Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13168
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorБакумець, Анастасія-
dc.date.accessioned2019-08-08T11:09:03Z-
dc.date.available2019-08-08T11:09:03Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationБакумець А. Хорова збірка Валентини Мартинюк “Молюсь за Україну” (на вірші різних авторів) в аспекті циклізації // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені В. Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. Тернопіль : ТНПУ, 2019. Вип. 1(40). С. 128–135uk_UA
dc.identifier.issn2411-3271-
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13168-
dc.description.abstractУ статті досліджено твори хорової збірки Валентини Мартинюк “Молюсь за Україну”. Розглянуто сюжетну, тематичну, образну, жанрову, стильову спільність контрастних творів збірки. Доведено, що побудова не суворо-детермінованого циклу з п’яти частин має ознаки міцної художньої єдності. Висвітлено патріотичну ідею як наскрізну ідею опусу, що втілено у символах Батьківщини.uk_UA
dc.description.abstractВ статье исследованы произведения хорового сборнка Валентины Мартынюк “Молюсь за Украину”. Рассмотрена сюжетная, тематическая, образная, жанровая, стилевая общность контрастных произведений сборника. Доказано, что форма не строго-детерминированного цикла из пяти частей имеет признаки значительного художественного единства. Освещена патриотическая идея как сквозная в опусе В. Мартынюк, воплощенная в символах Родины.uk_UA
dc.description.abstractThe work of the choir collection Valentуna Martyniuk “Praying for Ukraine” was explored. The plot, thematic, figurative, genre, and stylistic community of contrasting works of the collection are considered. It is proved that the construction of a strictly deterministic cycle of five parts has signs of strong artistic unity. Throughout the idea of оpus Valentine Martyniuk embodied in the symbol of the Motherland. The versatility of this symbol is revealed by the sacred traditions of singing and prayer, landscape sketches, and onomatopoeia with natural phonations, images of the mother, the Earth and Mary Virgin, the golden mother tongue. The prayerful discourse and emphasis on the ethnopic space are realized in the stable expressive complexes, which are composed of five choirs, combining them into a cycle. Prayer discourse and discourse of etnoprostol in musical expressions are found to be equally intensive. The prayerful discourse of the musical component is realized in special bell phonical complexes, in the choral and monodyy texture. The world of Ukrainian ethno space is carefully depicted by folk tunes, special metro rhythm and folk ritual genres available in each part of the collection by V. Martyniuk. So, the 1st choir on Svіtlana Cherevko’s poem “Pray for Ukraine” (h-moll) synthesizes a prayer and a folk-lover cradle. The second number is a carol for folk text “Joy, the Earth” (in G). The four-voice chord simulates church singing, and the color harmonization of harmonies is a bell. The exaggeration of choral groups in the over-volume range, the major order assert the emotion of happiness, the joy of heaven, the harmony of the universe. The third issue of “Come Native Mother” (e / h-moll) for the text of Vadуm Kryshchenko sounds in the spirit of the folk lyrical song of the couplet building. The folklore base in the means of expression comes to the fore. Monodia as an invoice of church singing brings forth and sacralizes the images of the house, the mother’s еarth. The fourth volume of the collection, V. Martyniuk, “The Language of Gold”(c-moll) on poems by Andriy Malyshko is written for a small composition (children’s or female choir). It is an image of a bright childhood, future prosperity and affirmation. The fifth issue of “Yabluneva, solovyina” on Yuriy Rybchinsky’s poems sounds accompanied by a strike group. The main theme is intonationally built on the folk poem at the ambitions of the diminutive quintes (in folklore non-octave formal education). By character, the theme is playful, in colorful rhythm colomyikas. The categories of academic and folk music are contrasting with episodes of texture and style. The prayer and folklore aspects of the genre and style are directly opposed and subsequently synthesized, while combining the phenomena of church prayer and folklore ritual and ritual culture. Thus, in the final room of the collection in a single sound space concentrated: choral, simulation of bells, intentional academic singing, voice preservation of different types of texture (monodic and homophonic-harmonic); folk tunes of the genres of the carol, freckle song, kolomyika, instrumental folk music. Similar musical techniques successfully reveal and combine the expressive complexes of Orthodox prayer and the image of national culture, Ukrainian ethnoplast. In this way the author reveals the symbolism of the name “Praying for Ukraine”, depicting in the music its two components – Prayer and the Motherland.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherТернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюкаuk_UA
dc.relation.ispartofseriesМистецтвознавство;-
dc.subjectкомпозиториuk_UA
dc.subjectхорова музикаuk_UA
dc.subjectзбірка мініатюрuk_UA
dc.subjectциклuk_UA
dc.subjectзасоби циклізаціїuk_UA
dc.subjectжанрuk_UA
dc.subjectмолитваuk_UA
dc.subjectетнопростірuk_UA
dc.subjectладuk_UA
dc.subjectметро-ритмuk_UA
dc.subjectфактураuk_UA
dc.subjectзвуконаслідуванняuk_UA
dc.subjectкомпозиторыuk_UA
dc.subjectхоровая музыкаuk_UA
dc.subjectсборник миниатюрuk_UA
dc.subjectциклuk_UA
dc.subjectсредства циклизацииuk_UA
dc.subjectжанрuk_UA
dc.subjectмолитваuk_UA
dc.subjectэтнопространствоuk_UA
dc.subjectладuk_UA
dc.subjectметро-ритмuk_UA
dc.subjectфактураuk_UA
dc.subjectзвукоподражанияuk_UA
dc.subjectcomposersuk_UA
dc.subjectchoral musicuk_UA
dc.subjectcollection of miniaturesuk_UA
dc.subjectcycleuk_UA
dc.subjectmeans of cyclinguk_UA
dc.subjectgenreuk_UA
dc.subjectprayeruk_UA
dc.subjectethnic spaceuk_UA
dc.subjectorderuk_UA
dc.subjectmetro-rhythmuk_UA
dc.subjecttextureuk_UA
dc.subjectonomatopoeiauk_UA
dc.titleХорова збірка Валентини Мартинюк “Молюсь за Україну” (на вірші різних авторів) в аспекті циклізаціїuk_UA
dc.title.alternativeХоровой сборник Валентины Мартынюк “Молюсь за Украину” (на стихи разных авторов) в аспекте циклизацииuk_UA
dc.title.alternativeVALENTYNА MARTYNIUK CHOIR COLLECTION “PRAYING FOR UKRAINE” (ON POEMS BY DIFFERENT AUTHORS) IN THE ASPECT OF CYCLIZATIONuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. 2019. № 1

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Bakumets.pdf117,81 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.