Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/12608
Название: Формування професійно орієнтованої англомовної компетентності в монологічному мовленні майбутніх фахівців сфери туризму
Другие названия: Формирование профессионально ориентированной англоязычной компетентности в монологической речи будущих специалистов сферы туризма
Development of Professional English Competence in Spoken Production of Prospective Specialists in the Field of Tourism
Авторы: Баб’юк, Оксана Василівна
Babiuk, O. V.
Библиографическое описание: Баб’юк О. В. Формування професійно орієнтованої англомовної компетентності в монологічному мовленні майбутніх фахівців сфери туризму : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2019. 274 с.
Дата публикации: 2019
Ключевые слова: професійно орієнтована англомовна компетентність
монологічне мовлення
майбутні фахівці сфери туризму,
підсистема вправ
модель
вміння
стратегії
експериментальне навчання
профессионально ориентированная англоязычная компетентность
монологическая речь
будущие специалисты сферы туризма
подсистема упражнений
модель
умения
стратегии
экспериментальное обучение
professional English competence
spoken production
prospective specialists in the field of tourism
subsystem of exercises
model
skills
strategies
experimental teaching
Краткий осмотр (реферат): У дисертації здійснено теоретичне обґрунтування й розробку методики формування професійно орієнтованої англомовної компетентності в монологічному мовленні майбутніх фахівців сфери туризму та експериментальну перевірку її ефективності. Проаналізовано сучасний стан дослідження проблеми, визначено, що формування професійно орієнтованої англомовної компетентності в монологічному мовленні доцільно здійснювати на засадах особистісно орієнтованого, компетентнісного та професійно орієнтованого підходів. Проаналізовано особливості англомовного туристичного монологу та зроблено висновок про доцільність навчання студентів монологу-повідомленню, монологу- переконанню, монологу-презентації (презентації-доповіді та презентації-рекламі). Уточнено цілі та зміст формування професійно орієнтованої англомовної компетентності в монологічному мовленні майбутніх фахівців сфери туризму; обґрунтовано доцільність формування вмінь використовувати навчальні та комунікативні стратегії. Запропоновано критерії відбору навчального матеріалу – лексичних одиниць, текстів (друкованих, фонограм та відеофонограм). Виділено три етапи формування професійно орієнтованої англомовної компетентності в монологічному мовленні майбутніх фахівців сфери туризму та розроблено підсистему вправ, що корелює з етапами. Побудовано модель формування професійно орієнтованої англомовної компетентності в монологічному мовленні у двох варіантах залежно від питомої ваги етапів. Експериментально доведено ефективність методики та вищу результативність варіанту, за яким більша увага приділяється формуванню вмінь продукувати підготовлений та непідготовлений монолог. За результатами проведеного дослідження укладено методичні рекомендації щодо формування професійно орієнтованої англомовної компетентності в монологічному мовленні майбутніх фахівців сфери туризму.
В диссертации произведены теоретическое обоснование и экспериментальная проверка эффективности методики формирования профессионально ориентированной англоязычной компетентности в монологической речи будущих специалистов сферы туризма. Проанализировано современное состояние исследования проблемы, определено, что формирование профессионально ориентированной англоязычной компетентности в монологической речи целесообразно осуществлять на основе личностно ориентированного, компетентностного и профессионально ориентированного подходов. Проанализированы особенности англоязычного туристического монолога и сделан вывод о целесообразности обучения студентов монологу-сообщению, монологу-убеждению, монологу-презентации (презентации-докладу и презентации-рекламе). Уточнены цели и содержание формирования профессионально ориентированной англоязычной компетентности в монологической речи будущих специалистов сферы туризма; обоснована целесообразность формирования умений использовать учебные и коммуникативные стратегии. Предложены критерии отбора учебного материала – лексических единиц, текстов (печатных, фонограмм и видеофонограмм). Выделены три этапа формирования профессионально ориентированной англоязычной компетентности в монологической речи будущих специалистов сферы туризма и разработана подсистема упражнений, которая соотносится с этапами. Предложена модель в двух вариантах в зависимости от удельного веса этапов. Экспериментально доказано эффективность методики и большую результативность варианта, в котором больше внимания уделялось формированию умений продуцировать подготовленный и неподготовленный монолог. В соответствии с полученными результатами проведенного исследования составлены методические рекомендации по формированию профессионально ориентированной англоязычной компетентности в монологической речи будущих специалистов сферы туризма.
The dissertation is devoted to the problem of development of professional English competence in spoken production of prospective specialists in the field of tourism. It is grounded that the development of professional English competence in spoken production should be based on the ideas of learner-centered, competence-based, and professional approaches. General methodological principles (communicativeness, dominance of exercises, autonomy, reflective learning, authenticity) and special methodological principles (differentiation and integration of the development of professional English competence in spoken production with other components of English communicative competence, integration with professional subjects) have been grounded. The peculiarities of tourism discourse have been analyzed, and the conclusion has been made about the necessity to focus on professional and public types of tourism discourse. It has been determined that argumentative strategies aimed at influencing the listener, his opinion and behavior with the help of tactics (referring to authority, using data, statistics, emphasizing the evidence of some facts, appealing to emotions and feelings (using metaphors, epithets, etc.) dominate in the professional discourse. Manipulative strategies aimed at creating positive attitude of a potential tourist to tourism product are typical of public tourism discourse. Manipulative strategies incorporate the following tactics: using the authority of science, recognized resources, data, persuasion through repetition, promise of high quality service, using different expressive means, reassuring of reliability and expediency. It has been determined that in teaching prospective specialists in the field of tourism it is important to focus on informative, persuasive types of monologues as well as presentation (report and advertisement). The linguistic peculiarities of the above mentioned types of monologues have been analyzed. The units of material selection for teaching English spoken production to prospective specialists in the field of tourism (lexical units, printed texts, audio and video) have been determined. The criteria of lexical units selection are the following: frequency of usage, topicality, compatibility, ability to build coherence. Texts, audio and video should be selected according to the criteria of authenticity, topicality, professional and practical value, situational value, correspondence to the level of students’ English language proficiency, sociocultural value, exemplarity, the authority of the source, lexical variety. Besides the mentioned, the criteria of duration and rate of delivery should be applied for selection of audio and video, and the criterion of video dominance over the audio is to be used for video selection. Three stages of developing professional English competence in spoken production of prospective specialists in the field of tourism (preparatory, aimed at developing students’ grammar, lexical, phonetic skills, their strategic awareness, structural and linguistic peculiarities of different types of monologues in modern tourism discourse; main, directed to building skills to use speech formulae, connective words, discoursesignalling systems; search for information, analyze it, summarize and organize, employ effective communicative strategies; final aimed at improving skills to produce a prepared and unprepared monologue. A subsystem of exercises, which correlates with the stages and consists of groups and subgroups of exercises, has been elaborated, and the model of the development of professional English competence in spoken production has been suggested. The effectiveness of the developed methodological procedure has been verified experimentally. The results of the experiment, which were validated with the help of Fisher’s angular transformation and the Mann-Whitney U-test, proved the efficiency of the suggested methodology and efficacy of version B, which presupposes more communicative exercises aimed at developing spoken production skills in comparison with version A of the methodology.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/12608
Располагается в коллекциях:Педагогічні науки

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Dis_Babjuk.pdf8,32 MBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.