Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13313
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorМешко, Галина Михайлівна-
dc.contributor.authorМешко, Олександр Іванович-
dc.date.accessioned2020-01-27T12:50:51Z-
dc.date.available2020-01-27T12:50:51Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationМешко Г. М., Мешко О. І. Антистресові саногенні психотехнології в координатах підготовки майбутніх учителів до здоров’ятворчої діяльності // Педагогічний альманах: збірник наукових праць. Херсон : Херсонська академія неперервної освіти, 2019. Вип. 41. С. 112-119uk_UA
dc.identifier.issn2616-5597-
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13313-
dc.description.abstractСтаття присвячена дослідженню ролі антистресових саногенних технологій у здоров’ятворчій діяльності педагога. На основі аналізу психолого-педагогічної літератури з’ясовано сутність саногенного мислення як технології психологічної культури саморегуляції та психологічної підтримки професійного здоров’я фахівців систем «людина-людина». Представлено професійно-значущі складники саногенного мислення: психогігієнічний складник (психогігієнічне мислення) та суто психологічний складник (позитивне мислення). Визначено аспекти реалізації інтегративної технології підготовки майбутніх учителів до збереження і зміцнення професійного здоров’я: акмеологічні технології навчання та психоконсультування, технології ігромоделювання, технології розвитку аутопсихологічної компетентності, а також «тонкі» методи цілеспрямованого психологічного впливу на мотиваційну сферу особистості студента, що дають змогу керувати його здоров’ятворчою діяльністю. Представлено комплекс різноманітних методів роботи, що спрямовується на розвиток внутрішніх психічних сил майбутнього вчителя, його суб’єктності, послаблення психічного напруження, формування саногенного мислення, гармонізацію його внутрішнього світу, що використовувалися як у процесі вивчення психолого-педагогічних дисциплін, так і в діяльності груп активного соціально-психологічного навчання.uk_UA
dc.description.abstractThe article is devoted to the study of the problem of preparing future teachers for the preservation and strengthening of professional health, the role of antistress sanogenetic technologies in teacher’s health and creative activity. On the basis of the analysis of psychological and pedagogical literature, the essence of sanogenetic thinking as a technology of psychological culture of self-regulation and psychological support of specialists’ professional health of man-man systems has been defined. The professional-significant components of sanogenetic thinking have been presented: a psycho-hygienic component (psycho-hygienic thinking) and a purely psychological component (positive thinking, which is closely connected with self-acceptance and acceptance of others, positivity of self-conception). The aspects of implementation of integrative technology for preparing future teachers for the preservation and strengthening of professional health have been defined: acmeological technologies of training and psycho-consulting, technologies of play patterning, technologies of auto-psychological competence development, as well as «subtle» methods of purposeful psychological influence on the motivational sphere of student’s personality, allowing to control their health and creative activity (method of «strengthening the dominant motives», the method of «discreditation», the method of «sensemaking», the method of «conversion», the method of «generation of motives»). The complex of various methods of work, aimed at the development of future teacher’s internal psychic forces, his/her subjectivity, weakening of mental tension, the formation of sanogenetic thinking, harmonization of his/her inner world, has been presented: role-playing games, solving pedagogical tasks with elements of dramatization, case study methods; psychological performances, psychological games, exercises, special psychological methods, discussions, parables, development of «Instruction booklet» for a future teacher», etc., used both in the process of studying psychological and pedagogical disciplines, and in the activities of groups of active social and psychological training. The prospects of further scientific researches in the aspect of preparing future teachers for health and creative activity have been determined: research of the problem of formation of constructive coping strategies of future teachers, increase of the level of teachers’ professional stress resistance.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherХерсонська академія неперервної освітиuk_UA
dc.subjectпрофесійне здоров’яuk_UA
dc.subjectзбереження і зміцнення професійного здоров’яuk_UA
dc.subjectздоров’ятворча діяльністьuk_UA
dc.subjectсаногенне мисленняuk_UA
dc.subjectантистресові саногенні психотехнологіїuk_UA
dc.subjectмайбутні вчителіuk_UA
dc.subjectprofessional healthuk_UA
dc.subjectpreservation and strengthening of professional healthuk_UA
dc.subjecthealth and creative activityuk_UA
dc.subjectsanogenetic thinkinguk_UA
dc.subjectantistress sanogenetic psychotechnologiesuk_UA
dc.subjectfuture teachersuk_UA
dc.titleАнтистресові саногенні психотехнології в координатах підготовки майбутніх учителів до здоров’ятворчої діяльностіuk_UA
dc.title.alternativeAntistress sanogenetic psychotechnologies in coordinates for preparing future teachers to health activitiesuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Статті

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Meshko_Antistress_sanogenetic.pdf5,43 MBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.