Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/15553
Title: HAIRED VS BALDHEAD: CONTACT BETWEEN “METALHEADS” AND “GOPNIKS” IN SOVIET UKRAINE, 1987–1991
Other Titles: Патлаті про чотких: контакт між “металістами” та “гопниками” в радянській Україні, 1987–1991
Authors: Stoykiv, Andrii
Стойків, Андрій
Bibliographic description (Ukraine): Stoykiv A. HAIRED VS BALDHEAD: CONTACT BETWEEN “METALHEADS” AND “GOPNIKS” IN SOVIET UKRAINE, 1987–1991 // Україна–Європа–Світ. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2019. Вип. 22. С. 166–170.
Issue Date: 2019
Publisher: ТНПУ ім. В. Гнатюка
Keywords: Ukrainian SSR
Ukraine
counterculture
contact between cultures
ween cultures
Metalheads
Gopniks
УРСР
Україна
контркультура
міжкультурний контакт
Металісти
Гопники
Series/Report no.: Історія, міжнародні відносини;
Abstract: The aim of the research. The paper highlights main aspects of contacts between members of subculture of Heavy Metal music and youth culture of “gopniks”, conflict between them. The article analyzes process of contact and that aftermath for forming of narrative of culture in Soviet Ukraine and in Ukraine since 1991. It rated the role of contact for forming of youth culture space of Ukraine after collapse of the USSR. The research methodology is based on the usage of general-scientific methods, special historical methods (chronological, comparative), Synchronic method of linguistic (used for highlight main meaning of “Gopniks” slang) and Empiric knowledge. The scientific novelty demonstrates revision of contact between “Metalheads” and “Gopniks” in late Soviet Ukraine (1987–1991) and independent Ukraine (1991–2000) and meaning of this for development of culture of modern Ukraine in new millennium. Conclusions: The paper highlights aftermaths for modern Ukrainian culture of contact between “Metalheads” and “Gopniks”. The development of contact and conflicts between them is analyzed. The view of the corresponding process that started from conflict between young “Metalheads” and “Gopniks” and ended by forming a cultural platform for modern culture in Ukraine is created.
Мета дослідження. У статті висвітлено основні аспекти контакту між представниками субкультури Хеві Метал музики і культурою молоді – “Гопниками”, конфлікт між ними. Проаналізовано процес контакту та його наслідки для формування культурного наративу в УРСР і в Україні з 1991 р. Подано оцінку ролі відповідного контакту для формування культурного простору молоді в Україні після розпаду СРСР. Методологія праці базується на використанні загальнонаукових методів, особливих історичних методах (хронологічний, компаративний), синхронічному лінгвістичному методі (використано для висвітлення основних значень сленгу “Гопників”) й емпіричний досвід. Наукова новизна: продемонстровано перегляд контакту між “Металістами” та “Гопниками” в пізній УРСР (1987– 1991) та незалежній Україні (1991–2000), його значення для розвитку культури сучасної України в новому міленіумі. Висновки: Висвітлено наслідки контакту між “Металістами” та “Гопниками” для культури сучасної України. Проаналізовано розвиток контакту та конфлікту між ними. Створено картину відповідного процесу, який розпочався з конфлікту між молоддю “Металістів” та “Гопників” і завершився формування культурного підґрунтя для культури сучасної України.
Description: DOI : 10.25128/2225-3165.19.01.18
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/15553
Appears in Collections:Україна–Європа–Світ. 2019. Вип. 22

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Stoykiv.pdf135,31 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.