Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/14111
Title: Експериментальний метод навчання фізики в класах суспільно-гуманітарного напряму
Other Titles: Экспериментальный метод обучения физике в классах гуманитарного профиля
The experimental method of teaching physics to the classes with socialhumanitarian bias
Authors: Федчишин, Ольга Михайлівна
Bibliographic description (Ukraine): Федчишин О. М. Експериментальний метод навчання фізики в класах суспільно-гуманітарного напряму // Наукові записки [Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова]. Сер. Педагогічні та історичні науки : [збірник наукових статей]. Київ : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2015. Вип. СXХV (125). С. 146-154.
Issue Date: 2015
Publisher: НПУ ім. М. П. Драгоманова
Keywords: експериментальний метод навчання
навчально-пізнавальна діяльність
суспільно-гуманітарний напрям
экспериментальный метод обучения
учебно-познавательная деятельность
классы гуманитарного профиля
experimental teaching approach
learning and educational activity
socialhumanitarian bias
Series/Report no.: Педагогічні та історичні науки;
Abstract: У статті розглядається процес реалізації експериментального методу навчання фізики в класах суспільно-гуманітарного напряму з урахуванням особливостей навчально-пізнавальної діяльності учнів класів суспільно-гуманітарного напряму. Окреслено вимоги до системи шкільного фізичного експерименту у сучасних умовах викладання фізики, визначено специфіку навчально-пізнавальної діяльності учнів, яка зумовлює особливості реалізації експериментального методу навчання фізики у класах суспільно-гуманітарного напряму і має бути врахована при побудові методичної системи використання фізичного експерименту в умовах профільного навчання. Виділено фактори, які зумовлюють доцільність використання експериментального методу навчання, що реалізується у різних видах фізичного експерименту у навчальній діяльності учнів класів суспільно-гуманітарного напряму. Виділено специфічні цілі навчання фізики та показники застосування фізичного експерименту в класах суспільно-гуманітарного напряму.
В статье рассматривается процесс реализации экспериментального метода обучения физике в классах с гуманитарным профилем обучения с учетом особенностей учебно-познавательной деятельности учеников. Излагаются требования к системе школьного физического эксперимента в современных условиях преподавания физики, определена специфика учебно-познавательной деятельности учеников, которая определяет особенности реализации экспериментального метода обучения физики в классах гуманитарного профиля и должны приниматься во внимание при построении методической системы использования физического эксперимента в условиях профильного обучения. Выделены факторы, которые определяют целесообразность использования экспериментального метода обучения, который реализуется в различных видах физического эксперимента в образовательной деятельности учащихся классов гумантарного профиля. Выделены специфические цели обучения физики и показатели использования физического эксперимента в классах гуманитарного профиля.
The process of implementation of the experimental approach to teaching physics in the classes with social-humanitarian bias taking into account the peculiarities of learning and educational activity of the students in the classes with social-humanitarian bias is considered in the article. The requirements for building the system of school physics experiment in modern conditions of teaching physics are outlined. The specificity of learning and educational activity of the students is defined, what stipulates the peculiarities of implementation of the experimental method of teaching physics to the students in the classes with social-humanitarian bias and should be taken into account while building the methodological system of using physics experiment in conditions of biased learning. The factors that determine the reasonability of using the experimental method of teaching, realized in different types of physics experiment in learning activity of the students in the classes with socialhumanitarian bias, are highlighted. The specific goals of teaching physics and the markers of using physics experiment in the classes with social-humanitarian bias are outlined.
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/14111
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fed_NZ_Dragomanova_2015.pdf771,99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.