Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/15027
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorМарач, Олександр-
dc.contributor.authorМойсіюк, Василь-
dc.date.accessioned2020-05-27T13:35:20Z-
dc.date.available2020-05-27T13:35:20Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationМарач О., Мойсіюк В. Хорові прелюди-пісні Пилипа Козицького як музично-історичний та художній матеріал // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені В. Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2019. Вип. 2(41). С. 65–72.uk_UA
dc.identifier.issn2411-3271-
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/15027-
dc.description.abstractУ статті проаналізовано риси хорового письма П. Козицького в циклі “Вісім прелюдів- пісень”. Написані у традиціях М. Леонтовича, твори П. Козицького показують нові ґрані трактування акапельного звучання як індивідуально трактованого “хорового інструменталізму”. Проаналізовані твори демонструють дві з головних образно-семантичних сфер хорового жанру в українській музиці фольклористичного напрямку. Перша сфера – це трагедійність у баладі “Ой у полі, полі світлиця стояла…”, де досягають високого рівня поетичний символізм та поліфонічність музичного розвитку, як у “Прялі” М. Леонтовича та ін. Друга сфера – дитяча колядка, що у музичному плані має коріння в прадавніх фольклорних зразках і перегукується з “Дудариком” і “Щедриком” М. Леонтовича.uk_UA
dc.description.abstractВ статье проанализированы особенности хорового письма Ф. Козицкого в цикле “Восемь прелюдий-песен”. Написанные в традициях Н. Леонтовича, произведения Ф. Козицкого показывают новые взгляды трактовки звучания как индивидуально рассматриваемого “хорового инструментализма”. Проанализированы произведения демонстрируют две из главных образно-семантических сфер хорового жанра в украинской музыке фольклористического направления. Первая сфера – это трагедийность в балладе “Ой, в поле, поле горница стояла...”, где достигают высокого уровня поэтический символизм и полифоничность музыкального развития, как в “Пряле” Н. Леонтовича и др. Вторая сфера – детская колядка, которая в музыкальном плане имеет корни в древнейших фольклорных образцах и перекликается с “Дудариком” и “Щедриком” Н. Леонтовича.uk_UA
dc.description.abstractThe article analyses the features of P. Kozytskyi’s choral letter in the cycle “Eight Preludes- Songs”. Written in the traditions of M. Leontovych, the works of P. Kozytskyi show new views on the interpretation of a capella sound as an individually interpreted “choral instrumentalism”. The works demonstrate analysed two of the main semantic spheres of the choral genre in Ukrainian folklore music. The first sphere is the tragedy in the ballad “Oh, in the field, the room was standing...”, where poetic symbolism and polyphonic musical development are attained, as in the best works of M. Leontovych, such as “Pryalya” and others. The second sphere is a baby carol, which goes back to the ancient folklore patterns in music, and resonates with M. Leontovych’s “Dudaryk” and “Shchedryk”. The Eight Prelude Songs cycle by P. Kozytskyi is a collection of pearls of Ukrainian choral music. The purpose of the article is to outline the characteristic features of the works of the choral cycle “Eight Preludes-Songs” by P. Kozytskyi in musical-historical and artistic aspects on the example of selected works. Written as a tribute to the memory of M. Leontovych, this artistic material is set out in the mentioned traditions of musical folklore and “choral instrumentalism” of the Master, and bears the mark of the best modernist quest of the time. P. Kozytskyi’s style in the early 1920’s has quite different incarnations and actively evolves, which M. Yurchenko traces on the example of spiritual works: in the early compositions (1910’s) the influence of the “Petersburg style” is felt, as early as in the 20th. in those years avant-garde features, connected with intense imagery, bold conflicting comparisons, a peculiar mode sphere with natural reversals, harmony with harmless consonants, rare-life doubles, tolerant dissonances, impositions, livings, interferences, are clearly manifested. The musical compositions of the cycle are polyphonic miniatures on folk-song basis, created in continuation of M. Leontovych’s method. The latter, according to P. Kozytskyi, is based on “choral instrumentation” – the interpretation of choral parts as instrumental, which provides the “song soul” with a special colour and richness of the choral palette, in which the choir is a “magic lantern" designed to set the meaning of the song, that is, to be the newest means of creating artistic and emotional expression. Written in the traditions of the contemporary M. Leontovych, a few years after the death of the artist, P. Kozytskyi’s works show new views on the interpretation of acapella sound, above all as individually interpreted “choral instrumentalism”. As a result of the conducted research, we come to the conclusion about the innovative features of P. Kozytskyi’s choral letter in the series “Eight Preludes-Songs”. Written in the traditions of the contemporary M. Leontovych, a few years after the artist’s death, P. Kozytskyi’s works show new facets of the acapella sound, above all as individually interpreted “choral instrumentalism”.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherТНПУ ім. В. Гнатюкаuk_UA
dc.relation.ispartofseriesМистецтвознавство;-
dc.subjectукраїнська хорова музикаuk_UA
dc.subjectукраїнська хорова культураuk_UA
dc.subject“розстріляне відродження”uk_UA
dc.subjectпрелюди-пісніuk_UA
dc.subjectобразно-семантична сфераuk_UA
dc.subjectПилип Козицькийuk_UA
dc.subjectукраинская хоровая музыкаuk_UA
dc.subjectукраинская хоровая культураuk_UA
dc.subject“расстрелянное возрождение”uk_UA
dc.subjectпрелюды-песниuk_UA
dc.subjectобразно-семантическая сфераuk_UA
dc.subjectФилипп Козицкийuk_UA
dc.subjectUkrainian choral musicuk_UA
dc.subjectUkrainian choral cultureuk_UA
dc.subject“shot rebirth”uk_UA
dc.subjectpreludes-songsuk_UA
dc.subjectfiguratively-semantic sphereuk_UA
dc.subjectPylyp Kozytskyiuk_UA
dc.titleХорові прелюди-пісні Пилипа Козицького як музично-історичний та художній матеріалuk_UA
dc.title.alternativeХоровые прелюды-песни Филиппа Козицкого как музыкально-исторический и художественный материалuk_UA
dc.title.alternativeTHE CHOIRS PRELUDES-SONGS BY PYLYP KOZYTSKYI AS MUSICAL-HISTORICAL AND ARTISTIC MATERIALuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. 2019. № 2

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Marach_Moisiiuk.pdf183,65 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.