Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13454
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorУдич, Зоряна Ігорівна-
dc.date.accessioned2020-02-11T07:51:36Z-
dc.date.available2020-02-11T07:51:36Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationУдич З. Соціально-педагогічний супровід батьків дітей із особливими потребами в системі загальної середньої освіти // Aesthetics and ethics of pedagogical action : collection of scientific papers. Kyiv ; Poltava, 2015. P. 165-180uk_UA
dc.identifier.issn2226-4051-
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13454-
dc.description.abstractУ статті акцентовано увагу на інклюзивній освіті як одному із пріоритетних напрямків розвитку освітньої галузі, що задекларовано у законодавстві України; розроблено модель супроводу батьків учня з особливими потребами в умовах інклюзивної освіти, для ефективності реалізації якої необхідно створити певні умови, що представлені в моделі; визначено мету та завдання соціально-педагогічного супроводу батьків учня з особливими потребами; розглядаються основні складові запропонованої моделі: напрями, етапи, групи методів супроводу; охарактеризовано типи сприйняття батьками порушення у дитини; визначено стилі виховання та спілкування у сім'ях з дітьми із особливими потребами; з’ясовано тактики роботи з батьками і очікувані результати їх соціально-педагогічного супроводу; окреслені проблеми і перспективи подальшого дослідження.uk_UA
dc.description.abstractВ статье акцентировано внимание на инклюзивном образовании как одном из приоритетных направлений развития образования Украины, что задекларировано в законодательстве Украины; разработана модель сопровождения родителей ученика с особыми потребностями в условиях инклюзивного образования, для эффективности реализации которой необходимо создать определенные условия, представленные в модели; определены цели и задачи социально-педагогического сопровождения родителей ученика с особыми потребностями; рассматриваются основные составляющие разработанной модели: направления, этапы, группы методов сопровождения; охарактеризованы типы восприятия родителями нарушения у ребенка; определено стили воспитания и общения в семьях с детьми с особыми потребностями; выяснено тактики работы с родителями и ожидаемые результаты их социально-педагогического сопровождения; очерченные проблемы и перспективы дальнейшего исследования.uk_UA
dc.description.abstractUkraine is experiencing the reformation of education meaning equal opportunities for student development regardless what their status is. More specifically, inclusive classes are to be opened on the basis of secondary schools to cater for special need students – those having congenital or acquired defects of psychophysical development. Thus, the article focuses on inclusive education as one of priority trends of education development as enshrined in the Ukrainian legislation; defines one of conditions required to introduce inclusive education: the students with special needs have to be accompanied by their parents. With this in mind, a model is developed that calls for certain conditions for its effective implementation. The conditions are also described in this model. In addition, the purpose and tasks of social and pedagogical accompaniment of students with special needs by their parents are determined; the key components of the model are studied: trends (motivational, correctional, informational, psychological, preventive, design (adaptive) as well as stages (preparatory, contact, diagnostic, modeling, activity, and reflexive), accompaniment principles (purposefulness, family priority, individual approach, concordance of actions, flexibility, transparency, confidentiality, availability, complexity, continuity, partnership, and variety), and methods for such accompaniment are suggested (social, psychological, and pedagogical). Since the major role in parent interaction is played by objective diagnostics of the student’s family development status, the article also dwells on the family’s welfare, types of parental perception of the child’s physical or mental disability, dominant styles of their child’s upbringing and communication in the families where children with special needs are raised. Finally, the strategies of working with parents and anticipated results of their social and pedagogical accompaniment are discussed, and the problems and prospects of further research are outlined.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.subjectінклюзивна освітаuk_UA
dc.subjectучні з особливими потребамиuk_UA
dc.subjectсоціально-педагогічний супровідuk_UA
dc.subjectпедагогічна компетентністьuk_UA
dc.subjectтипи сприйняття батькам порушень у розвитку дитиниuk_UA
dc.subjectстилі сімейного вихованняuk_UA
dc.subjectметоди супроводуuk_UA
dc.subjectетапи залучення і співпраці школи з батькамиuk_UA
dc.subjectинклюзивное образованиеuk_UA
dc.subjectученики с особыми потребностямиuk_UA
dc.subjectсоциально-педагогическое сопровождениеuk_UA
dc.subjectпедагогическая компетентностьuk_UA
dc.subjectвосприятия родителям нарушений в развитии ребенкаuk_UA
dc.subjectстили семейного воспитанияuk_UA
dc.subjectметоды сопровожденияuk_UA
dc.subjectэтапы привлечения и сотрудничества школы с родителямиuk_UA
dc.subjectinclusive educationuk_UA
dc.subjectstudents with special needsuk_UA
dc.subjectocial and pedagogical guidanceuk_UA
dc.subjectpedagogical competenceuk_UA
dc.subjectparental perception of the child’s development disabilitiesuk_UA
dc.subjectstyles of upbringinguk_UA
dc.subjectmethods of accompanimentuk_UA
dc.subjectstages of involvement and parent-school interactionuk_UA
dc.titleСоціально-педагогічний супровід батьків дітей із особливими потребами в системі загальної середньої освітиuk_UA
dc.title.alternativeСоциально-педагогическое сопровождение родителей детей с особыми потребностями в системе общего среднего образованияuk_UA
dc.title.alternativeSocio-pedagogical support parents of children with special needs in general secondary educationuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Статті

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Uduch_30.pdf21,55 MBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.