Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/16347
Title: Теоретико-методологічні засади формування наукової картини світу у майбутніх учителів природничих спеціальностей
Other Titles: Теоретико-методологические основы формирования научной картины мира у будущих учителей естественных специальностей
Theoretical-Methodological Premises of Developing Scientific Worldview of the Future Natural Sciences' Teachers
Authors: Колесник, Марина Олександрівна
Bibliographic description (Ukraine): Колесник М.О. Теоретико-методологічні засади формування наукової картини світу у майбутніх учителів природничих спеціальностей : автореф. дис. на здобуття наук. ступення д-ра пед. наук : 13.00.04 / Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2020. 43 с.
Issue Date: 27-Nov-2020
Keywords: майбутні вчителі природничих спеціальностей,
наукова картина світу,
структурно-функціональна модель,
система формування природничо-наукової картини світу
будущие учителя естественных специальностей,
научная картина мира,
структурно-функциональная модель,
система формирования естественно-научной картины мира
future natural sciences' teachers,
scientific worldview,
structural-functional model of shaping universal natural-scientific worldview,
pedagogical system
Abstract: У дисертаційному дослідженні розглянуто і обґрунтовано методологічні та теоретичні основи формування наукової картини світу у майбутніх учителів природничих спеціальностей на засадах причинно-системного підходу. Виокремлено природниче ядро наукової картини світу, яке будується на міждисциплінарних системних зв’язках математичної, фізичної, хімічної та біологічної картин світу. Теоретично обґрунтовано універсальні закономірності природи (універсальність системотворення, взаємозв’язність, багатоманітність, єдність, розвиток, ієрархічність, цілевідповідність) як чинники конструювання змісту професійної підготовки вчителів природничих спеціальностей. Обґрунтовано систему формування природничо-наукової картини світу в майбутніх учителів природничих спеціальностей, котра розкриває механізм їх готовності до формування цілісної природничо-наукової картини світу в учнів та візуалізована за допомогою моделі, компонентами якої є конструкційний (ядерні утворення системного комплексу), орієнтаційний (світоглядний зміст наукової картини світу на основі універсалій світобудови), операційний (технологія формування природничо-наукової картини світу). Розроблено критеріальний апарат визначення рівнів сформованості природничо-наукової картини світу в майбутніх учителів природничих спеціальностей та їх готовності до професійної діяльності. Експериментально доведено дієвість розробленої системи формування універсальної природничо-наукової картини світу у майбутніх учителів природничих спеціальностей.
В диссертационном исследовании методологически и теоретически обоснован процес формирования научной картины мира у будущих учителей естественных специальностей, базирующийся на причинно-системном подходе. Выделено естественно-научное ядро картины мира, которое строится на междисциплинарных системных связях математической, физической, химической и биологической картин мира. Теоретически обоснованы универсальные закономерности природы (универсальность системообразования, взаимосвязность, многообразие, единство, развитие, иерархичность, целесообразность) как факторы конструирования содержания профессиональной подготовки учителей естественных специальностей. Обоснована педагогическая система формирования естественно-научной картины мира у будущих учителей естественных специальностей, которая раскрывает механизм их подготовки к формированию целостной естественно-научной картины мира у учеников и визуализирована с помощью модели, компонентами которой есть конструкционный (ядерные образования системного комплекса), ориентационный (мировоззренческое содержание научной картины мира на основе универсалий мироустройства), операционный (технология формирования естественно-научной картины мира). Разработан критериальный аппарат определения уровней сформированности естественно-научной картины мира у будущих учителей естественных специальностей и их готовности к профессиональной деятельности. Экспериментально доказана результативность разработанной педагогической системы формирования универсальной естественно-научной картины мира у будущих учителей естественных специальностей.
This dissertation discusses theoretical and methodological premises of shaping future natural sciences' teachers' scientific worldview. The research is carried out within the framework of causative-systemic approach. The thesis introduces the concept of the causative-systemic approach to education and the respective model of developing students' universal scientific worldview. The paper discusses the designed and experimentally employed technology of shaping a number of fundamental worldview-level notions. The structure and dynamics of the universal scientific worldview are regarded through the prism of the systemic algorithms unfolding according to the universal laws of nature. The paper highlights the natural-scientific nucleus of the said worldview and identifies its architecture as a set of correlations between mathematic, physical, chemical and biological worldviews. The thesis introduces a pedagogical system of shaping future natural science teachers' natural-scientific worldview. This system focuses on specific mechanisms of the said students' training. It is visualized as the respective model encompassing the following components: structural (accentuating nuclear segments), orientational (worldview-oriented content), operational (technology of shaping natural-scientific worldview). The central part of the introduced pedagogical system comprises systemic algorithms of the laws of nature (as the focal component of causative-systemic world-outlook), fundamental methodological principles of developing a worldview, and functional states of live systems. The didactic nucleus of the introduced model comprises universal patterns of construing interdisciplinary educational content, didactic conditions of shaping a scientific worldview, and categorical strata (levels) of worldview-pertaining notions involved in logical-systemic thinking and sensory-logical comprehension of natural phenomena. The paper discusses the experimental data supporting the effectiveness of the designed educational model and provides further insights into its application in regard to the following didactic conditions: establishing a didactic resonance; defining sequences of didactic attractors which follow the universal-dialectic algorithms of systemic transitions; didactic contamination (compatibility of the educational content's interdisciplinary components at the level of worldview-pertaining concepts); didactic balancing of differentiation and integration of the said components at all levels of educational content; didactic prognoses and projecting in education. Designing the model of the universal natural-scientific worldview involves diverse levels of methodological integration: philosophic, general-scientific and specific branch-scientific. The tendency towards such integration is promising and fruitful in actual construing natural-scientific educational content. Such integrative modeling encompasses a number of conceptual guidelines such as causative nature of systemic relations, systems' hierarchical relations, mutual determination and auto- controllability of micro- and macro-processes, universal natural of live systems' sustainability as well as mental projecting as a mechanism of world views' mental modeling. The employed algorithm strictly falls in line with the causative-systemic approach and considers precise logic of natural laws' manifestations. Each of the addressed laws of nature complies with dialectics while a range of natural phenomena illustrate their universal character and prove to be logically isomorphic to the structure and functions of the human being as well as to the system of social relations. Thus the universal nature of the said algorithms and systemic patterns allows modeling and shaping an integral scientific worldview. The introduced educational model demonstrates a number of advantages for the future education which is expected to focus on the purpose of human existence hence attempt to coordinate nature-oriented hierarchical and synergetic connetions between educational systems and approaches; causative vector of one's worldview; nature-friendly education; reconsidering and modernizing the notion of "continuous education"; collective strategies as the premises of human development; civic society and civil government that provide adequate educational strategies and conditions; modeling of educational content according to causatively analyzed and integrated universal laws, patterns and algorithms of nature.
Description: Захист відбувся 29 грудня 2020 року о 1000 годині на засіданні спеціалізованої вченої ради Д 58.053.03 у Тернопільському національному педагогічному університеті імені Володимира Гнатюка (зала засідань, вул. М. Кривоноса, 2, м. Тернопіль, 46027). Із дисертацією можна ознайомитись на офіційному сайті http://www.tnpu.edu.ua та в науковій бібліотеці Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка за адресою: вул. М. Кривоноса, 2, м. Тернопіль, 46027
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/16347
Appears in Collections:13.00.04 - Теорія і методика професійної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aref_Kolesnyk.pdf1,48 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.