Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/12651
Title: Історичні п’єси Б.Д. Грінченка – перехід до модерної драми
Other Titles: Historical plays of Borys Grinchenko – A transition to a modern drama
Authors: Спірідонова, Л. М.
Шевченко, А. В.
Bibliographic description (Ukraine): Спірідонова Л. М., Шевченко А. В. Історичні п’єси Б.Д. Грінченка – перехід до модерної драми // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Літературознавство. Тернопіль : ТНПУ, 2018. Вип. 49. C. 98-109
Issue Date: 2018
Publisher: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Keywords: модернізм
модерна драма
народництво
modernism
modern drama
narodnytstvo
Series/Report no.: Літературознавство;
Abstract: Стаття присвячена аналізу драматургічної творчості Б.Д. Грінченка, зокрема особлива увага приділяється його історичним п’єсам «Ясні зорі», «Степовий гість», «Серед бурі», які засвідчують перехід до модерної драми. Виокремлено прояви народництва та модернізму у цих творах.
The article is devoted to the analysis of Borys Grinchenko’s dramatic creativity, in particular, special attention is paid to his historical plays, «Yasni zori» ("Clear Stars"), «Stepovyy hist» ("Steppe Guest"), «Sered buri» ("Among the Storm"), which testify to the transition to modern drama. The manifestations of Populism and Modernism in these works are singled out. The manifestations of narodnytstvo in the dramaturgy of Grinchenko are: external social and national conflicts between Ukrainians and invaders; the aspiration of the protagonist for the cultural, national and social liberation of the people; the image of the material and social environment of the heroes (a detailed depiction of their way of life, circumstances of life); ethnographicism; de-romanticism of person and people; emancipation of human individuality and its aspiration for harmonious unity of collective and individual. The emergence of modernism in the drama - is: a view of the peasants as sometimes passive, ignorant mass, unwilling to fight for their own rights; images of the inner feelings of the heroes; deep psychology; self-reflection (self-analysis of the protagonist, his desire to understand his own feelings); symbolization of images; neofolklorism; disputes-dialogues; philosophical problems (morality, spiritual cleansing and enlightenment); image of strong personality. Ukrainian Theater of Coryphaeus was lucky to unite the most effective means of scenic expressiveness with the depth of thoughts and feelings, to comprehend and master the ideological and aesthetic wealth of folk rituals and customs for the scene, also a variety of verbal genres of folklore as the basis of the plot and means of character characteristics, as a powerful means of harmonization of the individual, we observe in Boris Grinchenko's playwright.
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/12651
ISSN: 2617-3247
Appears in Collections:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Літературознавство. 2018. Вип. 49

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
9Spiridonova_Shevchenko.pdf89,53 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.