Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/15097
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorКалугін, Олег-
dc.date.accessioned2020-06-01T06:29:22Z-
dc.date.available2020-06-01T06:29:22Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationКалугін О. Початки викладання археології та історії первісного суспільства у Харківському імператорському університеті (1805–1920 рр.) // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені В. Гнатюка. Сер. Історія. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2019. Вип. 1. С. 25–35.uk_UA
dc.identifier.issn2307-7778-
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/15097-
dc.descriptionDOI : 10.2518/2307-7778.19.01.03uk_UA
dc.description.abstractМета дослідження – простежити початки викладання елементів археології та історії первісного суспільства та їх становлення як окремої дисципліни в університетських навчальних курсах упродовж 1805–1920 рр. Методологія дослідження базується на принципах історизму, системності, науковості, верифікації авторської об’єктивності, а також на використанні загальнонаукових (аналіз, синтез, узагальнення) та спеціально-історичних (історико-типологічний, історико-системний) методів. Наукова новизна полягає у тому, що вперше в українській історіографії розглянуто зародження і розвиток історії первісного суспільства та археології в Харківському університеті як навчальних дисциплін в контексті освітнього процесу. Висновки. У ХІХ ст. спеціалізованої кафедри для викладання археології та історії первісного суспільства створено не було і таких окремих навчальних курсів не існувало. Зазначено, що яскраві зміни стосовно викладання археології прослідковуються у 80-х рр. ХІХ ст., що пов’язано з якісними нововведеннями у самій археологічній науці. Але у цей період спеціалізованих курсів з археології та первісної історії викладати так і не почали. Кардинальні зміни у вивченні археології та первісного суспільства у Харківському університеті привносить XII археологічний з’їзд, який був проведений у Харкові. Тільки на початку XX ст. в навчальних планах університету з’являється окремий курс археології, але і його не викладали належним чином, бо бракувало спеціалістів.uk_UA
dc.description.abstractThe purpose of reseach: to trace investigates the generation and formation of teaching of archaeology and history of primitive society in the educational courses in one of the leading educational establishments of modern Ukraine – Kharkiv University from 1805 to 1920ss. The research methodology is based on the principles of historicism, a systematic approach, the author’s objectivity, as well as the use of general scientific (analysis, synthesis, generalization) and specialhistorical (historical-typological, historical-system) methods. The scientific novelty is the following: for the first time in Ukrainian historiography the origin and development of the history of primitive society and archeology at the Kharkiv University as educational disciplines in the context of the educational process are considered. Conclusions. It is mentioned that any of the specialized department for teaching of archaeology and history of primitive society was not created in the XIX century. Also there were not any separate educational courses taught but only their elements were traced in different lectures of teachers of university such as home and world histories, anthropology, art e.t.c. It was related to the slow selection and vagueness of these disciplines in the educational process of that time, and also with the «segregation» of these sciences that were accessible only to the aristocracy. It is marked that outstanding changes in relation to teaching of archaeology traced in the 80th of the ХІХ century and that was related to the quality innovations in archaeological science. But these changes were ceased by the university charter of 1884 that imposed some limitations to the study and research of antiquity at Russian universities. Primitive archaeology was especially suffered, because department of anthropology was forbidden. It is proved that there were not any of the specialized courses from archaeology and primitive history taught in that period. But the amount of educational disciplines increases, where the presence of information from these sciences fragmentary traced in the lectures of teachers of historical and philological faculty of university. Essential changes in teaching of archaeology and primitive society at Kharkiv university are introduced by the XIIth Archaeological Congress that was conducted in Kharkiv. Only at the beginning of the XX century there was the separate course of archaeology appeared at university curricula but it was not taught properly because of the lack of specialists.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherТНПУ ім. В. Гнатюкаuk_UA
dc.relation.ispartofseriesІсторія;-
dc.subjectнавчальні дисципліниuk_UA
dc.subjectархеологіяuk_UA
dc.subjectісторія первісного суспільстваuk_UA
dc.subjectуніверситетuk_UA
dc.subjecteducational disciplinesuk_UA
dc.subjectarcheologyuk_UA
dc.subjecthistory of primitive societyuk_UA
dc.subjectuniversityuk_UA
dc.titleПочатки викладання археології та історії первісного суспільства у Харківському імператорському університеті (1805–1920 рр.)uk_UA
dc.title.alternativeTHE BEGINNING OF THE TEACHING OF ARCHEOLOGY AND HISTORY OF THE PRIMARY SOCIETY IN THE KHARKIV EMPIRE UNIVERSITY (1805–1920)uk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Історія. 2019. Вип. 1

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
KALUHIN.pdf178,01 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.