Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13829
Назва: Комунікативно-прагматичні параметри мотивності як аспекту змістової організації тексту
Інші назви: Communicative and Pragmatic Parametres of Motiveness as the Aspect of Content Organization of the Text
Автори: Заоборна, Марія Степанівна
Бібліографічний опис: Заоборна М. С. Комунікативно-прагматичні параметри мотивності як аспекту змістової організації тексту // Лінгвістичні дослідження : збірник наукових праць Харківського національного педагогічного університету ім. Г. С. Сковороди. Харків, 2018. Вип. 48. С.153-161.
Дата публікації: 2018
Видавництво: Харківський національний педагогічний університет ім. Г. С. Сковороди
Ключові слова: текст
змістова організація тексту
наративна складова тексту
діалогова складова тексту
мотивність
мотив
мотивна структура
феноменологічний мотив
акціональний мотив
комунікативний смисл
text
content organization of the text
narrative component of the text
dialogue component of the text
motiveness
motive
motive structure
phenomenological motive
actional motive
communicative sense
Короткий огляд (реферат): Апробовано застосування інтердисциплінарного поняття мотиву в площині лінгвістики тексту й практики лінгвістичного аналізу художнього тексту. Окреслено мотивність як ієрархічну структуру феноменологічних та акціональних мотивів, що актуалізуються в змістовій організації наративної та діалогової складових художнього тексту. Осмислено зв'язок мотивності з текстовою категорією «людина» та сферою текстових комунікативних смислів. Відстежено механізми імплантації мотивів у семантичний простір тексту, виявлено лінгвальні сигнали їх реалізації.
The article concentrates on the realization of the phenomenon of motiveness in the content organization of the text in the vein of communicative and pragmatic approach to its investigation. The topicality of singling out and researching motiveness in the scope of text linguistics is related to the anthropic nature of this phenomenon, which is supposed to give a possibility under a new way of thinking to present two dimensions of the representation of a human being in the text – as a subject of text creation and as an object of depicting. The goal of the article is to substantiate the relevance of motiveness to text linguistics. According to the goal, the following tasks have been set: to analyze the phenomenon of motiveness in connection to the interdisciplinary notion of a motive; to outline the approaches to understanding motive and motiveness in the scope of linguistics; to define language signs of realization of motiveness in the content organization of the text in the novel by Bohdan Boichuk “Alipii the II and his fiancée”. The result of research is: the outline of motiveness with its hierarchical structure of phenomenological and actional motives, which are actualized in the content organization of narration and dialogue components of the text; coordination of motives character with realization in the fictional world of a literary text the images of the author and the heroes; tracing mechanisms of motive implantation in the semantic space of the text; substantiation of the connection between motiveness and the sphere of communicative meanings of the text. On the basis of this there seems to be necessary to analyze different types of the text to give motiveness a specific status in the system of text units and categories.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13829
ISSN: 2312-0665
2312-7546
Розташовується у зібраннях:Статті

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
zaoborna_ling_doslig.pdf171,34 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.