Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13475
Назва: Становлення і розвиток початкової освіти в Херсонській губернії (1803–1917 рр.)
Інші назви: Становление и развитие начального образования в Херсонской губернии (1803–1917 гг.)
Formation and development of elementary education in the Kherson province (1803rd–1917th)
Автори: Щетина, Тетяна Павлівна
Shchetyna, T. P.
Бібліографічний опис: Щетина Т. П. Становлення і розвиток початкової освіти в Херсонській губернії (1803–1917 рр.) : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2019. 270 с.
Дата публікації: 2019
Ключові слова: початкова освіта
Херсонська губернія
культурно-освітній розвиток
регіональні особливості організації навчання
мережа закладів початкової освіти Херсонської губернії
нацменшини
начальное образование
Херсонская губерния
культурно-образовательное развитие
региональные особенности организации обучения
сеть заведений начального образования Херсонской губернии
нацменьшинства
elementary education
Kherson province
ultural and educational development
regional peculiarities of educational organization
network of institutions of primary education in Kherson province
national minorities
Короткий огляд (реферат): У дисертації на основі цілісного ретроспективного аналізу досліджено становлення та розвиток початкової освіти в Херсонській губернії у ХІХ – на поч. ХХ ст. Обґрунтовано періодизацію розвитку початкової освіти в Херсонській губернії у 1803 – 1917 рр. та визначено основні характеристики кожного періоду: І період – становлення державної системи освіти (1803 – 1832) – поступове формування мережі закладів початкової освіти (державних і приватних, змішаних, для хлопців і дівчат, національних); ІІ період – акумуляційний (1832 – 1864) – збагачення досвіду функціонування навчальних закладів початкової освіти різних типів; ІІІ період – реформаторський (1864 – 1896) – переформатування початкової освіти на новій нормативній базі; ІV період – перетворювальний (1896 – 1917) – насадження у південних землях «російської народної школи». Виявлено конструктивні ідеї науковців і педагогів-практиків у функціонуванні початкової освіти упродовж 1803 – 1917 рр. і окреслено перспективи їх використання у сучасних українських школах першого ступеня.
В диссертации на основе целостного ретроспективного анализа исследованы становление и развитие начального образования в Херсонской губернии в ХІХ – нач. ХХ ст. Обоснованно периодизацию развития начального образования в Херсонской губернии периода 1803 – 1917 гг. и определены основные характеристики каждого периода: I период – становление государственной системы образования (1803 – 1832) – постепенное формирование сети учреждений начального образования (государственных и частных, смешанных, для ребят, национальных); II период – аккумуляционный (1832 – 1864) – обогащение опыта функционирования учебных заведений начального образования различных типов; III период – реформаторский (1864 – 1896) – переформатирование начального образования на новой нормативной базе; IV период – преобразовательный (1896 – 1917) – насаждения в южных землях «русской народной школы»; Выявлено конструктивные идеи учёных и педагогов-практиков в функционировании начального образования в течение 1803 – 1917 гг. И намечены перспективы их использования в современных украинских школах первой ступени.
The dissertation is based on a comprehensive retrospective analysis of the formation and development of primary education in Kherson province. The periodization of the development of elementary education in the Kherson province of 1803rd – 1917th is substantiated and the main characteristics of each period are determined: The first period – formation of the state education system (1803rd – 1832nd) – gradual formation of a network of elementary education institutions (public and private, mixed, for boys and girls, national); II period – the accumulation (1832nd – 1864th) – enrichment of experience of functioning of educational institutions of primary education of different types; III period – reformatory (1864th – 1896th) – reformatting of elementary education on the new normative base; IV period – transformation (1896th – 1917th) – planting in the southern lands of the «Russian People`s School». It is established that, due to the number and observance of educational and cultural and religious traditions, German, Jewish, Karaite colonists created their own schools, which significantly influenced the development of primary education in the province. The list of educational subjects, religious orientation of education, peculiarities of girls` education, organization of educational process, permission to study for children of other nationalities in their schools and more are indicated.In the course of the research it was found out that the initial education in Kherson province in the period 1803rd – 1864th could be obtained in the church-parish rural schools; parish schools; public schools, literacy schools, Sunday schools for adults, county schools; gymnasiums and high schools; national schools; military educational institutions; private educational institutions and charitable educational institutions. Wealthy children were educated with the help of governors and home teachers. Primary education in the province was implemented by the following educational institutions in 1864th – 1917th: parish schools, diocesan schools, literacy schools, zemsky`s schools, elementary schools, public schools, national schools, gymnasiums (grades 1–4) and high schools, private schools , military schools. The provisions on the influence of sociopolitical and socioeconomic conditions of the province development on the organizational and pedagogical foundations of the functioning of primary education have been clarified. Among the problems of the functioning of primary education in the Kherson province on the designated chronological segment are: lack of teachers, especially in secular schools; class character of education; setting up a strict supervisory system for students and teachers; resolution of corporal punishment; paid education; insufficient level of public funding. The following construct was identified: creation of the scientific basis of the public school; introduction of clear reporting of educational institutions, which should be accessible to the public through printing on the pages of the Circular; the introduction of competitive recruitment of teachers and compulsory teaching practice at the end of the school year; opening of adult schools; introduction of "repetitive" schools; conducting social performances at the school theater; establishment of national educational organizations; start-up at labor museum schools, organization of field trips; conducting exhibitions of student work and holidays; use of the robinsonade game method. The productive ideas of the historical and pedagogical experience of the formation and development of primary education in Kherson province in 1803rd – 1917th have been identified, which should be considered in the modern reformation of the national education system: taking into account regional peculiarities; the decisive role of economic support for any transformation in education (philanthropy, charitable foundations); active participation of the community in the functioning of educational institutions (creation of new public-pedagogical movements); awareness of teachers and students of educational institutions of the historical laws of the development of education (teaching special courses in the history of pedagogy).
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13475
Розташовується у зібраннях:Педагогічні науки

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Dis_Shchetyn.pdf5,3 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.