Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13247
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorКравець, Володимир Петрович-
dc.date.accessioned2020-01-22T09:26:03Z-
dc.date.available2020-01-22T09:26:03Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationКравець В. Генеза ідей сексуальної педагогіки у вітчизняній гуманітарній спадщині // Наукові записки Національного університету "Острозька академія". Сер. Гендерні дослідження. Острог : Нац. ун-т "Острозька академія", 2017. Вип. 3. С. 71-81.uk_UA
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13247-
dc.description.abstractПроблеми сексуальної соціалізації дітей, сексуальної просвіти та виховання, статевого питання розглянуто у історико-педагогічному ракурсі. Висвітлюються основні шляхи вирішення проблеми сексуального виховання у теоретичних працях та практичній діяльності педагогів ХХ століття. Аналізуються різні напрямки в розробці проблеми сексуальної соціалізації. Визначено провідні тенденції періодів становлення сексуальної педагогіки. З’ясовано особливості сексуальної соціалізації в українській педагогіці та шкільній практиці в роки незалежності України.uk_UA
dc.description.abstractThe problem of sexual socialization of children, sexual education and sexual question in the historical and pedagogical perspective are examined. The key ways of solving the problem of sex education in theoretical works and practical activities of pedagogues of XX century are indicated. Different tendencies in the solution of the problem of sexual socialization (social and pedagogical, psychoanalytic, anthropological, medical and hygiene, Christian and orthodox) are emphasized. The periods of development of sexual pedagogy are determined, their major tendencies and the impact of Soviet totalitarianism are grounded. Problems of sexual development and sex education of children and teenagers in the work «Sketches of the child’s sexuality» written by P. Blonskyi, works of Russian (A. Zalkind, Ie. Lozynskyi) and Ukrainian (H. Vashchenko) pedagogues are analysed. The pedagogic views of А. Makarenko and V. Sukhomlynskyi on the problem of sexual socialization of children and youth are represented. The neglect of the problem of sexual education of children in postwar school and hypocrisy of Soviet discourse about sexuality are emphasized. The peculiarities of sexual socialization in the Ukrainian pedagogy and school practice during Ukraine’s independence are found out. Problem areas of modern sexual pedagogy (conceptual apparatus, age-specific parameter, the leading social institution, content parameter, methodical parameter) are described. In the conclusion author mentioned that sexual socialization includes issues of education and upbringing. The challenge of time is the development of sexual pedagogy as a social and pedagogical problem.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherНаціональний університет "Острозька академія"uk_UA
dc.relation.ispartofseriesГендерні дослідження;-
dc.subjectсексуальна педагогікаuk_UA
dc.subjectсексуальна соціалізаціяuk_UA
dc.subjectстатеве питанняuk_UA
dc.subjectсексуальна просвіта та виховання дітейuk_UA
dc.subjectпедагогічна наукаuk_UA
dc.subjectsexual pedagogyuk_UA
dc.subjectsexual socializationuk_UA
dc.subjectsexual questionuk_UA
dc.subjectsexual education of childrenuk_UA
dc.subjectpedagogical scienceuk_UA
dc.titleГенеза ідей сексуальної педагогіки у вітчизняній гуманітарній спадщиніuk_UA
dc.title.alternativeGENESIS OF IDEAS OF SEXUAL PEDAGOGY IN THE DOMESTIC HUMANITARIAN HERITAGEuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Статті

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Kravets_nznuoagend.pdf328,74 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.