Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13372
Title: Методологічні основи дослідження системи освіти
Other Titles: METHODOLOGICAL BASES OF RESEARCH OF THE EDUCATION SYSTEM
Authors: Гевко, Ігор Васильович
Bibliographic description (Ukraine): Гевко І. В. Методологічні основи дослідження системи освіти // Вісник Черкаського університету. Педагогічні науки. Черкаси, 2018. Випуск № 2. С. 20–28.
Issue Date: 2018
Keywords: система освіти
соціальна сфера
регіон
освіта
галузь знань
освітній пункт
регіон
education system
social sphere
region
education
branch of knowledge
educational point
region
Abstract: Запропонована робота присвячена аналізу просторової-часової та функціональної структури системи освіти, як однієї з найбільш розвинутих регіональних освітніх підсистем нашої держави. В статті розглянуті теоретико-методичні основи дослідження системи освіти, визначено та обґрунтовано дію чинників, що впливають на формування та функціонування системи освіти регіону. Сучасне українське суспільство переживає достатньо суттєві зміни під впливом світових глобалізаційних процесів, формуючи основи інформаційного суспільства. Важливою умовою його розбудови є перехід до стійкого розвитку, основою якого є формування інтелектуального потенціалу соціуму, що неможливе без розбудови якісно нового рівня системи освіти у відповідності до вимог єдиного світового освітнього простору. В статті наголошується, що освіта впливає на всі без виключення рівні організації макросоціальної системи: суспільство, державу, окремі інститути особистості – на всі її структурні елементи. Жоден державний або соціальний інститут не може ефективно функціонувати без кваліфікованих кадрів та інновацій.
The desire of highly developed countries to build an information society, which is the next stage in the development of post-industrial civilization, urges them to devote considerable attention to the development of intellectual branches of the social sphere - education and science, which today have become a key link and the most effective resource for the development of society. The education system is an important resource for the further development of any society, including the information, to which the Ukrainian state also seeks. Purpose. The purpose of the paper is to consider the theoretical and methodological foundations of the study of the education system, to determine and justify the effect of factors influencing the formation and functioning of the educational system. Methods.The general scientific methods were used in this work: comparison, generalization, analysis and synthesis. The paper uses computer methods for processing and visualization of research results using the Microsoft Office software package. Results.The article deals with the theoretical and methodological foundations of the study of the education system, the factors influencing the formation and functioning of the education system of the region are determined and grounded. It is proved that education affects all without exception the level of organization of the macro-social system: society, state, individual institutes of personality - on all its structural elements. No state or social institution can function effectively without skilled personnel and innovations. The scientific novelty of the research The analysis of the spatial-temporal and functional structure of the education system as one of the most advanced regional educational subsystems of our state has been carried out. Conclusions. The education system can be characterized as a complex, open, hierarchical, multilevel, universal system that dynamically develops and represents a set of institutions of education of different levels, types and forms of ownership, and institutions of their services, which interact within a certain educational space and form a united population of the population, the integrity of which is provided by direct and reverse information links, flows of substances and energy.
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13372
ISSN: 2076-586X
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
HFV 8.pdf336,81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.