Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/16346
Назва: Конструкторсько-технологічна підготовка майбутніх столярів в умовах професійно-технічного училища
Інші назви: Конструкторско-технологическая подготовка будущих плотников в условиях профессионально-технического училища
Design and technological training of future carpenters in terms of vocational school
Автори: Сокотов, Юрій Вікторович
Бібліографічний опис: Сокотов Ю. В. Конструкторсько-технологічна підготовка майбутніх столярів в умовах професійно-технічного училища : автореф. дис. на здобуття наук. ступення канд. пед. наук : 13.00.04 / Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2020. 21 с.
Дата публікації: 27-лис-2020
Ключові слова: конструкторсько-технологічна підготовка,
майбутній столяр,
педагогічні умови,
модель підготовки,
спеціалізовані САПР меблів
конструкторско-технологическая подготовка,
будущий плотник,
педагогические условия,
модель подготовки,
специализированные САПР мебели
design and technological training,
future carpenter,
pedagogical conditions,
training model,
application-specific furniture CAD software
Короткий огляд (реферат): У дисертації розкрито сутність конструкторсько-технологічної підготовки, що являє собою синтез (вищий ступінь інтеграції) основних її складових: конструкторського, технологічного, художньо-естетичного, графічного та практичного, які проявляються у відповідній креативній діяльності майбутніх фахівців з урахуванням їх індивідуальних особливостей. Визначено структуру, критерії та показники рівнів сформованості готовності майбутніх столярів до конструкторсько-технологічної діяльності. Розроблено, теоретично обґрунтовано й експериментально перевірено модель конструкторсько-технологічної підготовки столярів в умовах ПТУ із застосуванням спеціалізованих САПР меблів. Визначено, перевірено та експериментально доведено ефективність обґрунтованих педагогічних умов: добір навчальних завдань, зміст яких максимально наближений до професійної діяльності столяра; використання спеціалізованого програмного середовища САПР; врахування технологічних процесів виготовлення столярно-меблевої продукції; залучення майбутніх столярів до конструкторсько-технологічної діяльності за допомогою навчальних проєктів. Підтверджено ефективність використання розробленого методичного забезпечення з вивчення спеціалізованих САПР меблів у змісті предметів «Інформаційні технології» та «Основи конструювання меблів» навчання майбутніх столярів у ПТУ.
В диссертации раскрыта сущность конструкторско-технологической подготовки, которая представляет собой синтез (высшая степень интеграции) основных ее составляющих: конструкторской, технологической, художественно-эстетической, графической и практической, которые проявляются в соответствующей креативной деятельности будущих специалистов с учетом их индивидуальных особенностей. Определена структура, критерии и показатели уровней сформированности готовности будущих плотников к конструкторско-технологической деятельности. Разработана, теоретически обоснована и экспериментально проверена модель конструкторско-технологической подготовки плотников в условиях ПТУ с применением специализированных САПР мебели. Определено, проверено и экспериментально доказано эффективность обоснованных педагогических условий: подбор учебных задач, содержание которых максимально приближено к профессиональной деятельности плотника; использование специализированой програмной среды САПР; учет технологических процессов изготовления столярно-мебельной продукции; привлечение будущих плотников к конструкторско-технологической деятельности с помощью учебных проектов. Подтверждена эффективность использования разработанного методического обеспечения по изучению специализированных САПР мебели в содержании предметов «Информационные технологии» и «Основы конструирования мебели» обучения будущих плотников в ПТУ.
The thesis paper consists of an introduction, three chapters, conclusion, references, and appendices. The study is devoted to the issue of design and technological training of future carpenters in terms of vocational school. The thesis paper provides insight into the essence of design and technological training which is a synthesis (a higher degree of integration) of its main components: design, technological, artistic and aesthetic, graphic and practical ones, which are manifested in the relevant creative activities of future professionals taking into account their individual features (differences). This suggests that the design and technological training of carpenters in terms of vocational schools is a synthesizing system of many interconnected elements that form a stable cohesion that has integrated properties and patterns. It has been determined that according to the structure design and technological training should be aimed at the formation of design and technological knowledge (geometric modeling, computer and graphics tools) and skills (technological and project skills). In accordance with the structure of design and technological training in the process of application-specific furniture CAD software application the following criteria have been defined: motivational-personal, cognitive, activity-behavioral, reflexive-effective criteria with the appropriate indicators. Indicators of these criteria are the basis for the characteristics of four levels of readiness for design and technological activities of future carpenters: low, medium, satisfactory, and creative. Taking into account the peculiarities of vocational education, the organization of design and technological training of carpenters in vocational schools is based on systematic, competency and activity approaches focused on the formation of theoretical and practical readiness for design and technological activities. In the context of our study, the most important general didactic principles of vocational training to be taken into consideration are: traditional – use of visual aids, the connection between theory and practice, individualization, interdisciplinary links, occupational focus of education; specific – design for manufacturability, partnership and cooperation. A model of design and technological training of carpenters has been developed, theoretically substantiated and experimentally tested. This model is a complex formation, a pedagogical technology covering the following blocks: the target block (goal; tasks; methodological approaches; traditional principles (use of visual aids, the connection between theory and practice, individualization, interdisciplinary links, occupational focus of education) and specific principles (design for manufacturability, partnership and cooperation); the content-technological block (content, methods (problem solving, research, partial research, project, formal, simulation and operation, aesthetic analysis), means (computer graphics software, electronic databases and libraries, the Internet, guidelines for students "Furniture design in PRO100 environment", interactive video, application-specific CAD software), design and technological training forms (industrial training, visualization lectures, practical classes, students’ individual work, a training project); the pedagogical conditions block; the effective-diagnostic block (criteria, indicators of the level of formation of readiness for design and technological activities, the result). The efficiency of substantiated pedagogical conditions has been defined, tested and experimentally proved, by which we mean the set of external and internal circumstances of the educational process, the implementation of which influence the development process: selection of educational tasks, the content of which is approximated to carpentry as much as possible; use of application-specific CAD software environment; taking into account technological processes of joinery and furniture products manufacturing; involvement of future carpenters into design and technological activities with the help of training projects. The technology of furniture computer design by the future carpenter in the application-specific furniture CAD environment is scientifically substantiated. The efficiency of the developed methodological support use for the study of application-specific furniture CAD in the contents of such subjects as "Information Technology" and "Fundamentals of Furnaiture Design" respectively in the first and second courses of training future carpenters in vocational schools has been proved.
Опис: Захист відбувся 29 грудня 2020 року о 13:00 годині на засіданні спеціалізованої вченої ради Д. 58.053.03 у Тернопільському національному педагогічному університеті імені Володимира Гнатюка (зала засідань, вул. М. Кривоноса, 2, м. Тернопіль, 46027). Із дисертацією можна ознайомитися на офіційному сайті http://www.tnpu.edu.ua та в науковій бібліотеці Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка за адресою: вул. М. Кривоноса, 2, м. Тернопіль, 46027.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/16346
Розташовується у зібраннях:13.00.04 - Теорія і методика професійної освіти

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
aref_Sokotov.pdf562,39 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.