Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/12242
Title: Система професійної підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери до розв'язання конфліктів у професійній діяльності
Other Titles: Система профессиональной подготовки будущих специалистов социальной сферы к решению конфликтов в профессиональной деятельности
The system of professional training of future specialists of the social sphere for the resolution of conflicts in professional activities
Authors: Калаур, Світлана Миколаївна
Kalaur, S. M.
Bibliographic description (Ukraine): Калаур, С. М. Система професійної підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери до розв'язання конфліктів у професійній діяльності: дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04 / Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2018. 676 с.
Issue Date: 2018
Publisher: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Keywords: майбутні фахівці соціальної сфери
готовність до розв’язання конфліктів
концепція
система професійної підготовки
організаційно-педагогічні умови
структурна модель системи
навчально-методичне забезпечення
будущие специалисты социальной сферы
готовность к решению конфликтов
концепция
система профессиональной подготовки
организационно-педагогические условия
структурная модель системы
учебно-методическое обеспечение
future specialists of the social sphere
readiness to resolve conflicts
concept
system of professional training
organizational and pedagogical conditions
structural model of the system
teaching and methodological support
Abstract: У дисертаційній роботі проаналізовано теоретичні та методичні основи професійної підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери до розв’язання професійних конфліктів. Унаслідок наукового пошуку досліджено конфліктну взаємодію у соціальній сфері та узагальнено класифікацію конфліктів. Розроблено професіограму та обґрунтовано концепцію формування готовності, що відображає теоретико-методичні засади вдосконалення професійної підготовки майбутніх фахівців соціономічних професій у закладах вищої освіти на засадах неперервності. Визначено компоненти, критерії, показники та рівні сформованості готовності майбутніх фахівців соціальної сфери до розв’язання конфліктів у професійній діяльності. Обґрунтовано, розроблено та експериментально перевірено систему професійної підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери до розв’язання конфліктів у професійній діяльності, що має блочну структуру, охоплює цільовий, змістовий, організаційний, практичний та результативний блоки, а також запропоновано її графічну модель. У дослідженні представлено організаційно-педагогічні умови професійної підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери до розв’язання конфліктів та навчально-методичне забезпечення реалізації системи.
В диссертационном исследовании рассмотрены и обоснованы теоретические и методические основы формирования готовности будущих специалистов социальной сферы к решению профессиональных конфликтов. В результате научного поиска исследовано конфликтное взаимодействие в социальной сфере и обобщена классификация конфликтов. Разработана профессиограмма и обоснована концепция формирования готовности, отражающая теоретико-методические основы совершенствования профессиональной подготовки будущих специалистов социономических профессий в УВО на основе непрерывности. Определены компоненты, критерии, показатели и уровни сформированности готовности будущих специалистов социальной сферы к решению конфликтов. Обоснована, разработана и экспериментально проверена система профессиональной подготовки будущих специалистов социальной сферы к решению конфликтов в профессиональной деятельности, которая имеет блочную структуру, охватывает целевой, содержательный, организационный, практический и результативный блоки, а также разработана ее графическая модель. В исследовании представлены организационно-педагогические условия профессиональной подготовки будущих специалистов социальной сферы, а также учебно-методическое обеспечение реализации системы.
The research considers and substantiates the theoretical and methodological foundations for the formation of the readiness of future specialists of the social sphere to professional conflict resolution. As a result of scientific research, conflict interaction in the social sphere was analyzed and classification of conflicts according to such factors was generalized: nature of origin, character, subject, result, manifestation, direction and content of interaction, ethical features, useful representations, number of parties, emotional influence, developmental process, the attitude to the subjects, the form of expression, the number of people, the scale of the occurrence, the type and nature of the solution. The professiogram, which provides a general description of the professional activities of specialists in the social sphere, competent in resolving professional conflicts, combining theoretical and procedural-activity competence, encompasses a list of professional competences, is based on personal and professional qualities, professional and personal characteristics. The concept of forming the readiness of future specialists of the social sphere for resolving conflicts on the basis of continuity, degree and integration of professional training is offered. The concept is based on theoretical, methodological and technological concepts and aims at improving of the professional knowledge, skills and personal and professional qualities of students, has a goal, tasks, main characteristics, the main point of reference is professional and personal development and self-development of future specialists in the social sphere in solving conflicts. The components (motivational, cognitive, connative, personal), criteria (motivational-value, theoretical-content, practical-oriented, reflective-personal) are determined, and the spectrum of indicators of the readiness of future specialists of the social sphere to resolve conflicts are defined by low, satisfactory, sufficient and high levels. It is substantiated, developed and experimentally tested the system of professional training of future specialists of the social sphere to resolve conflicts in professional activity, which is presented in the form of mutually determined properties (information, purposefulness, integrity, functionality, equivalence, structural, hierarchy, emergence, integrability, synergism, openness, balance, stability, reliability, dynamism), signs (engagement, integrability, latitude, conceptuality, intensity), functions (educational, epistemological, design, reflexive). The system has a block structure and includes: 1) the target (purpose, task, conceptual basis (continuity, degree, integration) and stages of professional training (basic, main, creative)); 2) content (content characteristic of the conflict, professiogram, principles (general scientific and specific) and approaches (systemic, problem, praxeological, anthropological, communicative, competence, acmeological, environmental, cultural, personally oriented)); 3) organizational (organizational and pedagogical conditions of vocational training, educational disciplines (conflict orientation, professional and practical training), practice, independent, individual and scientific work); 4) practical (pedagogical technologies, traditional and innovative forms, methods and techniques); 5) productive (components, criteria, levels and result) blocks. The study presents a graphical model of the system. A significant impact on vocational training of future specialists of the social sphere to the resolution of conflicts in professional activity have organizational and pedagogical conditions. The training of future specialists in the social sphere is substantiated and implemented a range of organizational and professional conditions, such as: the formation of a motivational basis of readiness through the introduction of personally oriented learning; systematization of theoretical knowledge by means of information and communication technologies; the development of practical skills and skills based on problem-based learning and the solution of professional situations and tasks of conflict-related content; improvement of personality and professional qualities through the introduction of training technology. In the process of scientific research, a complex of teaching and methodological support for the formation of readiness to resolve conflicts among future specialists in the social sphere is proposed based on the choice of pedagogical technologies (person-oriented, interactive, project, multimedia, training technology, technology of problem education), the definition of practical mechanisms of the implementation of organizational and pedagogical conditions, through the selection of effective forms and methods of vocational training.
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/12242
Appears in Collections:Педагогічні науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dis_Kalaur.pdf11,39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.