Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/18948
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorКрипчук, М. В.-
dc.date.accessioned2021-05-27T06:06:26Z-
dc.date.available2021-05-27T06:06:26Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationКрипчук М. В. Символічна образність масових видовищ Давньої Греції (на прикладі Діонісійських містерій) // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2014. № 3. C. 205–211.uk_UA
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/18948-
dc.description.abstractУ статті досліджено значення символу як найголовнішого засобу виразності при створенні художнього образу масових видовищ та свят епохи античності. Розглянуто роль давньогрецького міфу, який є основою всіх видовищ означеного періоду. Показано особливості проведення Діонісійських містерій. В результаті дослідження виявлено, що символічна образність є завжди зовнішньовиразною, тобто видовищною.uk_UA
dc.description.abstractВ статье исследовано значение символа как самого главного средства выразительности при создании художественного образа массовых зрелищ и праздников эпохи античности. Рассмотрена роль древнегреческого мифа, который является основой всех зрелищ обозначенного периода. Показаны особенности проведения Дионисийских мистерий. В результате исследования выявлено, что символическая образность всегда является внешневыразительной, тоесть зрелищной.uk_UA
dc.description.abstractThe article is devoted to the meaning of symbol, as the most important way of imagery for the creation of images of Old Greek performances and holidays. Author points up the theories, that every cultural demonstration is symbolic a priori, as well as the person him/herself. The ability of culture creative activity is connected with this: on the one hand, to make a synthesis of innovative and traditional, on the other – to distinguish them. Symbol is an embodiment of this ability. In anthological meaning it is a significant formula of a particular type of culture, idiosyncratic «identity card». At the same time, functioning in different cultural texts as representation sign, symbol attains epistemological qualities. At the times of antiquity it also possessed regulatory-legislative, normative and cognitive meanings which provided selectivity of communication. Old Greek myth is investigated as the basis for all performances of the abovementioned period. Symbolic structure is imbedded in the myth itself. Need to show this or that deity with the help of different symbols appeared in Hellenes culture according to the gradual development of anthropomorphism. Animals, plants and things are used as symbols. We cannot leave the following fact unnoticed: many holidays (much more than in the following centuries of Christian culture) are held in Greece in the honor of different Gods, as the representation of a particular myth. The peculiarities of Dionysian mysteries’ holding are shown. Mysteries belong to those peculiarities of Greek culture which were spread all over Hellenes. Mythological cycle of Dionysus is very difficult, because he appears in myths under different names; to be more exact, antique religion acknowledged several appearances of Dionysus. During the celebration of Dionysian mysteries ritual actions were held. Specificity of such rituals is in symbolic character of actions, which means that every action comes laden with peculiar content, significant character, becoming the language of culture. Because symbol is an image or sign, with a deep implication. As the result, we came to conclusion that symbolic imagery is always externally spectacular, showy. Symbolic imagery as spectacular convention became the basis for many theatre performances, ideological, political and manipulatory weapon of influence on public conscience (Soviet performances of 20–30’s of XX cen), which combined in itself the heritage of professional theatre with the traditions of ritual culture.uk_UA
dc.languageuk
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherТНПУ ім. В. Гнатюкаuk_UA
dc.relation.ispartofseriesМистецтвознавство;-
dc.subjectсимволічна образністьuk_UA
dc.subjectсимволuk_UA
dc.subjectантичністьuk_UA
dc.subjectміфuk_UA
dc.subjectДіонісuk_UA
dc.subjectмістеріїuk_UA
dc.subject: символическая образностьuk_UA
dc.subjectсимволuk_UA
dc.subjectантичностьuk_UA
dc.subjectмифuk_UA
dc.subjectДионисuk_UA
dc.subjectмистерииuk_UA
dc.subjectsymbolic imageryuk_UA
dc.subjectsymboluk_UA
dc.subjectAntiquityuk_UA
dc.subjectmythuk_UA
dc.subjectDionysusuk_UA
dc.subjectmysteryuk_UA
dc.titleСимволічна образність масових видовищ Давньої Греції (на прикладі Діонісійських містерій)uk_UA
dc.title.alternativeСимволическая образность массовых зрелищ Древней Греции (на примере Дионисийских мистерий)uk_UA
dc.title.alternativeSYMBOLIC IMAGERY OF OLD GREEK PERFORMANCES (BY THE EXAMPLE OF DIONYSIUS MYSTERIES)uk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. 2014. № 3

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
KRIPCHUK.pdf216,81 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.