Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/18603
Название: Педагогічні основи ілюстрування підручників для початкових шкіл України (друга половина ХХ століття)
Другие названия: Педагогические основы иллюстрирования учебников для начальных школ Украины (вторая половина ХХ века)
The Pedagogical Basics of Illustrating Textbooks for Primary Schools of Ukraine (the Second Half of the 20th Century)
Авторы: Погонець, Іванна Василівна
Pohonets, I. V.
Библиографическое описание: Погонець І. В. Педагогічні основи ілюстрування підручників для початкових шкіл України (друга половина ХХ століття) : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2021. 425 с.
Дата публикации: 2021
Ключевые слова: педагогічні основи
ілюстративний матеріал
ілюстрування підручників для початкової школи
класифікація наочних зображень
функції ілюстративного матеріалу
тенденції ілюстрування підручників
педагогические основы
иллюстративный материал
иллюстрирование учебников для начальной школы
классификация наглядних изображений
pedagogical basics
illustrative material
illustrating primary school textbooks
classification of visual images
functions of illustrative material
tendencies of illustrating textbooks
функции иллюстративного материала
тенденции иллюстрирования учебников
Краткий осмотр (реферат): У дисертації здійснено комплексне дослідження педагогічних основ ілюстрування підручників для початкових шкіл України другої половини ХХ століття. Виокремлено основні етапи цього процесу в контексті таких чинників: реформування національного шкільництва; розвиток теорії шкільного підручника; розвиток книжкової графіки. Поглиблено знання щодо ролі, функцій та видової різноманітності ілюстративного матеріалу в структурі шкільного підручника. Охарактеризовано підходи вчених до обґрунтування вимог та методів аналізу наочного ряду підручників. Розроблено модель аналізу ілюстративного матеріалу видань для молодших школярів, яка охоплює дидактичний, гігієнічний, художньо-естетичний критерії та відповідні їм показники. За розробленою методикою здійснено аналіз ілюстративного матеріалу підручників для початкових шкіл України, виданих у другій половині ХХ століття, та виявлено основні тенденції їхнього ілюстрування в межах кожного з визначених етапів. Підготовлено науково-методичні рекомендації щодо використання ілюстративного матеріалу в підручниках для початкової школи, які включають загальні та спеціальні вимоги.
В диссертации осуществлено комплексное исследование педагогических основ иллюстрирования учебников для начальных школ Украины второй половины ХХ века. Обосновано основные этапы этого процесса в контексте таких факторов: реформирование национальной школы; развитие теории школьного учебника; развитие книжной графики. Углублено знание о роли, функциях и разнообразии видов иллюстративного материала в структуре школьного учебника. Охарактеризованы подходы ученых к обоснованию требований и методов анализа наглядного ряда учебников. Разработана модель анализа иллюстративного материала изданий для младших школьников, которая охватывает дидактический, гигиенический, художественно-эстетической критерии и соответствующие им показатели. По разработанной методике осуществлен анализ иллюстративного материала учебников для начальных школ Украины, изданных во второй половине ХХ века, и выявлены основные тенденции их иллюстрирования в пределах каждого из определенных этапов. Подготовлено научно-методические рекомендации по использованию иллюстративного материала в учебниках для начальной школы, которые включают общие и специальные требования.
In the thesis the complex research on illustrating textbooks for Ukrainian primary schools of the second half of the 20th century is carried out. The main stages of the process are highlighted in the context of the following factors: reforming of the national school system; the school textbook theory development; the development of book graphics. The knowledge of the role, functions, and type diversity of illustrative material in the structure of the school textbook is deepened. The approaches of scientists to requirements substantiation and methods of the visual row analysis in textbooks are characterized. The author has developed the analysis model of illustrative material of editions for younger school children, which covers didactic, hygienic, artistic, and aesthetic criteria and corresponding indicators. According to the developed methodology the analysis of textbooks’ illustrative material for Ukrainian primary schools, published in the second half of the 20th century, is carried out. The main tendencies of illustrating textbooks within each of the identified stages are revealed. The first stage – the 50s of the 20th century – is characterized by the use in textbooks of the illustrative material specially developed for didactic purposes, and which is recognized as an equal component of the school textbook structure. The visual row stands out for its professional performance, adherence to stylistic unity, but is overloaded with excessive image details complicating their perception by primary school students. In the design of educational publications black and white illustrations prevail. The second stage – the 60–70s of the 20th century – is characterized by the polytechnization of the textbooks’ visual images content; the thematic direction of the publications’ visual row under the educational subjects’ specifics; the expansion of type diversity and functionality of illustrative material; the appearance of concise and clear forms in the textbook illustration. There is a noticeable increase in the visual row content ideologization of all publications for primary school students of that time. There is a tendency to develop a visual row of textbooks in black and white format and print color illustrative material in achromatic scale. In the third stage – the 80s of the 20th century – the expressiveness of the visual row’s thematic direction is increased under the content of the textbooks and the specifics of the subjects; educational and motivational functions of the illustrative material; there is a noticeable increase in its type diversity in the structure of educational publications. The appearance of didactic endpapers and a system of symbols and icons are observed. The illustrative design of textbooks is characterized by professional performance and taking into account the requirements of students-addressees’ age-matching. At the same time, there is a noticeable violation of the visual row’s stylistic unity in readers. There is also the practice of republishing textbooks using the same illustrations or the entire visual row, as well as editing textbooks translated from the Russian language in black and white. The fourth stage – the 90s of the 20th century – is characterized by a change in the Soviet ideological orientation of the visual row to the national one; multifunctionality and variety of illustrative material; using a system of symbols, thematic design elements, and icons; high-quality illustrative design of ABC-books. There is a noticeable violation of the stylistic unity of design elements and illustrative material of textbooks, due to the experimental application of various visual methods and techniques and reduced printing quality. The scientific and methodological recommendations for the use of illustrative material in primary school textbooks, which include general and special requirements, are developed.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/18603
Располагается в коллекциях:Педагогічні науки

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Dis_Pohonets_I.V.pdf32,8 MBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.