Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13405
Title: Інклюзивна освіта в Україні: сучасний стан та проблеми розвитку
Other Titles: Инклюзивное образование в Украине: современное состояние и проблемы развития
Inclusive education in Ukraine: current state and problems of development
Authors: Гевко, Ігор Васильович
Bibliographic description (Ukraine): Гевко І. В. Інклюзивна освіта в Україні: сучасний стан та проблеми розвитку // Науковий вісник Миколаївського національного університету ім. В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки . Миколаїв, МНУ ім. В. О. Сухомлинського, 2019. № 1(64). С. 52–58.
Issue Date: 2019
Publisher: МНУ ім. В. О. Сухомлинського
Keywords: інклюзія
інклюзивна освіта
соціальна інтеграція
інтеграція
гуманізація освіти
инклюзия
инклюзивное образование
социальная интеграция
интеграция
гуманизация образования
inclusiveness
inclusive education
social integration
integration
humanization of education
Abstract: Протягом багатьох десятиліть у фокусі численних зарубіжних науково-педагогічних дискусій знаходяться проблеми пошуку ефективних стратегій практичної реалізації теоретичних підстав інклюзії. У статті зазначено, що існує гостра необхідність розробки і проектування змін в системі освіти, в тому числі в професійній готовності вчителів до роботи в інклюзивної школи. У статті проаналізована су- часна нормативно-правова база щодо розвитку інклюзивної освіти в Україні. У статті розкрито базові поняття інклюзивної освіти, а саме: «інклюзія», «інклюзивна освіта»; охарактеризовано моделі соціальної політики провідних країн світу; досліджено зарубіжний і вітчизняний досвід впровадження інтегрованого та інклюзивного навчання у закладах освіти; доведено значущість інклюзивного підходу для реалізації концепції інклюзивної освіти.
В течение многих десятилетий в фокусе многочисленных зарубежных научно-педагогических дискуссий находятся проблемы поиска эффективных стратегий практической реализации теоретических оснований инклюзии. В статье указано, что существует острая необходимость разработки и проектирования изменений в системе образования, в том числе в профессиональной готовности учителей к работе в инклюзивной школе. В статье проанализирована современная нормативно-правовая база развития инклюзивного образования в Украинии. В статье раскрыто базовые понятия инклюзивного образования, а именно: «инклюзия», «инклюзивное образование», охарактеризованы модели социальной политики ведущих стран мира, исследован зарубежный и отечественный опыт внедрения интегрированного и инклюзивного обучения в учреждениях образования, доказана значимость инклюзивного подхода для реализации концепции инклюзивного образования. Вовлечение детей с особыми потребностями в общие образовательные учреждения предусматривает специализированную коррекционную помощь и психологическую поддержку, задачей которых является контроль за развитием ребенка, успешность его обучения, оказания помощи в решении проблем адаптации в среде здоровых сверстников. Осмысление реалий отечественной инклюзии на основе анализа теоретикометодологичних основ мировой образовательной интеграции должно помочь корректировке отечественных интеграционных процессов, преодолению сделанных ошибок и их предупрежде- ния в перспективе. В статье отмечается, что при решении специфических задач в учебном заведении необходимо учитывать несколько тесно взаимосвязанные факторы: просмотр содержания и методов высшего образования для подготовки педагогов к работе в инклюзивных заведениях, учитывает своеобразие реализации образовательной парадигмы, ориентированной на познание и учет индивидуальных потребностей особенных учеников в зависимости от возраста, характера, степени нарушения; необходимость поддержания высокого уровня преподавания, что определяет поиски «собственного стиля» преподавания, который должен характеризоваться высоким профессионализмом и индивидуальным подходом к каждому студенту, использование интерактивных форм обучения, позволит уже с самого начала обучения приобщить студентов к практической деятельности в рамках инклюзивного образования.
For many decades, in the focus of numerous foreign scientific and pedagogical discussions, there are problems finding effective strategies for the practical implementation of the theoretical basis for inclusion. The article states that there is an urgent need to develop and design changes in the education system, including the professional readiness of teachers to work in an inclusive school. The article analyzes the current legal and regulatory framework for the development of inclusive education in Ukraine. The article reveals the basic concepts of inclusive education, namely: “inclusion”, “inclusive education”, describes the social policy models of the leading countries of the world, studies foreign and domestic experience in introducing integrated and inclusive education in educational institutions, proves the importance of an inclusive approach to implementation of the concept of inclusive education. Involving children with special needs in general educational institutions provides specialized remedial assistance and psychological support, the task of which is to monitor the development of the child, the success of his or her education, and assist in solving problems of adaptation in the environment of healthy peers. Understanding the realities of domestic inclusion on the basis of an analysis of the theoretical and methodological foundations of world educational integration should help the adjustment of domestic integration processes, overcoming the mistakes made and their prevention in the future. The article notes that when solving specific problems in an educational institution, several closely interrelated factors need to be considered: viewing the content and methods of higher education to prepare teachers for work in inclusive institutions, takes into account the peculiarity of the realization of the educational paradigm oriented to the knowledge and consideration of the individual needs of special students in depending on age, nature, degree of violation; the need to maintain a high level of teaching that determines the search for «own style» of teaching, which should be characterized by high professionalism and individual approach to each student, the use of interactive forms of learning, will allow from the outset to involve training students for practice within inclusive education.
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13405
ISSN: 2518-7813
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
HFV 16_Hevko.pdf930,37 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.