистические и методические предпосылки формирования англоязычной аудитивной компетентности будущих учителей с использованием аудиокниг художественных произведений. Проанализированы дискурсивные особенности аудиокниг современных англоязычных рассказов, выделены их основные характеристики и выявлены причины трудностей аудирования этих произведений. Доказана зависимость восприятия художественных произведений от устойчивой и временной аперцепции и определены факторы, влияющие на эффективность восприятия на слух и понимание художественных произведений (объективные, субъективные, объективно-субъективные). Выделены основные виды аудирования аудиокниг художественных произведений (учебное, автономное, дистантное, контактное, интенсивное, экстенсивное). Определены критерии отбора аудиокниг художественных произведений как учебного материала для интенсивного (профессиональное озвучивание, высокохудожественность,репрезентативность, содержательный критерий, доступность и посильность, разнообразие, тематичность, актуальность тематики) и экстенсивного (профессиональное озвучивание, соответствие жанру и содержанию художественных произведений интересам студентов, доступность и посильность) аудирования. Осуществлен отбор 27 современных англоязычных рассказов, которые отвечают таким критериям и могут рекомендоваться для интенсивного и экстенсивного аудирования. Определены этапы формирования англоязычной аудитивной компетентности будущих учителей с использованием аудиокниг художественных произведений. В рамках трех основных этапов (подготовительный, основной, заключительный) выделено 8 подэтапов работы с аудиокнигами (подготовительно-развивающий, ориентационно-мотивационный, аудиторное и самостоятельное прослушивание, интерактивный, обучающий, тренировочный, рефлексивный). Разработана система упражнений, состоящая из 6 подсистем, включающих 6 групп и 18 подгрупп упражнений, а также дневник аудирования. Предложено циклическую модель организации процесса формирования англоязычной аудитивной компетентности, которая сочетает интенсивное и экстенсивное аудирование, и включает 3 цикла обучения. Эффективность разработанной методики доказана экспериментально. Выявлено целесообразность формирования лексических навыков аудирования, интонационных и слухо-произносительных навыков студентов при работе с аудиокнигами художественных произведений. Сформулированы методические рекомендации для преподавателей по обучению будущих учителей аудирования аудиокниг художественных произведений.
The dissertation is devoted to the problem of pre-service English teachers’ listening competence development through fiction audiobooks. In particular, the methodology of teaching university students to listen to contemporary short stories effectively has been developed and experimentally tested. It is aimed at preparing future English teachers for autonomous listening to fiction. On the basis of recent research into listening competence development the theoretical and practical aspects that formed the basis of the developed methodological procedure for teaching listening skills have been determined. Psycho-linguistic issues, in particular cognitive processes and psychological mechanisms of listening, have been analysed. Preconditions of English listening competence development of future teachers by means of audiobooks have been singled out. Also, listening comprehension dependence on person’s relatively stable and temporary apperception has been proved and three groups of factors influencing the effectiveness of listening to fiction (objective, subjective, objectively-subjective) have been determined and characterized. It is revealed that listening to an audiobook should result into its “projection” in the recepient’s mind, which can be materialized through a secondary text. The discursive features of contemporary short stories in audiobook format have been analyzed, their main characteristics have been outlined and the reasons of listening difficulties have been revealed. It is proved that listening to fiction is a complex form of listening and requires appropriate skills and abilities to manage this process effectively. The complicators which make it even more difficult are singlied out (prolonged duration (over 30 min), very fast pace (over 180 words / min), unfamiliar composition, unfamiliar realities, a large number of precision words and linguistic stylistic means, unfamiliar accent, peculiarities of a speaker's diction, distracting sounds, deviation from linguistic norms, unfamiliar dialect, availability of information requiring specific background knowledge, monotony / lack of professional narration and recording, irony, sarcasm). The main types of audiobooks listening practice have been determined (instructional, autonomous, one-way (distant), two-way (contact), intensive, extensive listening). The selection criteria for the fiction audiobooks have been characterized and diferentiated for intensive (professional narration and recording, a high level of artistic value, representativeness, a content criterion, the degree of accessibility and simplicity, diversity, contemporary topics, relevance of the subject matter) and extensive listening (professional narration and recording, correspondence of the genre and the content of short stories to students’ interests, the degree of accessibility and simplicity). 27 contemporary short stories that meet the specified criteria are selected and can be recommended for intensive and extensive listening practice. Three main stages (preparatory, basic, final) and 8 sub-stages (preparatory, orientationally-motivational, formal and informal listening, interactive, instructional, training, reflexive) of listening competence development of pre-service English teachers with the help of audiobooks have been determined. Each key stage of the developed sequence includes in class and out-of class work. The system of exercises consists of 6 sub-systems which include 6 groups and 18 sub-groups of exercises. It involves complex work on lexical, perception and articulatory skills, development of reflexive skills with the help of a listening diary. The cyclic model of audiobook listening instruction has been proposed. It combines intensive and extensive listening practice, includes 3 training cycles (initial, middle, advanced) based on a rationally selected authentic material objective complexity of which grows gradually. The effectiveness of the developed methodological procedure has been verified experimentally. The expediency of purposeful work on systematic development of lexical, perception and articulatory skills during each audiobook listening session is proved. It is concluded that effective listening to fiction demands not only rich vocabulary but also well-developed perceptive skills. As works of fiction contain a great deal of implicit information and stylistic devices, it is important to be able to concentrate on their contents but not their auditory reception. Methodological guidelines have been developed in order to facilitate effective listening competence development of pre-service teachers by means of fiction audiobooks.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/11394
Располагается в коллекциях:Педагогічні науки

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Dis_Biljanska.pdf3,33 MBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.