Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/14492
Название: С. Крушельницька-педагог (за матеріалами спогадів)
Другие названия: С. Крушельницкая-педагог (за материалами воспоминаний)
SOLOMIA KRUSHELNYTS’KA AS A PEDAGOGUE (based on the materials of remininiscences)
Авторы: Гринчук, Ірина Павлівна
Овод, Наталія Михайлівна
Библиографическое описание: Гринчук І., Овод Н. С. Крушельницька-педагог (за матеріалами спогадів) // Молодь і ринок. Дрогобич, 2017. № 12 (155). С. 29-34.
Дата публикации: 2017
Ключевые слова: вокальне мистецтво
українські митці
С. Крушельницька
педагогічні та методичні засади
вокальное искусство
украинские деятели искусства
С. Крушельницкая
педагогические и методические основы
vocal arts
Ukrainian artists
S. Krushelnytska
the pedagogical and methodological principles
Краткий осмотр (реферат): Представлені аспекти творчої діяльності С. Крушельницької як оперної та камерної співачки світової слави. Увагу зосереджено на аналізі педагогічного і методичного досвіду С. Крушельницької як однієї з фундаторок львівської вокальної школи другої половини XX ст. на основі опублікованих рецензій, спогадів, інтерв’ю з відомими музикантами її покоління, учнями С. Крушельницької, зокрема, О. Бандрівської.
Представлены аспекты творческой деятельности С. Крушельницкой как оперной и камерной певицы мировой славы. Внимание сосредоточено на анализе педагогического и методического опыта С. Крушельницкой как одной из основательниц львовской вокальной школы второй половины XX в. на основе опубликованных рецензий, воспоминаний, интервью с известными музыкантами её поколения, учениками С. Крушельницкой, среди них – О. Бандривской.
The purpose of the article is to outline the importance of S. Krushelnytska as a teacher, successor of the best traditions of the Ukrainian singing tradition, the Polish and the Italian vocal schools (due to taked lessons from V. Vysotskiy and F. Krespi). The objectives are to analyze the published reviews, memoirs and interviews with the purpose of characterizing the pedagogical and methodological experience of S. Krushelnytska as one of the founders of the Lviv vocal school. On the basis of the reviews and memoirs of her contemporaries (N. Nyzhankivskiy, V. Barvinskiy, etc.), the article analyses the role of the singer in the Ukrainian and European performing arts. The materials proves the integral phenomenon of S. Krushelnytska as an outstanding opera and chamber singer and pianist, based on the synthesis of various European vocal schools. She tried to convey her great stage and methodological experience to her students: O. Bandrovska, T. Bratnovska, O. Bilyavska, M. Duviryak, O. Schyffer, L. Yeshchenko, C. Chernet, B. Antonevych-Skrypnychuk, N. Bohdanova-Pelekhata etc. An analysis of the activity of Krushelnytska as a teacher during 1940-1944 years and further as private practice and during 1950 – 1952 as a teacher, a professor at the Lviv Conservatory was based on the memoirs of S. Lyudkevych, Y. Krykha, S. Pavlyshyn, V. Chayka, P. Karmalyuk and others, memoirs, ordered by M. Holovashchenko, P. Medvedyk (B. Antonovych, I. Lesyk, O. Bilyavska, V. Ovsiychuk etc.), have been analyzed. The school of S. Krushelnytska as a teacher (the vocal culture along with the culture of ensemble and accompaniment) became an outstanding feature of the brilliant group of pianists and teachers of the faculty of concertmastership and chamber ensemble. One of them is the Honored Artist of Ukraine, the Professor Y. Matyukha, who continued this tradition passing it to his students.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/14492
ISSN: 2308-4634
Располагается в коллекциях:Статті

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Hrynchuk_Ovod_Krushelnuczka_pedagog.pdf871,23 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.