Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/15775
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorМашталер, Ірина Іванівна-
dc.date.accessioned2020-06-30T11:36:11Z-
dc.date.available2020-06-30T11:36:11Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationМашталер І. Формування естетичного компонента різнобічного розвитку учнів 5 класу в процесі фізичного виховання // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2020. № 1. С. 162-168uk_UA
dc.identifier.issn2311-6382-
dc.identifier.otherDOI : 10.25128/2415-3605.20.1.22-
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/15775-
dc.description.abstractРозглянуто заняття танцями й описано їхню ефективність, що полягає у цілеспрямованій реалізації комплексного використання у фізичному і естетичному вихованні учнів засобів, які формують уявлення про красу в рухах людини та її поведінці. Розроблено й апробовано зміст естетичного компонента програми різнобічного розвитку учнів 5 класу в процесі фізичного виховання, який включає класичний танець, польку, шкільний вальс, ча-ча-ча, джайв і базову аеробіку. Вказано, що у змісті програми ми виокремили естетичний, руховий, етичний і гендерний компоненти, оскільки заняття танцями приносять дітям естетичне задоволення, сприяють розвитку їх творчих здібностей, духовно збагачують. Під час педагогічного експерименту використовувались такі методичні прийоми переважно щодо естетичного компонента: додаткові орієнтири і сигнали; вправляння в уяві; самоконтроль і самооцінка рухових дій; естетична оцінка та самооцінка якості виконання вправи; демонстрація світлин і кінофільмів; відтворення руховими діями прослуханих ритмічних моделей; чергування напруження і розслаблення м’язів. Відзначено, що значущість занять хореографією пояснюється тим, що танець за своєю природою є синтетичним видом мистецтва, котрий поєднує духовно-культурний і тілесно-культурний компоненти, гармонія яких сприяє різнобічному розвитку дітей. Проведений педагогічний експеримент підтвердив позитивний вплив занять танцями на розвиток естетичного компонента, що дозволяє рекомендувати їх для широкого впровадження в практику фізичного виховання учнів.uk_UA
dc.description.abstractРассмотрены занятия танцами и описана их эффективность, которая заключается в целенаправленной реализации комплексного использования в физическом и эстетическом воспитании учащихся средств, формирующих представление о красоте в движениях человека и его поведении. Разработана и апробирована содержание эстетического компонента программы разностороннего развития учащихся 5 класса в процессе физического воспитания, включая классический танец, польку, школьный вальс, ча-ча-ча, джайв и базовую аэробику. Указано, что в содержании программы мы выделили эстетический, двигательный, этический и гендерный компоненты, поскольку занятия танцами не только приносят детям эстетическое наслаждение, но и помогают развить их творческие способности, стремление к самосовершенствованию и духовному обогащению. В ходе педагогического эксперимента использовались такие методические приемы преимущественно относительно эстетического компонента: дополнительные ориентиры и сигналы; упражнения в воображении; самоконтроль и самооценка двигательных действий; эстетическая оценка и самооценка качества выполнения упражнения; демонстрация фотографий и кинофильмов; воспроизведения двигательными действиями прослушанных ритмических моделей; чередование напряжения и расслабления мышц. Отмечено, что важность занятий хореографией объясняется тем, что танец по своей природе является синтетическим видом искусства, который сочетает духовно-культурный и телесно-культурный компоненты, гармония которых обеспечивает разностороннее развитие детей. Проведенный педагогический эксперимент подтвердил положительное влияние занятий танцами на развитие эстетического компонента, что позволяет рекомендовать их для широкого внедрения в практику физического воспитания учащихся.uk_UA
dc.description.abstractThe article describes the effectiveness of dance classes, which lies in the purposeful implementation of integrated use of physical and aesthetic education that “inspires”, ennobles the content and forms of classes, harmonizes the physical and spiritual qualities of children, ensures the development of body beauty, grace, elegance, aesthetic effect of appearance. The content of the aesthetic component of the program of versatile development of 5th grade students in the process of physical education has been substatiated and verified in this research. It includes classical dance, polka, school waltz, cha-cha-cha, jive and basic aerobics. In the content of the program, the following interrelated components have been identified: aesthetic, motional, ethical and gender, as dancing not only brings children aesthetic pleasure, but also helps to develop their creative abilities, desire for self-improvement and spiritual enrichment. During the pedagogical experiment we used the following methodological techniques mainly for the aesthetic component: additional guidelines and signals; exercises in the imagination; self-control and self-assessment of motor actions; aesthetic assessment and self-assessment of the quality of the exercise; demonstration of photos and movies; reproduction of motor actions of rhythmic models heard; alternating tension and muscle relaxation. Their implementation was aimed not only at achieving the maximum possible for a particular student level of mastery of dance exercises and the development of the aesthetic component, but also at the formation of a healthy, comprehensive and harmoniously developed personality of a student. Thematic construction of the series of the lessons allow to form motor actions in the process of aesthetic cognition, gradual enrichment of motor experience of students based on elements of novelty, an integrated approach to learning motor actions and the development of physical qualities. Promoting the generalization of physical qualities, in which the education of one quality is accompanied by the growth of others, that are not specially developed and providing interdisciplinary links. The importance and significance of choreography classes is explained by the fact that dance by its nature is a synthetic art form that combines spiritual-cultural and physical-cultural components, the harmony of which ensures the diverse development of children. The conducted pedagogical experiment confirmed the positive influence of dancing on the development of the aesthetic component, scientifically substantiated that dancing is a particularly effective means of multifaceted positive influence on the education of young people, which allows to recommend it for widespread implementation of physical education.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherТНПУ ім. В. Гнатюкаuk_UA
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка;-
dc.subjectученьuk_UA
dc.subjectфізичне вихованняuk_UA
dc.subjectестетичний компонентuk_UA
dc.subjectрізнобічний розвитокuk_UA
dc.subjectтанцювальні вправиuk_UA
dc.subjectученикuk_UA
dc.subjectфизическое воспитаниеuk_UA
dc.subjectэстетический компонентuk_UA
dc.subjectвсестороннее развитиеuk_UA
dc.subjectтанцевальные упражненияuk_UA
dc.subjectstudentuk_UA
dc.subjectphysical educationuk_UA
dc.subjectaesthetic componentuk_UA
dc.subjectcomprehensive developmentuk_UA
dc.subjectdance exercisesuk_UA
dc.titleФормування естетичного компонента різнобічного розвитку учнів 5 класу в процесі фізичного вихованняuk_UA
dc.title.alternativeФормирование эстетического компонента разностороннего развития учеников 5 класса в процессе физического воспитанияuk_UA
dc.title.alternativeFORMING AESTHETIC COMPONENT OF VERSATILE DEVELOPMENT OF 5TH GRADE STUDENTS IN THE PROCESS OF PHYSICAL EDUCATIONuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2020, № 1

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
22_MASHTALER.pdf132,52 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.