Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/15848
Title: Особливості метафоричної поетики М. Воробйова
Other Titles: The peculiarities of M. Vorobyov’s metaphorical poetics
Authors: Бородіца, Світлана Василівна
Bibliographic description (Ukraine): Бородіца С. Особливості метафоричної поетики М. Воробйова // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Літературознавство. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2019. Вип. 50. С. 3-13
Issue Date: 2019
Publisher: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Keywords: метафоричне мислення
символічність
асоціативність
Київська школа поезії
верлібр
metaphorical thinking
symbolism
associativity
Kyiv School of Poetry
free verse
Series/Report no.: Літературознавство;
Abstract: У статті проаналізовано метафоричну поетику М. Воробйова в контексті поетичної творчості митців Київської поетичної школи, простежено індивідуальні образні структури в метафоричній поезії автора, зокрема, глибинні закодовані образи, багатоступеневі асоціації, орнаментальна колористика, символічні комбінації та ін.; обґрунтовано актуалізацію давньої поетичної традиції у творенні українського вільного вірша в естетичній парадигмі письменника.
The article deals with the peculiarities of M. Vorobyov’s metaphorical poetics in the context of poetic creativity of the artists of Kyiv School of Poetry. The individual figurative structures in the metaphorical poetry of the author (in particular, deep encoded images, multistage associations, ornamental coloring, symbolic combinations, etc.) are investigated. Actualization of the ancient poetic tradition in the creation of Ukrainian free verse is actualized in the aesthetic paradigm of the writer. In the poetry collections “Misyats Shypshyny” ("The Moon of the Rose"), “Ozhyna Obriyu” ("The Blackberry of the Horizon"), “Prohulianka odyntsem” ("The Walking One"), “Verkhovnyi Holos” ("The Supreme Voice"), “Sluha pivoniji” ("The Peony Servant"), “Omanlyvyi orkestr” ("The Deceptive Orchestra"), “Bez Kory” ("Without Bark"), “Skrynka z prykrasamy” ("The Jewelry Box"), and others mythology dominates. We consider it to be the main aesthetic principle which is implemented at different levels of the author’s text: genre-style, figurative, linguistic, etc. Core metaphors, associative chains, mythoallusions, abstract images, borderline symbolism make the texts radically subjectivized, modifying in individual images deep national archetypes (water, fire, house, sky, star, flower, tree, steppe, swirl, source, etc.).
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/15848
ISSN: 2617-3247
Appears in Collections:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Літературознавство. Вип. 50

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1_Boroditsa.pdf153,2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.