Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/11404
Назва: Формування англомовної лексико-граматичної компетентності в говорінні майбутніх економістів у процесі самостійної роботи
Інші назви: Building Prospective Economists’ Lexical and Grammatical Competence in Speaking Within Independent Work
Формирования англоязычной лексико-грамматической компетентности в говорении будущих экономистов в процессе самостоятельной работы
Автори: Котловський, Андрій Миколайович
Kotlovskyi, A.
Бібліографічний опис: Котловський, А. М. Формування англомовної лексико-граматичної компетентності в говорінні майбутніх економістів у процесі самостійної роботи : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 - теорія та методика навчання (германські мови) : освіта / педагогіка / Котловський Андрій Миколайович ; Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка ; наук. кер. І. П. Задорожна. – Тернопіль, 2017. – 253 с. – Бібліогр.: с. 195–215.
Дата публікації: 2017
Ключові слова: англомовна лексико-граматична компетентність
майбутні економісти
говоріння
самостійна робота
відеочат
мовний портфель
вміння
стратегії
prospective economists
speaking
independent work
video chat
language portfolio
competence
skills
strategies
англоязычная лексико-грамматическая компетентность
будущие экономисты
говорение
самостоятельная работа
видеочат
языковой портфель
умение
стратегии
Короткий огляд (реферат): У дисертації здійснено теоретичне обґрунтування та експериментальну перевірку ефективності методики формування лексико-граматичної компетентності в говорінні майбутніх економістів у процесі самостійної роботи. Визначено сутність ключових понять дослідження. Уточнено структуру англомовної лексико-граматичної компетентності у говорінні фахівців-економістів й схарактеризовано її компоненти (знання, навички, уміння, усвідомленість). Визначено провідні форми і типи самостійної роботи, описано рівні автономії студентів. Обрано сучасні підходи (компетентнісний, комунікативно-діяльнісний та рефлексивний), обґрунтовано принципи, на основі яких доцільно здійснювати формування англомовної лексико-граматичної компетентності у говорінні майбутніх економістів, а також визначено ефективні засоби навчання (онлайн-відеочат та мовний портфель). Обґрунтовано зміст формування компетентності, який визначається у предметному і процесуальному аспектах. Виокремлено ефективні загальнонавчальні та спеціальні стратегії, які доцільно використовувати для успішного оволодіння студентами лексико-граматичною компетентністю у процесі самостійної роботи. Обгрунтовано принципи навчання, виділено три етапи формування лексико-граматичної компетентності в говорінні майбутніх економістів у процесі самостійної роботи. Здійснено відбір матеріалу згідно з визначеними критеріями. Розроблено підсистему вправ, яка корелює з окресленими етапами та містить п’ять груп і тринадцять підгруп вправ. Ефективність запропонованої методики доведено експериментально. За результатами проведеного дослідження укладено відповідні методичні рекомендації.
The thesis deals with the problem of building prospective economists’ lexical and grammatical competence in speaking within independent work. The issues of building prospective economists’ lexical and grammatical competence in speaking within independent work in modern studies have been examined, the theoretical and methodological foundations of building prospective economists’ lexical and grammatical competence in speaking within independent work have been defined. The structure of building prospective economists’ lexical and grammatical competence in speaking within independent work has been specified and its components (knowledge, abilities, skills, awareness) have been highlighted. The leading forms (individual, pair, group wok) and types of independent work (reproductive, reconstructive-variable, heuristic and creative) were outlined and the types of students’ autonomy (relative, half autonomy and partly dependent) have been presented. It has been found that strict and relativly strict guidance justifies itself and relative autonomy and half autonomy manifest themselves. The modern approaches (competence, communicative and reflective) and effective tools (online video chat, language portfolio) have been chosen. The content of building prospective economists’ lexical and grammatical competence in speaking within independent work that includes objective and procedural aspects has been grounded. The components of objective aspect of building prospective economists’ lexical and grammatical competence in speaking within independent work are personal and vocational fields of speaking; professional roles of economists; communicative situations of professional speaking; communicative aims and strategies; language material (lexical units, terms, grammatical structures, phonetic and linguo-social and cultural material); topics, texts, learning strategies. The procedural aspect encompasses dialogical and monological speaking, exercises to build and develop speaking skills; declarative and procedural knowledge; skills to use language material; abilities and skills to use linguo-social and cultural material; skills to apply learning and communicative strategies; exercises to use those strategies. The effective learning and communicative strategies applied for building prospective economists’ lexical and grammatical competence in speaking within independent work have been outlined. The learning principles of building prospective economists’ lexical and grammatical competence in speaking within independent work have been defined. They are: autonomy, individualization, staging, consistency, systematic character, interdisciplinary approach, cognitive activity, content adjustment and interaction between students and learning tools. A professional text (dialogue, monologue) defined as a selection unit is processed according to the following criteria: authenticity / conventional authenticity, professional orientation, topic reference, methods value, cognitive value. Lexical units, terms considered to be the units in case are selected according to the criteria: combination, word building, frequency, relation to the topic, professional meaning. Grammatical structures viewed as selection units are processed according to the following criteria: usage and frequency, pattern, exclusion of synonymous grammatical phenomena. The following stages of building prospective economists’ lexical and grammatical competence in speaking within independent work have been determined: introduction, consolidation and production. The elaborated subsystem of exercises for building prospective economists’ lexical and grammatical competence in speaking within independent work consists of five groups and thirteen subgroups of exercises which correlate with the stages. The suggested subsystem of exercises for building prospective economists’ lexical and grammatical competence in speaking within independent work is described and samples of exercises from the outlined groups are presented. The process of building prospective economists’ lexical and grammatical competence in speaking within independent work has been modelled. The effectiveness of the developed methodology of building prospective economists’ lexical and grammatical competence in speaking within independent work has been proved and validated experimentally. Based on theoretical study and findings resulted from experimental validation, the recommendations for English language teachers have been compiled.
В диссертации произведены теоретическое обоснование и экспериментальная проверка эффективности методики формирования лексико-грамматической компетентности в говорении будущих экономистов в процессе самостоятельной работы. Определена сущность ключевых понятий исследования. Уточнена структура англоязычной лексико-грамматической компетентности в говорении специалистов экономического профиля и охарактеризованы ее компоненты (знания, навыки, умения, осознанность). Определены ведущие формы и типы самостоятельной работы, описаны уровни автономии студентов. Избраны современные подходы (компетентностный, коммуникативно-деятельностный и рефлексивный), обоснованы принципы, на основе которых целесообразно осуществлять формирование англоязычной лексико-грамматической компетентности в говорении будущих экономистов, а также определены эффективные средства обучения (онлайн-видеочат и языковой портфель). Обосновано содержание формирования компетентности, которое определяется в предметном и процессуальном аспектах. Выделены эффективные общеучебные и специальные стратегии, которые целесообразно использовать для успешного овладения студентами лексико-грамматической компетентностью в процессе самостоятельной работы. Обоснованы принципы обучения, выделены три этапа формирования лексико-грамматической компетентности в говорении будущих экономистов в процессе самостоятельной работы. Согласно с определенными критериями, осуществлен отбор материала. Разработана подсистема упражнений, которая коррелирует с определенными этапами и содержит пять групп и тринадцать подгрупп упражнений. Эффективность предложенной методики доказана экспериментально. По результатам проведенного исследования сформулированы соответствующие методические рекомендации.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/11404
Розташовується у зібраннях:Педагогічні науки

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Dis_Kotlovskyj.pdf3,04 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.