Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13187
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorМіхно, Олександр-
dc.date.accessioned2019-08-20T06:21:53Z-
dc.date.available2019-08-20T06:21:53Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationМіхно О. Михайло Базник – педолог, автор оригінальної методики складання характеристики учня // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2019. № 1. С. 6-13uk_UA
dc.identifier.issn2311-6382-
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13187-
dc.description.abstractВисвітлено педологічну спадщину М. Базника шляхом аналізу його науково-педагогічних праць 1920–1930-х років. Простежено еволюцію педологічних поглядів педагога: від теоретичного розроблення ідей педології до практичного проведення досліджень учнів та методичних рекомендацій для застосування результатів педологічних досліджень у педагогічній діяльності вчителя. Доведено, що у 1920–1930-ті роки, в період розквіту педології, М. Базник став одним із найяскравіших представників цієї науки в Галичині, активно і систематично публікуючи свої праці у львівських науково-педагогічних виданнях «Учительське слово» і «Шлях навчання і виховання». Аргументовано, що свої наукові концепції вчений прагнув втілити на практиці, запропонувавши детальні методичні поради щодо вивчення учня вчителем з подальшим складанням характеристики школяра. Систематизовано у формі таблиці структуру педології за М. Базником, яка в його баченні складається з таких напрямів: психопедологія, патологічна педологія, фізіопедологія, лабораторна педологія, тестологія, теоретична педологія, педотехніка, моральна педологія. Обґрунтовано, що життєвість творчого доробку М. Базника зумовлена продуктивним поєднанням в його особі талановитого вченого-дослідника і досвідченого вчителя-практика.uk_UA
dc.description.abstractРассмотрено педологическое наследие М. Базника путем анализа его научно-педагогических работ 1920–1930-х годов. Прослежена эволюция педологических взглядов педагога: от теоретического разработки идей педологии к практическому проведению исследований учащихся и методических рекомендаций для применения результатов педологических исследований в педагогической деятельности учителя. Доказано, что в 1920–1930-е годы, в период расцвета педологии, М. Базник стал одним из самых ярких представителей этой науки в Галичине, активно и систематически публикуя свои труды во львовских научно-педагогических изданиях «Учительское слово» и «Путь обучения и воспитания ». Аргументировано, что свои научные концепции ученый стремился воплотить на практике, предложив подробные методические советы по изучению ученика учителем с последующим составлением характеристики школьника. Систематизирована в форме таблицы структура педологии по М. Базнику, которая в его видении состоит из следующих направлений: психопедология, патологическая педология, физиопедология, лабораторная педология, тестология, теоретическая педология, педотехника, моральная педология. Обосновано, что жизненность творчества М. Базника обусловлена продуктивным сочетанием в его лице талантливого ученого-исследователя и опытного учителя-практика.uk_UA
dc.description.abstractIt has been actualized that a special place among Ukrainian teachers of the beginning of XX century is occupied by a teacher and methodologist, a scientist, a public figure, an author of numerous scientific articles Mykhailo Baznyk (1889–1976). He was one of the first in Ukrainian scientific thought to study the choice of occupations by students, worked on the problem of studying students' physical, mental and psychological instincts and abilities by teachers, and offered an original method for drawing up a character reference of the student. It is emphasized that the teacher's ideas have not lost their relevance nowadays, and, therefore, can be used in the process of reforming the modern Ukrainian school. Through the analysis of the scientific and pedagogical works of Mykhailo Baznyk written in 1920–1930s, his pedological heritage has been presented. The evolution of pedagogical views of the pedagogue has been traced from the theoretical development of pedology to practical study of students and methodical recommendations for the application of the results of pedological research in teacher's pedagogical activity. It has been proved that in the 1920s and 1930s, in the period of flourishing of pedology, M. Baznyk became one of the brightest representatives of this science in Galicia, actively and systematically publishing his works in Lviv scientific and pedagogical editions «Uchytelske slovo” (“Teacher's Word”) and “Shljah navchannja i vyhovannja” (“The Way of Education and Upbringing”). It has been justified that the scholar sought to implement his scientific outlook in practice, offering detailed methodological advice on studying a student by a teacher with further character reference of the student. The structure of pedology according to M. Baznyk has been systematized in the form of a table, which in his vision consists of the following areas: psychopedology, pathological pedology, physiopedology, laboratory pedology, testology, theoretical pedology, pedotechnics, moral pedology. The scholar's methodological work “Choosing an Occupation. Practical Guide for School and Home” became the generalization of M. Baznyk's pedological views, where the principles and directions of studying a student by a teacher and the method of drawing up the character reference of the student based on the study of his mental and physical qualities were given in detail. It has been substantiated that the relevance of M. Baznyk's creative work was conditioned by a productive combination of a talented researcher and experienced teacher-practitioner in his person. Brief biographical information about the pedagogue, the scheme of the student's character reference, the requirements to the character reference have been presented.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherТернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюкаuk_UA
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка;-
dc.subjectМихайло Базникuk_UA
dc.subjectпедологіяuk_UA
dc.subjectструктура педологіїuk_UA
dc.subjectвивчення учняuk_UA
dc.subjectхарактеристика учняuk_UA
dc.subjectметодика складання характеристикиuk_UA
dc.subjectМихаил Базникuk_UA
dc.subjectпедологияuk_UA
dc.subjectструктура педологииuk_UA
dc.subjectизучение ученикаuk_UA
dc.subjectхарактеристика ученикаuk_UA
dc.subjectметодика составления характеристикиuk_UA
dc.subjectMikhailo Baznykuk_UA
dc.subjectpedologyuk_UA
dc.subjectthe structure of pedologyuk_UA
dc.subjectstudy of a studentuk_UA
dc.subjectstudent's character referenceuk_UA
dc.subjectthe method of drawing up a character referenceuk_UA
dc.titleМихайло Базник – педолог, автор оригінальної методики складання характеристики учняuk_UA
dc.title.alternativeМихаил Базник – педолог, автор оригинальной методики составления характеристики ученикаuk_UA
dc.title.alternativeMIKHAILO BAZNYK – A PEDOLOGIST, THE AUTHOR OF THE ORIGINAL METHOD OF A STUDENT'S CHARACTER REFERENCE COMPOSITIONuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2019, № 1

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
1Mikhno.pdf128,02 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.